A polgári szabadságjogokkal és adatvédelemmel foglalkozó Big Brother Watch nevű szervezet szerezte meg azokat a dokumentumokat, amelyek alapján úgy tűnik, nem tájékoztatták a brit vasút utasait arról, hogy az arcukkal és viselkedésükkel a mesterséges intelligencia tesztjéhez járulnak hozzá.
Az Egyesült Királyságban vonatozó utasok ezreinek arcát olvashatta be az Amazon mesterséges intelligenciája, anélkül, hogy ehhez hozzájárultak volna – számolt be róla a Wired. A teszt során a képfelismerős rendszert arra használták, hogy meghatározzák vele az utazók nemét, életkorát, valamint előre jelezzék a várható érzelmeiket. A napvilágot látott dokumentumok alapján az adatokat egy jövőbeni hirdetési rendszerben is felhasználhatják.
A beszámoló szerint az elmúlt két évben az Egyesült Királyság nyolc vasútállomásán – nagyobbakon és kisebbeken is – tesztelték a térfigyelő kamerákkal összekötött rendszert, hogy figyelmeztessék a személyzetet a különböző biztonsági eseményekre.
A teszteket az Egyesült Királyság vasúthálózatát működtető és fejlesztő Network Rail felügyelte. A rendszer segítségével megfigyelték a vágányokon közlekedő embereket, a peronok zsúfoltságát, valamint azonosították vele az olyan viselkedéseket, mint a futás, kiabálás, gördeszkázás, dohányzás, illetve felismerte a potenciális kerékpártolvajokat is.
A mesterséges intelligenciát különböző érzékelőkkel is összekötötték, hogy azonosítsák vele megtelt szemeteseket vagy az eltömődő lefolyókat. A kísérletre a polgári szabadságjogokkal és adatvédelemmel foglalkozó Big Brother Watch nevű szervezet derített fényt. Jake Hurfurt, a szervezet egyik vezetője szerint az, hogy a kísérletről szinte semmilyen tájékoztatást nem kaptak az utasok, meglehetősen aggasztó.
A dokumentumok szerint állomásonként 5-7 kamerát vagy érzékelőt használtak, a videókat pedig a felhőben dolgozta fel a rendszer. Összesen 50 lehetséges felhasználási módot sorolt fel a táblázat, bár nem mindegyiket használták. Londonban például az öngyilkosságra figyelmeztető rendszert akartak tesztelni, de a kamera meghibásodott és végül nem cserélték ki, mivel egy végállomásról van szó.
Hurfurt szerint a legnagyobb problémát az ott utasok demográfiai adatainak rögzítése jelenti. A képek akkor készültek, amikor az emberek az állomás egy bizonyos pontján áthaladtak. A felvett érzelmeket a dokumentum szerint a kereskedelmi egységek bevételének maximalizálására lehet használni, mivel az az elégedettség mérését szolgálja.
A Network Rail nem válaszolt a lap kérdéseire, ugyanakkor más források állítják, a képeket nem tárolták el sem a teszt alatt, sem azóta. Míg a dokumentum szerint volt olyan hely, ahol például a rendszer segített kézre keríteni a kerékpártolvajokat, az adatvédelmi szakértőket leginkább az átláthatóság hiánya aggasztja a rendszerrel kapcsolatban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.