Ha levelezőrendszereket kell felsorolni, sokaknak azonnal a Google Gmailje jut az eszébe. Pedig amikor teljes értékű szolgáltatássá vált 2004-ben, még labdába sem rúgott vetélytársai mellett. Azóta viszont óriási átalakuláson esett át, és szinte megkerülhetetlenné vált. Íme néhány érdekes adat erről a levelezőről.
Ha valaki nem tudná (ami azért nem valószínű), a Gmail a Google ingyenes –mail-szolgáltatása, mobilplatformon és weben egyaránt elérhető, és az egyik legkedveltebb kommunikációs eszköz a világon. Az Earthweb összegyűjtött számos érdekes adatot a Gmailről, ezekből csemegéztünk.
A Google 1999-ben kezdte fejleszteni e-mail szolgáltatását, ami csak 2004-ben vált teljes értékűvé. Ekkor már 12 millió aktív felhasználója volt a Yahoo Mailnek, a Hotmailnek pedig 30 millió, míg a Gmailnek még egy sem. Négy évvel az ötlet megalkotása után a Gmail végre felkeltette a közvélemény figyelmét, méghozzá éppen április 1-jén, 2004-ben. Minden felhasználó, aki regisztrált a bevezetéskor, 1 GB ingyenes tárhelyet kapott (akkoriban ez még rengetegnek számított), és ez bizony nem volt áprilisi tréfa.
Tizenkét évvel az alapítás után, 2016-ban érte el a felhasználók száma az egymilliárdot, majd két évvel később 1,5 milliárdra nőtt a felhasználói bázis. Ma már a nyolcmilliárdból 1,8 milliárd ember használja a Gmailt. Rengetegen töltötték már le a levelezőrendszert mobilra is, androidos vonalon például a negyedik olyan alkalmazás volt, amelyik elérte a tízmilliárd telepítést. A Gmail-felhasználók körülbelül háromnegyede mobilon keresztül éri el az e-mailjeit.
2020-ban 306,40 milliárd e-mailt küldtek és fogadtak, 2021-ben pedig 319,60 milliárdra nőtt ez a szám. Egy átlagos dolgozó naponta 121 e-mailt kap, és ezek negyedét általában egy órán belül kinyitja. Minden Gmail-fiók átlagosan 5700 üzenetet tartalmaz, beleértve a közösségi és promóciós üzeneteket is. A teljes számnak csak a 10 százaléka értelmes e-mail, míg a 70 százaléka tisztán promóciós jellegű.
Ne lepődjön meg, ha az ön Gmailjét is elöntik most a reklámok
Jól tudják a felhasználók, hogy a Google is hirdetésekből él, illetve ezek teszik lehetővé a vállalat remek termékeinek ingyenes használatát, de annak végképp senki sem fog örülni, hogy ha a Gmail is tele lesz hirdetésekkel. Pedig úgy fest, ilyesmire készül a keresőóriás, vagy legalábbis ezzel kísérletezik.
Az Earthweb annak is utánajárt, hogy mennyire könnyű (vagy nehéz) feltörni a Gmailt. Azt látni kell, hogy szinte minden internetszolgáltató feltörhető. Egyeseknél azonban ez valamivel több erőfeszítésbe kerül, mint másoknál, és azért az érzékeny felhasználói adatokat tároló alkalmazások is komolyan veszik a biztonságot. A PayPal pénzügyi szolgáltató cég például etikus hackreket alkalmaz, és fizet nekik, hogy találják meg a rendszerben a kiskapukat. 2014-ben a Gmail alkalmazás feltörésének sikeressége 92 százalékos volt. Ennek ellenére az alkalmazás biztosítja, hogy a hackerek ne gyűjthessenek értékes információkat a felhasználóktól, mivel TSL és SSL titkosításokat alkalmaz.
Levelezőrendszerek esetében nem hagyhatjuk figyelmen kívül a spameket sem. Csak a Gmail-fiókokon keresztül másodpercenként 10 milliószor vagy naponta 14 milliárdszor küldenek spam üzeneteket. Szerencsére a Google automatikus gépi tanulással blokkolja az ilyen haszontalan üzenetek többségét. A technológia tárgysor alapján képes észlelni és elkülöníteni az ilyen típusú üzeneteket, így valójában a spameknek csak a 0,1 százaléka jut el a felhasználók postaládájába. Ettől függetlenül érdemes gyakran ellenőrizni a spam mappát, nehogy lemaradjunk valamilyen fontos üzenetről.
Úgy tűnik, egy Gmail-fiók nem is elég, minden Gmail-felhasználónak átlagosan 1,7 fiókja van. A felhasználók általában külön fiókot hoznak létre a munkához, és egy másikat a magánélethez.
Az Earthweb végül azt a kérdést próbálta megválaszolni, mi a magyarázata a Gmail óriási népszerűségének. Az egyik legfontosabb szempont, hogy a levelezőrendszer ingyenes, emellett gyors és hatékonyan lehet vele dolgozni. Ma már kiváló minőségű titkosítást is alkalmaz. Elég nagy a hozzá (is) tartozó tárhely: összességében 15 GB-tal gazdálkodhat a Gmail, a Google Drive és a Google Fotók. A Gmail rengeteg nyelvet támogat, és a hét minden napján, 24 órában működik a világ szinte minden országában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.