Kína le akarja törni az Egyesült Államok légi fölényét a csendes-óceáni térségben azzal a repülőgép-anyahajóval, melynek fedélzetén egy teljes repülőgépflotta elfér. Ilyen hajója eddig nem volt Pekingnek, a mostanival viszont gyorsan megkezdte a felzárkózást Amerikához.
Tavaly bocsátották vízre a Fucsient, Kína legfejlettebb repülőgép-anyahajóját. A harci járművel nemcsak Tajvannak akar üzenni Peking egy egyre inkább kiélezett konfliktusban, hanem az Egyesült Államoknak is. Méghozzá azt, hogy Amerika légi fölénye a csendes-óceáni térségben megkérdőjelezhető – írja a The Financial Times.
A lap szerint a sanghaji Csiangnan Hajógyárban megépített monstrum a harmadik repülőgép-anyahajója Kínának. Az első olyan, melyet teljes mértékben az ország mérnökei fejlesztettek, és a megépítéséhez is minden eszköz és alkatrész az országon belülről érkezett.
Nem kérdés, hogy a Fucsien méltó riválisa az amerikai USS Gerald Ford anyahajónak. Szu Jencsi, a tajvani Stratégiai és Háborús Tudományok Tanácsának kutatója szerint saját hajóját egyelőre csak teszteli a kínai hadsereg, és a próbák egy ideig még biztosan elhúzódnak majd. Ennek oka, hogy sok olyan technológiával szerelték fel a hajót, amilyet korábban egyáltalán nem használtak a kínai katonák.
Kína az utóbbi időben már több küldetést is végrehajtott a másik két anyahajóval, a Liaoningal és a Santunggal. Ezek Japántól Tajvanon át egészen a Fülöp-szigetekig járőröztek, azonban – véli Szu – hatótávban és használhatóságban is jóval szerényebb képességekkel rendelkeznek, mint a Fucsien.
A szakértők szerint az amerikai haditengerészet USS Gerald Ford hajójához képest a Fucsien hagyományos meghajtással bír, így hatótávolsága és sebessége is gyengébb valamivel, mint az amerikai riválisé. Ugyanakkor ugyanolyan elektromágneses katapultot állítottak fel a fedélzetén, mint ami a Fordon is van, hogy a vadászgépek egyenrangú módon indulhassanak el a fedélzetéről.
A Fucsien a kínai hadsereg első olyan hordozója, amely képes a teljes repülőgépflottát képes magával vinni.
A Fucsien 316 méter hosszú lett, vagyis valamivel rövidebb a Gerald Ford 333 méterénél. Több mint 70 ezer tonnát nyom, de még így is kisebb a több mint 100 ezer tonnás amerikai vetélytársánál. Bár ez a méretből elsőre nem feltétlenül tűnik így, de a USS Gerald Ford jóval több repülőgépet tud magával vinni. Összesen több mint 75-öt, amiből legalább 45 vadászgép. A kínai hordozó ehhez képest 40 vadászgépet tud elraktározni, plusz a flotta többi részét. Ami persze szintén komoly erőt képvisel.
A USS Gerald Ford egyébként majdnem egy évvel ezelőtt, 2022 októberében indult el első bevetésére. A 13 milliárd dollárból épült meg, a fedélzetén pedig egyszerre 4000 ember tartózkodhat.
Haditechnológiai szakértők szerint a kínai hadseregnek időre lesz szüksége ahhoz, hogy megtanulja úgy használni a Fucsient, ahogy az amerikaiak használják a saját hordozójukat.
Alexander Neill, a kínai haditechnológia szakértője szerint Peking 2040-re szeretne egy nukleáris meghajtású repülőgép-hordozót építeni. Kérdés, addig képes lesz-e növelni a fölényét az Egyesült Államok.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.