Nem nézi ölbe tett kézzel a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), hogy a Telenor Magyarország február közepétől úgy módosítsa általános szerződési feltételeit, hogy azokkal akár kellemetlen helyzetbe is sodorhatja saját ügyfeleit.
„A szolgáltató által bevezetni kívánt szabályok nem objektívek, nem kellően átláthatók, és az előreláthatóság elvének sem felelnek meg” – így reagált a HWSW kérdésére a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Telenor Magyarországot érintő üggyel kapcsolatban.
A reakció előzménye, hogy a szolgáltató február 21-től új pontokkal bővíti általános szerződési feltételeit. Ezekben pedig arról olvasni, hogy a „szolgáltatási díjak értékarányos megőrzése érdekében” a Telenor február második felétől fenntartja magának a jogot, hogy lényegében bármely ügyfelének díjait inflációarányosan „korrigálja”. Ahogy az előzmények során a HWSW rámutatott, a fogyasztói árindex negatív változásával mindez akár díjcsökkenésben is megtestesülhet, de inkább az tűnik életszerűnek, hogy a cég nem csökkenteni, hanem növelni fogja árait.
Az informatikai magazin ezután fordult a szakhatósághoz, mely válaszában világossá tette:
az előfizetői elektronikus hírközlési szolgáltatók az ÁSZF-jeiket és a már megkötött előfizetői szerződéseket csak a hatályos jogszabályokat követve jogosultak egyoldalúan módosítani.
A szabályozás a szolgáltatókat arra kötelezi, hogy a már megkötött előfizetői szerződéseket is érintő egyoldalú módosításokról az érintett előfizetőket legalább a módosítás hatályba lépését megelőző 30 nappal, tartós adathordozón értesítsék. Ebben meg kell jelölni, mely szerződési feltétel, pontosan melyik pontban mikortól módosul, kitérve a módosítások lényegének rövid leírására – olvasható az NMHH válaszában.
A hatóság szerint, ha a szolgáltatás díja változik, akkor már az értesítésben külön, összegszerűen meg kell jelölni, hogy mely díjak módosulnak. Emellett a szolgáltatónak tájékoztatnia kell az előfizetőket arról is, hogy az ÁSZF új szövege hol érhető el, és a módosítással kapcsolatos őket megillető jogokról is. Mivel a már megkötött szerződés egyoldalú módosítása a szolgáltató részéről az előfizető számára akár kedvezőtlen is lehet, a jogszabály alapján az előfizető jogosult az értesítéstől számított 45 napon belül a szerződést hátrányos következmények nélkül felmondani akkor is, ha határozott idejű szerződése van és a határozott idő még nem telt el – írták.
„A hatóság kiemelten fontos jogszabályi feladata őrködni a jogszabályok betartása felett mind az előfizetők, mind pedig a tisztességes piaci verseny védelme érdekében. Ezért fel fog lépni a Telenor által február 21-től bevezetni kívánt új ÁSZF-rendelkezések ügyében annak érdekében, hogy ezek a módosítások ne léphessenek hatályba. A Telenor jelezte, hogy jogszerűen kíván eljárni és az árváltoztatással kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések az NMHH-val” – áll a hatóság válaszában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.