Az, hogy a Google immár fejlett mesterséges intelligenciát is bevet annak érdekében, hogy – mint állítja – a felhasználókat segítse a minél hatékonyabb keresésben, új helyzet elé állította a webhelyeket. Egy igen kényes döntést kell meghozniuk.
Tulajdonképpen bármit megtehet az, aki ural egy területet, és valahogy így van ez a Google és a keresések esetében is, még ha a szabályozó hatóságok időnként meg is próbálnak korlátokat állítani (mint ahogy nemrégiben az egyik amerikai szövetségi bíróság illegális monopóliumnak ítélte ezt a dominanciát). Azzal viszont nehéz mit kezdeni, hogy ha a keresések (és az ezekre adott találatok) egyértelmű királya immár a mesterséges intelligenciát is beveti annak érdekében, hogy a szolgáltatása még hatékonyabb legyen.
Az egyik új fejlesztés eredményeképp a Google mostantól mesterséges intelligencián alapuló válaszokat jelenít meg keresőoldalai tetején. Ez így jól hangzik, és a felhasználónak is kedvező, azonban ettől kezdve a felhasználó már nem kattint azokra a webhelyekre, ahonnan az adatok származnak, hiszen készen megkapta már a választ.
Akkor ne engedje a webhely, hogy felhasználják az adatait – hangozhat az ésszerűnek tűnő javaslat, azonban sok webhelytulajdonos állítja, hogy nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy megakadályozza a Google mesterséges intelligenciáját abban, hogy összefoglalja az oldal tartalmát. S hogy miért nem? Mert akkor végleg kimaradnának a weboldalak a keresési eredményekből: a Google blokkolása megakadályozná a webhelyek online felfedezését. Ez a dilemma tehát különösen éles a wenhelytulajdonosok számára, akiknek választaniuk kell aközött, hogy felkínálják tartalmukat olyan mesterséges intelligencia modellek számára, amelyek elavulttá tehetik a webhelyeiket, vagy eltűnnek a Google-keresésből, amely a forgalmuk legfőbb forrása.
Joe Ragazzo, a Talking Points Memo, egy független amerikai híroldal kiadója mindezt a gyors vagy a lassú halál lehetőségével szemlélteti: „nemet mondasz, kiesel, és azonnal meghalsz, vagy társulsz velük, és valószínűleg csak lassan halsz meg, mert végül nekik sem lesz szükséged rád”.
Nem meglepő módon, a Google ezt kissé másképp látja. Szerinte a mesterséges intelligencia áttekintései – a Google keresőjének tetején megjelenő összefoglalók – fontos részei annak a régóta fennálló elkötelezettségének, hogy jobb minőségű információkat szolgáltasson, és minél több lehetőséget biztosítson a kiadók és más vállalkozások számára. „A Google minden nap több milliárd kattintást küld webhelyekre az interneten, és szándékunkban áll tovább is folytatni ezt a régóta bevált értékcserét a webhelyekkel” – mondta a Google szóvivője, hozzátéve, hogy a mesterséges intelligenciás áttekintésekkel a felhasználók hasznosabbnak találják majd a Google-kereséseket, és visszatérnek, hogy többet keressenek, új lehetőségeket keresve a tartalom felfedezésére.
Eltekintve attól, hogy mennyire van igaza a fentiekben a Google-nek, a weboldalak tőle való függése vitathatatlan. Ezt egy olyan oldal, a termékek javíthatóságát vizsgáló iFixit vezérigazgatója világította meg, akinek a webhelye sokkal gyengébb kapcsolatban van a Google-lel, mint más MI-cégekkel. Ennek ellenére úgy véli, hogy míg simán megakadályozhatná az Anthropic chatbotját, a ClaudeBotot, hogy indexelje a tartalmukat anélkül, hogy kárt tenne az üzletünkben, ha viszont letiltanák a Googlebotot, elveszítenék a forgalmat és az ügyfeleket.
Ez az egész mostani ügy is rávilágít arra, hogy miközben ilyen változások zajlanak a keresési környezetben, nagyon fontos, hogy a weboldal-tulajdonosok maguk irányítsák a saját sorsukat, és ne váljanak túlzottan függővé egyetlen technológiai platformtól sem, beleértve a Google-t. Nagy kérdés persze, hogy egyáltalán miképpen lehetne megvalósítani ezt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.