A Samsung már egy ideje piacon van összehajtható telefonjaival, és sorra jelennek meg az androidos konkurensek is. iOS-vonalon azonban egyelőre még nagy a csend. De vajon miért?
Az Apple lassú az innovációban, vagy az androidosok túl gyorsak? – teszi fel a kérdést a Phone Arena újságírója azzal kapcsolatban, hogy miért nincs még a piacon összehajtható iPhone, amikor már több androidos gyártó is kirukkolt a saját modelljével. Érdekes a kérdés, különösen annak ismeretében, hogy az Apple állítólag több összehajtható iPhone-prototípust is tesztel, viszont több szakértő is úgy véli, hogy a rugalmas kijelzőjű iPhone piacra kerülése akár még több évbe telhet.
Hasonlóan vélekedik a Dylan nevű ismert Apple-kiszivárogtató, aki szerint az Apple taktikája az, hogy gondosan megfigyelje a piacot és javítsa a versenytársak hibáit. „Míg más gyártók a látszólag béta verziójú termékeket dobják piacra, az Apple arra törekszik, hogy a dizájn ne legyen visszalépés az iPhone jelenlegi formai tényezőjéhez képest. A cupertinóiakat a hosszú játék érdekli, hogy lássák, hogyan fejlődik a technológia” – írta ezzel kapcsolatban.
Az Apple-nek tehát egyelőre még komoly aggodalmai vannak azzal kapcsolatban, hogy valóban elérkezett-e az összehajtható iPhone ideje. És ha a jelenlegi ilyen eszközökkel kapcsolatos kompromisszumokat nézzük, akkor érthető is az aggály. A nagyméretű összehajtható készülékek egyelőre olyan érzést keltenek, mint két hagyományos telefon egymásra rakva – terjedelmesebbek és nehezebbek, mint egy lapos telefon. A multimédiás élményt (ami állítólag az egyik fő értékesítési pont) rontják az olyan alkalmazások, amelyeket nem úgy terveztek, hogy illeszkedjenek a szokatlan képernyőarányokkal rendelkező eszközökhöz, és a videók, amelyek nem töltik ki a teljes képernyőt. Ennek eredményeként az összehajtható telefon gyakorlatilag ugyanazt a multimédiás élményt nyújtja, mint egy nagyméretű hagyományos társa. A hajtható eszközök általában törékenyebbek, és ezért sokkal kevésbé tartósak, mint a normál telefonok, ráadásul csak részben vagy egyáltalán nem por-és vízállóak. Végül, de nem utolsósorban továbbra is igen drágák, bár nem annyira, mint kezdetben.
Az Apple tehát figyel, és – ahogy a Phone Arena fogalmaz – hagyja, hogy az Android (az androidos eszközökök gyártói) végezzék el a piszkos munkát. De másképp, finomabban is lehet fogalmazni: az Apple hagyja, hogy helyette végezzék el a piackutatást. Ideje pedig van bőven (a hagyományos iPhone-ok iránt továbbra is óriási a kereslet), így kivárja, hogy bejön-e avagy sem az Android új formai tényezője, illetve kiderülhet, hosszabb távon miként reagálnak a felhasználók az új koncepciókra és ötletekre, és hogy mennyi pénzt hajlandók fizetni ezekért.
Egyébként nem ez az első eset, hogy az Apple piackutatásra használja az androidos világot. Több olyan funkció is van ma már az iPhone-okban, amelyek előbb az androidos készüléken jelentek meg, az Apple pedig kivárt velük. A Phone Arena említ is néhányat közülük. Ilyen volt például az Apple első „phabletje”: az iPhone 6 Plus nagyon későn jelent meg a nagy Android telefonokhoz képest Ettől függetlenül az iPhone 6 sorozat meglepően kelendő volt. Jó volt az időzítés? A kétkamerás rendszert illetően az iPhone 7 Plus két évet késett a HTC One M8-hoz képest, viszont sokkal használhatóbb portré módot, valamint optikai zoomot hozott. Hármas kamerarendszerével az iPhone 11 Pro sorozat is késett, azonban finom lencseátmenetekkel és egységes színekkel érkezett – amivel egyes Android telefonok még ma is gyakran küzdenek.
A modern éjszakai módot a Huawei vezette be még 2018-ban, az Apple körülbelül másfél évig türelmesen várt, mire bemutatta a funkciót az iPhone 11-es sorozatban. Az iPhone éjszakai üzemmódja azonban vitathatatlanul a legkiegyensúlyozottabb és legtermészetesebb volt az összes telefon közül – és valószínűleg még ma is igaz. Az Apple a widgetekkel is sokáig várt, azonban amikor ezek megjelentk iOS-re, az Android 12 gyorsan átvette a megjelenésüket. Ami az arcazonosítást illeti, már 2011-ben tartalmazott az Android 4 egy trükkös arcfeloldásos funkciót. Az Apple iPhone X-je 2017-ben hozta magával a Face ID-t, ami sokkal jobb és biztonságosabb volt, mint bármelyik, amit az Android kínált.
Miközben a Samsung évről évre azon dolgozott, hogy egyre nagyobb képernyő-test arányt érjen el, az iPhone X megjelenése állította fel a mércét a „keretek nélküli” álom számára. Persze ott volt a notch. Azonban ezt elfogadva (ahogyan milliók teszik), az iPhone volt az egyetlen telefon, amely minden oldalon azonos méretű keretet kínált, ugyanis csak úgy nézett ki jól – véli a cikkíró.
De visszatérve a „iPhone Fold” bemutatkozására, a neves Apple-szakértő. Ming-Chi Kuo meglehetősen optimista ez ügyben. Korábban úgy nyilatkozott, hogy már 2023-ra piacképesnek gondolja az összehajtható iPhone-t. Forrásaira hivatkozva állítja, hogy az 15-20 millió darab összehajtható iPhone-t kíván szállítani jövőre. Valószínűleg a Samsunggal fog együttműködni a hajtható OLED-kijelzők kizárólagos szállítójaként az új iPhone-modellhez, amelynek a kialakítása és specifikációi továbbra is ismeretlenek. Bár jelenleg a Samsung vezeti az összehajtható eszközök piacát, Ming-Chi Kuo úgy véli, hogy az Apple előnyhöz jut az első összehajtható iPhone-nal, köszönhetően a „termékek közötti erős ökoszisztémának”.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.