Călin Georgescu a közösségi platformon kampányolva ért el váratlan eredményt – a politikusok és a szakértők nem biztosak abban, hogy szabályosan.
Sokkolta a közvéleményt, hogy a román elnökválasztás első fordulóját az a Călin Georgescu nyerte, akinek támogatottságát a közvélemény-kutatások jóval alacsonyabbra becsülték. Az ultranacionalista, oroszpárti jelölt jóformán a TikTokon kampányolva érte el ezt az eredményt, ennek fényében pedig az Európai Parlament liberális Renew frakcióját vezető Valérie Hayer kedden közölte: felszólítják a közösségi platform vezérigazgatóját, hogy álljon ki az EP elé, és biztosítsa a képviselőket arról, hogy a TikTok mindenben megfelelt a digitális szolgáltatásokról szóló uniós szabályozásnak. Hayer szerint a román elnökválasztás eredménye megkongatta a vészharangot: „Európa-szerte megjelenhet a radikalizálódás és a dezinformáció, ami káros következményekkel jár” – mondta.
Mint a Politico írja, Marcel Ciolacu román miniszterelnök is felvetette, hogy utána kellene nézni, hogyan finanszírozta TikTok-kampányát Georgescu. Bogdan Manolea kampányszakértő úgy véli, hogy az első forduló győztese hamis felhasználói profilokból álló „hadsereggel” kampányolt, Keith Kiely digitálismédia-szakértő pedig arról beszélt a brüsszeli portálnak, hogy a fizetett politikai hirdetéseket nem engedélyezik a TikTok felhasználói feltételei, a platform mégis jelentősen befolyásolja a választásokat.
A kolozsvári Maszol azt írja, hogy a román audiovizuális tanács az Európai Bizottságtól kérte, hogy vizsgálják ki Georgescu kampányát. A testület elnöke, Valentin Jucan szerint a TikTok algoritmusai „egyértelműen elősegítették a jelöltnek kedvező tartalmak terjedését, ami felborította a romániai választási verseny egyensúlyát, és veszélyeztette a politikai pluralizmust”. Az is komoly kérdéseket vet fel, hogy Georgescu nem jelentett semmilyen kampányköltséget.