Tech hvg.hu 2022. április. 15. 08:03

Elkészült Amerika 13 000 000 000 dolláros repülőgép-hordozója

A USS Gerald R. Ford az amerikai haditengerészet egyik, ha nem legnagyobb és legtöbb problémát kiváltó beruházása, amin még a WC-öblítés is drága mulatság.

Majdnem 14 évig tartó fejlesztés, építés és javítás után bevetésre kész állapotba került az amerikai haditengerészet (U.S. Navy) legújabb repülőgép-hordozója, a technológiai csodaként is jellemzett USS Gerald R. Ford – számolt be róla az Interesting Engineering.

A monstrum építése 2009-ben kezdődött, és eredetileg már 2017-ben befejezett (vagyis aktív szolgálatra kész) állapotba kellett volna kerülnie. A hajó fejlesztése azonban a sorozatos hibák miatt egyre többet csúszott. A munka befejezését főleg az új technológiai megoldásokban talált anomáliák hátráltatták, és mivel a hadsereg ilyen irányú tapasztalatokkal csak alig rendelkezett, a javítás is hosszabb időbe telt. (A repülőgép-hordozókat a legtöbb esetben öt év alatt elkészítik.)

A Gerald R. Fordnak ugyanakkor másfajta gondjai is akadtak. A Jalopnik írta meg két éve, hogy az atomhajtású hajó egyik legnagyobb rákfenéje a WC-k tisztán tartása lehet. A hajón ugyanis olyan szennyvízelvezetési-rendszert építettek ki, aminek rendszeres tisztítása savas öblítéssel zajlik.

Ennek költsége alkalmanként pedig 400 ezer dollár, azaz körülbelül 140 millió forint is lehet.

Egy ekkora hajónál mindez persze nem okozhat meglepetést, hiszen a Fordon egyszerre akár 4000 ember is tartózkodhat. A mérnökök akkori beszámolójukban egyébként szóba hozták a rendszer esetleges újraépítését, noha az korántsem lett volna egyszerű. Ennek oka, hogy a cseréhez a teljes rendszert újra kellett volna tervezni, ami azonban újabb kiadást jelentett volna – miközben a fejlesztési költségek már akkor meghaladták a teljes projektre szánt összeget.

A hajó a WC-ket leszámítva a haditengerészet eddigi legkomolyabb játékszere, amit egyebek mellett a kétsávos radarrendszerrel és az elektromágneses „katapultokkal” lehet magyarázni. Utóbbiak segítenek be, hogy a repülők gond nélkül startolhassanak és landolhassanak. Ám a fejlesztés itt sem ment zökkenőmentesen, és csak ezeket mintegy öt évbe telt kijavítani és a rendes működésnek megfelelő állapotba hozni.

A hadihajó egyébként az első a Ford-osztályú repülőgép-hordozók közül, amelyek a meglévő Nimitz-osztályú hordozókat váltják majd fel. Az amerikai kongresszus kutatóintézete (Congressional Research Service) szerint az USS Ford több mint 70 repülőgépet fog szállítani, köztük 40-50 F/A-18E/F Super Hornetet és F-35 Joint Strike Fightert.

Az építésre elköltött dollármilliárdok nem tartalmazzák a hajó fenntartásának költségeit.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés