Tech Balogh Csaba 2024. január. 25. 16:03

Tényleg havonta fizetniük kell majd a Samsung telefonosoknak, ha használni akarják a mobiljuk legizgalmasabb funkcióit?

Balogh Csaba
Szerzőnk Balogh Csaba

Az általánosan intelligens okostelefon hamarabb eljöhet, mint gondolnánk. De kell-e majd külön fizetni az igazán jó, mesterséges intelligenciára alapuló szolgáltatásokért?

A kisebb betűkkel írt tájékoztatás mindig gyanút kelt: vajon miért kellett kisebbel írni? Ilyesmit találtak technológiai szakoldalak a Samsung új csúcstelefonjai, a Galaxy S24-ek múlt heti bemutatása után a gyártó közleményeiben. Az ausztrál leányvállalat sajtóközleményének végén arra való utalás szerepelt, hogy csak egy ideig lesznek ingyenesen használhatók a Samsung új mobiljainak – egyébként régebbi modellekre is érkező – legizgalmasabb új funkciói.

Természetesen a mesterséges intelligenciáról van szó. A Galaxy AI nem egyetlen funkciót jelent, hanem MI-funkciók hadát, melyek átszövik a Samsung telefonjainak rendszerét. Hogy az üzenetek megírásától kezdve a fotózáson át mi mindent tudnak, arról a Galaxy S24-ek bejelentéséről írt cikkünkben részletesen olvashat.

Ebben a percben új korszakba léphettek az okostelefonok: itt vannak a Galaxy S24-ek és a Samsung mesterséges intelligenciája

Lépéselőnybe került a Samsung az Apple-lel és lényegében az összes nagy okostelefon-gyártóval szemben, amikor szerdán az amerikai San Joséban bemutatta a Galaxy S24 széria modelljeit. No nem azért, mert a hardver valami kirívóan újat hozna - hanem mert a dél-koreai gyártó a többiek előtt építette be telefonjába a rendszert átszövő mesterséges intelligenciát.

Az említett kisbetűs részben a legnagyobb androidos mobilgyártó azt közölte: a Galaxy AI funkciók 2025 végéig használhatók ingyenesen a támogatott Samsung telefonokon. (Ez egyébként messze nemcsak az S24-eket érinti, a Galaxy AI ugyanis év közepére mintegy 100 millió már most használt telefonon válik elérhetővé.)

A felvetésre az egyik legilletékesebb reagált San Joséban, a Samsung America központjában tartott háttérbeszélgetésen. YJ Kim a Samsung telefonokon megjelenő mesterséges intelligenciáért felelős ügyvezető alelnök a sajtónak elmondta: a kisbetűs rész tartalma kizárólag annyit jelent, mint amennyi a szöveg közvetlen értelme, tehát hogy 2025 végéig ingyenesen biztosítják a Galaxy AI funkciókat. Hogy utána mi lesz, arról szándékosan nem szól a tájékoztatás.

Az alelnök részletes magyarázata szerint érdemes felidézni, hogy 2023-ban alatt annyit fejlődött a mesterséges intelligencia, mint előtte egy évtized alatt. „A fejlődés sebessége miatt elég nehéz megjósolni, hogy a jövőben hova juthat el az MI, és azt is, hogy mikor” – mondta YJ Kim, hozzátéve, hogy az általános intelligenciával bíró okostelefon talán „közelebb lehet, mint gondolnánk”.

YJ Kim a Samsung amerikai főhadiszállásán
Samsung

Éppen ezért nem bocsátkozik már most jóslatokba a vállalat arról, hogy mi lesz két év múlva. A szakember szerint a vállalat számára a legfontosabb az, hogy olyan formában tudja felhasználóinak biztosítani a mesterséges intelligenciát, hogy az ne csak néhány, papíron jól hangzó képességet jelentsen, hanem az emberek valóban használják a mindennapokban, és kényelmesebbnek érezzék tőle a telefonjaikat. Lehet, hogy erre két év múlva is az ezeket a képességeket ingyenesen biztosító üzleti modell lesz a legjobb út, lehet, hogy nem – összegezte a választ a szakember.

Azt mi tesszük hozzá, hogy a Samsung önmaga nem is igazán tudhat ennél konkrétabb válasszal szolgálni. Nagy kérdés ugyanis, hogy melyik versenytársa hogyan követi majd az S24-ek által megnyitott érát: a többi gyártó milyen funkciókat hoz be, mikor, ingyenesen vagy fizetősen. Az okostelefonok az út elején állnak, egyelőre bármi és bármi ellenkezője is elképzelhető. Ha fizetni kell, akkor pedig annak mikéntje sokféle lehet: egyszeri összeg vagy havi díj is.

Beszédes példa olvasható ki a – Samsung nagy konkurenseként – első-második legnagyobb okostelefon-gyártó Apple negyedéves pénzügyi jelentéseiből. Bár a készülékeladások még mindig óriási pénzt termelnek, az elmúlt években az iPhone-os vállalat határozott lépéseket tett a havonta fizetendő díjért cserébe nyújtott szolgáltatások felé.

Miközben az eszközök eladásaiból származó bevétel lassan, de biztosan csökken, a készülékek tulajdonosai által előfizetett szolgáltatásokból származó negyedéves bevétel a legutóbbi, tavaly november elején kiadott pénzügyi jelentés szerint a rekordot jelentő 22,3 milliárd dollárosra nőtt, és az az egy évvel korábbi 19,2 milliárd dollárhoz képest látványos növekedést mutat. A 2023. szeptember 30-ával záruló 12 hónapos időszakra vonatkozó adatok szerint a termékeladásokból már „csak” 298 milliárd dollár folyt be az egy évvel korábban mért 316 milliárdhoz képest. A szolgáltatásokból származó bevétel viszont 78 milliárdról 85 milliárdra változott.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.