A következő évtizedben már jóval hatékonyabb hajtóművekkel repülhetnek a kereskedelmi járatok. A NASA ehhez egy francia fejlesztést tart ígéretesnek.
Ha valóban szeretné az emberiség megállítani a globális felmelegedést, de nem hajlandó lemondani a mostani kényelméről, akkor olyan fejlesztésekre lesz szükség, amelyek környezetbarát módon tudják ugyanazt a kényelmet biztosítani. Az egyik ilyen fejlesztést igénylő terület a légiközlekedés, a repülőgépek ugyanis jelentős mennyiségű szén-dioxidot juttatnak a légkörbe.
A helyzetnek két megoldása lehetséges: vagy elektromos repülőgépeket kell alkalmazni, vagy olyan hajtóműveket kell fejleszteni, melyek jóval hatékonyabbak a mostaniaknál. Ez utóbbin a NASA mérnökei is dolgoznak, a szakemberek pedig nemrég egy kicsi, csupán 130 centiméter hosszúságú hajtóművön végeztek teszteket.
A DART (Dgen380 Aero-Propulsion Research Turbofan) nevű fejlesztés nagyjából feleakkora, mint amekkora hajtóműveket jelenleg a kisebb repülőgépeknél használnak. Természetesen ez nem egy kész hajtómű, csupán egy prototípus – arra viszont tökéletesen alkalmas, hogy úgy teszteljék le a hajtóművek alkatrészeit, hogy egy teljes méretű rendszerre lenne szükségük. Ezzel komoly összegeket lehet spórolni.
A miniatűr hajtóművet a francia Akira nevű cég építette, a NASA pedig 2017-ben vásárolta meg. Az eszköz nagyon erőteljes, kialakításának köszönhetően pedig a beáramló levegő nagy része megkerüli a motor magját. Utóbbi tulajdonsága további két dolgot eredményez: alacsony fogyasztást és halkabb működést.
A NASA tervei szerint 2030-ra készülhet el egy új, a fogyasztás szempontjából rendkívül hatékonyan működő hajtómű, amit a következő évtizedben már a kereskedelmi repülőgépek is használhatnak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.