2015 óta nem történt baleset Falcon-rakétával, most azonban a folyékony oxigén szivárgása miatt egy megsemmisült az űr peremén a SpaceX „igáslovából”.
„Gyors, nem tervezett szétbontás” történt egy SpaceX Falcon 9-es újrahasználható hordozórakétával, amikor pénteken Starlink-műholdakat szeretett volna pályára állítani vele a cég – írja a TechCrunch. A jól csengő megfogalmazás azonban nem takar mást, mint a rakéta széthullását.
A Falcon 9 a lap szavai szerint a legmegbízhatóbb indítójárműnek számít a történelemben, ugyanakkor most egy kicsit megbicsaklott: a második fokozatának Merlin Vacuum hajtóműve nem gyújtott be újból a második (és egyben: utolsó) alkalommal, ami robbanáshoz vezetett. A 20 Starlink-műholdat ugyan kibocsátotta a hordozórakéta, ám rossz pályára, és nem tudni, hogy a műholdak fedélzeti fúvókái képesek lesznek-e a megfelelő pályára mozgatni őket.
Néhány perccel az indítást követően a hajtómű tetején szokatlan mennyiségű jéglerakódás volt megfigyelhető, és ezek nagy darabokban hullottak le róla. Ez arra utalhat, hogy szivárgott a folyékony oxigén, mely a kerozinnal keverve képezi a rakéta üzemanyagát – ezt a SpaceX később meg is erősítette, valóban egy szivárgó oxigéntank volt a ludas.
A cég azt is közölte, hogy a 20 Starlink-műholdból 5-tel fel tudta venni a kapcsolatot, és arra utasította őket, emeljék meg a pályájukat a fedélzeti ionhajtóművekkel. A próbálkozás valószínűleg nem fog működni, de Elon Musk SpaceX-tulajdonos szerint megér egy próbát.
A Falcon-rakéták rendkívül megbízhatóak: már 335 hibátlan indítás történt zsinórban, ezt törte most meg a hiba. Legutóbb 2016-ban volt komolyabb baleset, akkor az indítóálláson, tesztelés közben robbant fel egy Falcon – míg repülés közben legutóbb 2015-ben történt baleset, amikor indítás után néhány perccel egy Falcon-9-es rakéta felső fokozata szétesett.
A mostani balesetet az amerikai szövetségi légügyi hivatal (FAA) is vizsgálni fogja.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.