A Chetu nevű amerikai cég augusztusban rúgta ki az egyik holland alkalmazottját, mert a vállalat szerint nem teljesítette a munkavégézshez kapcsolódó kéréseit. A holland bíróság ezt másként látta.
Megsértették a jogait annak a telemarketingesnek, akit azért bocsátott el a munkáltatója, mert munka közben nem volt hajlandó bekapcsolni a webkameráját – írta meg a BBC. Az ügyben döntő holland bíróság az amerikai székhelyű Chetu nevű IT-cég alkalmazottjának 75 ezer euró, vagyis nagyjából 32,3 millió forint kártérítést ítélt meg.
Az ügy még augusztusban pattant ki. A holland férfit arra kérte a munkáltatója, hogy kapcsolja be a webkameráját, valamint ossza meg az otthoni számítógépe képernyőjét. Miután erre nem volt hajlandó, a férfit elbocsátották állásából. A Chetu nem nyilatkozott az ügyben, és a tárgyaláson sem jelent meg a vállalat.
A BBC arról ír, a walesi és az angliai szakszervezeteket tömörítő TUC arra hívta fel a figyelmet, hogy a munkahelyi megfigyelő technológiák alkalmazása a koronavírus-járvány idején kezdett emelkedni, azóta pedig egyre inkább kicsúszik a munkavállalók jogait képviselő szervezetek ellenőrzése alól.
A cégek nemcsak a webkamera képét kérhetik vagy a monitort figyelhetik, hanem nyomon követhetik, hogy a dolgozó mikor gépel, belenézhetnek a levelezéseibe és a fájljaiba is. A szervezet éppen ezért erősebb szabályozásra szólított fel.
Max Winthrop, a Sintons LLP ügyvédi iroda képviselője szerint a munkáltatók egyre gyakrabban alkalmaznak ilyen módszereket, mert az ezt lehetővé tévő technológia elérhetővé vált. Arra azonban nincs egyértelmű válasz, hogy ez a fajta megfigyelés vajon sérti-e a munkavállalók jogait.
A holland bíróság azért ítélte meg a kártérítést a férfinek, mert úgy vélte, a Chetu ellenőrzése nem volt indokolt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.