Úgy tűnik, valósággá válhat az, ami eddig csak szóbeszéd volt, és a Google-vezetők rémálma: feldarabolhatják a céget az ellene zajló trösztellenes per részeként. A lépés célja, hogy valamelyest mérsékeljék a keresőóriás piaci erőfölényét.
Az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ) arra kérheti a Google trösztellenes perében eljáró bírót, hogy kényszerítse a Google-t a Chrome böngésző eladására – írja a Bloomberg.
A Statcounter októberi adatai szerint 66,7 százalékos piaci részesedéssel bíró Chrome eladása komoly csapás lenne a Google számára. Az amerikai kormányzat ügyvédjei azzal érvelnek, hogy a Google-szolgáltatások „keresztpromócióra” történő használata az egyik olyan dolog, ami korlátozza a versenyt is. A javaslatok között szerepel az is, hogy a Google válassza le a keresőjét az Androidról és a Play Áruháztól, de a zöld robotos rendszertől nem kell megváljon a cég.
A Google ellen zajló, a DOJ által indított trösztellenes perben már augusztusban kimondta egy bíró: a cég illegális monopóliumot tart fenn az online keresők piacán. Amit Mehta kerületi bíró akkor megjegyezte: a Google milliárdokat fizetett annak érdekében, hogy a terméke legyen az alapértelmezett keresőmotor az okostelefonok böngészőiben. „A Google monopolista, és úgy is viselkedett, hogy ezt a monopóliumot fenntartsa”.
Az már a döntést követő napokban is felmerült a DOJ-nál, hogy a Google feldarabolása lehet a megoldás – és most úgy tűnik, valóban ez a cél. A tervek között szerepel még az is, hogy több adatot kell megosszon a Google a hirdetőkkel, és hogy nagyobb kontrollt kell adjon a hirdetőknek a hirdetések megjelenési helye felett – jegyzi meg a The Verge.
Ezeken túlmenően még azt is kérnék a Google-től, hogy adjon több opciót a webhelyüzemeltetők kezébe ahhoz, hogy megakadályozhassák a tartalmaik mesterséges intelligenciához történő felhasználását. És végül: az exkluzív szerződésekre is tiltást vezetnének be. Ezek a Google elleni per középpontjában vannak. Mint ismert, a Google minden évben dollármilliárdokat fizet az Apple-nek (és más cégeknek is), hogy a készülékeiken az övék legyen a keresőmotor.
A Google ökosztisztémájában azonban minden szoros szimbiózisban működik; az egész egy olajozottan működő szerkezet, benne számos szolgáltatással, melyek mind azon dolgoznak, hogy a végén bevételt termeljenek a cégnek. Ha hirtelen kivesznek egy fontos fogaskereket (esetleg többet is), az komoly zavart okozhat, de persze nehéz megmondani, hogy pontosan mekkorát.
Arról nem is beszélve, hogy az OpenAI-féle ChatGPT Search formájában talán az eddigi legpotensebb konkurens bukkant fel a keresők piacán – méghozzá egy új területen, az MI-alapú keresés terén, ahol már a Google is bontogatja a szárnyait.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.