Több amerikai államban is leálltak a 911-es segélyhívó rendszerei néhány napja. Az eset számos kérdést felvet, hogyan történhet meg ilyesmi, és maradhatnak komplett régiók működő segélyhívó nélkül órákon át.
A Gizmodo cikke szerint a 911 üzemzavara során Nevada, Nebraska és Texas államok egyes részein, valamint Dél-Dakota egészén volt gond a segélyszolgálatok elérésével. Az ok banális: egy villanyoszlop telepítése során megrongálódott a segélyhívó felhőszolgáltatójának, a Lumennek egy optikai kábele.
Hogy ez miként történhetett meg, azt az NBC News szerint már a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) is vizsgálja. Az üzemzavar ideje alatt lehetett üzenetet küldeni a 911-nek, és ha egy hívás megszakadt, a diszpécserek akkor is tudták azonosítani a vonal túlsó felén lévő személyt.
Nem könnyítette meg a dolgot az sem, hogy sokan a leállás hírére tesztelés céljából kezdték el hívogatni a 911-et. A Las Vegas-i rendőrség egy Facebook-posztban kérte az embereket, hogy csakis vészhelyzet esetén próbálkozzanak a segélyhívó tárcsázásával.
A Lumen nem fejtette ki egyetlen sajtóterméknek sem, hogy egy tőlük független cég villanyoszlop-telepítése hogyan tudta gyakorlatilag teljesen kiiktatni a segélyhívót négy államban. A helyreállítás körülbelül 2,5 órát vett igénybe.
Pedig kérdés lenne bőven. Például, hogy egy ilyen kritikus fontosságú szolgáltatás miért nincs többszörösen biztosítva. Vagy, hogy egy elvágott kábel miért állítja le szinte teljesen a 911-et, ráadásul órákra?
Ezek a kérdések bizonyára a hatósági vizsgálatok során is felmerülnek majd, és gyaníthatóan minden fél tanul majd az esetből. Arról nincs hír, hogy valakihez később érkezett volna segítség az üzemzavar miatt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.