Közeledik az év vége és így az egyik legnépszerűbb zenei streaming szolgáltatás éves, bárki számára elérhető, személyre szabott összefoglalója, a Spotify Wrapped. Megmutatjuk, mi áll a háttérben, mi alapján készítik el ezt a szórakoztató összeállítást.
A decemberben megjelenő Spotify Wrapped összefoglalja a felhasználó adott évre vonatkozó zenehallgatási szokásait: egy szórakoztató és személyre szabott módja annak, hogy megtudja, mit hallgatott, új zenét fedezzen fel. A Wrapped lényegében egyévnyi zene eredményjelzője. Esztétikusan is szórakoztató, közösségi médiabarát grafikákat is összeállít, amelyeket a felhasználó megoszthat a barátaival és hálózatával a statisztikák összehasonlítása érdekében.
A Wrappednek már komoly múltja van: a Spotify 2015-ben dobta be az első verzióját, egy „Year in Music” elnevezésű iterációt. De vajon hogyan működik ez az egész? A SlashGear e kérdés nyomába eredt.
Talán nem meglepő, hogy a Spotify mindezt egy algoritmus használatával teszi, méghozzá a január és október vége között felhalmozott hallgatói adatokra építve. Az algoritmus figyelembe veszi a meghallgatott dalokat, a követett előadókat és a felhasználó által létrehozott lejátszási listákat. Ezeket az adatokat használja fel azután a hallgatási szokások személyre szabott áttekintésének létrehozására.
Ahhoz, hogy egy szám hivatalosan felkerüljön a Wrapped statisztikájába, a felhasználónak legalább 30 másodpercig hallgatnia kell. A hallgatások száma is beleszámít az egyéni statisztikába, és beleszámít a globális statisztikákba is, amelyeket a legjobb előadók, műfajok stb. kiszámításához használnak. A SlashGear arra is felhívja a figyelmet, hogy harmadik felek nem férnek hozzá a Spotify adataihoz, viszont a cég korlátlan ideig megőrzi ezeket, hacsak nem törli valaki teljesen a fiókját.
A Spotify Wrapped általában pontos, de van néhány dolog, amit szem előtt kell tartani. Először is, az algoritmus csak a Spotifyon hallgatott dalokat veszi figyelembe, azaz ha más platformokon is hallgatunk zenét, ez nem kerül bele a Wrapped szolgáltatásba. Emellett az algoritmus nem mindig tudja pontosan rögzíteni a hallgatási szokások finomságait, így például, ha valaki csak rövid (mint említettük, 30 másodpercnél kevesebb) ideig hallgat meg egy számot, előfordulhat, hogy az nem jelenik meg a kedvenc dalok között.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.