Akkor sincs gond ezentúl, ha az ejtőernyők kudarcot vallanak: szárazföldön is landolni tud a SpaceX Dragon, ráadásul becsapódás nélkül.
A SpaceX Dragon űrkapszulájának legújabb, már emberek szállítására is alkalmas változata az elmúlt négy évben a NASA nyolc ISS-missziójának legénységét hozta vissza a Földre. Mármint az óceánba, ejtőernyővel lassítva az űrkapszulát a csobbanás előtt.
Utóbbi azonban ezentúl nem az egyetlen módszer a landoláshoz: a SpaceX ugyanis kidolgozott egy másikat is arra az esetre, ha valami félremenne az ejtőernyős módszer alkalmazásakor. Ez nyolc darab SuperDraco segédhajtóművet használ, hogy lassítsa az eszközt földet érés előtt – mint a Gizmodo megjegyzi, eredetileg ez lett volna a Dragon elsődleges landolási módszere, ám biztonsági okokból ezt elvetették. Az interneten fellelhető egy videó a megoldás 2016-os tesztjéről:
Az ISS Crew-9 legénységének indításakor az élő közvetítés során a NASA illetékesei közölték: ha mind a négy ejtőernyő kudarcot vallana, és a Dragon a szárazföldön landolna, a SuperDraco segédhajtóművekkel lassítaná le magát.
A SpaceX eredetileg is ezzel a módszerrel hirdette a Dragont, ám a NASA biztonságosabbnak érezte a vízen történő, ejtőernyős landolást. Már csak azért is, mert a segédhajtóműves módszerhez szükség van nyílásokra, ahol a földet érés előtt kiengedheti a lábait a Dragon – ezeken a pontokon pedig a Föld légkörébe belépve felforrósodhat az űrjármű, és végső soron akár szét is szakadhat.
Emiatt eddig csak azoknál a Dragonoknál alkalmazták, amelyek hasznos teherrel indultak útnak – a Crew-9 esetében használták először legénységgel. A jelek szerint már a NASA sem aggódik a megoldás miatt – de még így is csak vész esetén fogják alkalmazni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.