A SpaceX már a harmadik prototípust veszítette el tesztelés közben a Starship (Csillaghajó) nevű űrhajójából. Elon Musk egy héttel az utolsó robbanás után árulta el, mi lehetett a gond.
Az elmúlt hónapokban nagyon nem jött ki a lépés a SpaceX-nek. A vállalat Starship (Csillaghajó) nevű űrhajójának három prototípusa is felrobbant, a legutóbbi, az SN10 alig egy héttel ezelőtt. Ám míg az első kettő esetében a földet érésnél történt a baleset, utóbbinál a landolás sikeres volt, és csak utána semmisült meg az egység.
A szakemberek azóta azt vizsgálják, hogy mi okozhatta a detonációt, ami méterekkel emelte a levegőbe a Csillaghajót. A választ most maga Elon Musk adta meg, szokásához híven a Twitteren.
A SpaceX vezére szerint a problémát az okozta, hogy az egyik hajtóműnél a tolóerő nem volt megfelelő, így nagyjából 10m/s-os sebességgel ütközött a földnek. A becsapódás eltörte az SN10 egyik lábát, valamint a rakéta alját, ami végül a robbanáshoz vezetett. Musk szerint a problémát már kijavítják az SN11-nél, így annál elvileg nem lesz ilyen gond.
SN10 engine was low on thrust due (probably) to partial helium ingestion from fuel header tank. Impact of 10m/s crushed legs & part of skirt. Multiple fixes in work for SN11.
— Elon Musk (@elonmusk) March 9, 2021
Chris Bergin, a NASA egyik tudósa szerint ugyanakkor a helyzet nem ennyire egyszerű, mivel az alacsony tolóerő egy olyan, az üzemanyagtartályba szerelt nyomásszabályozónak köszönhető, amit azért építettek be, hogy ne robbanjon fel úgy a rakéta, mint a decemberi SN8-as. Musk szerint a felvetés jogos, a változtatást ő hagyta jóvá, mert akkor jó megoldásnak tűnt. Mostanra viszont kiküszöbölik ezt a problémát.
Fair point. If autogenous pressurization had been used, CH4 bubbles would most likely have reverted to liquid.
— Elon Musk (@elonmusk) March 9, 2021
Helium in header was used to prevent ullage collapse from slosh, which happened in prior flight. My fault for approving. Sounded good at the time.
A SpaceX egyébként nem lassított a tempón, hamarosan az SN11-et is repülési tesztre küldenék.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.