Tech hvg.hu 2020. november. 11. 08:33

Megvan az engedély, európai közutakon tesztelhetik az első igazi repülő autót

A holland PAL-V által fejlesztett jármű, a Liberty a tervek szerint kisegíti majd a tulajdonost, hogy ne kelljen a dugóban araszolnia.

Hosszú évtizedek óta dolgoznak már azon a mérnökök, hogy elkészítsék a kétéltű járművet, mellyel az utakon és a levegőben is tudunk közlekedni. A repülő autó megtervezése és megépítése is komoly kihívás elé állítja a szakembereket, a kétféle közlekedési módhoz ugyanis nagyon eltérő szempontokat kell figyelembe venni.

A holland PAL-V nevű cég állítja, mérnökeinek az elmúlt években sikerült megoldást találniuk a fenti problémára. Ennek eredményeként született meg a PAL-V Liberty nevű jármű, amit 2019 márciusában már a Genfi Autószalonon is láthatott a közönség. Nemrég egy újabb fontos mérföldkövet sikerült elérniük: engedélyt kaptak a repülő autó közúti tesztelésére az Európai Unió területén belül.

A PAL-V Liberty alaphelyzetben egy háromkerekű autó, ami egy 3-5 perces művelettel átalakítható girokopterré. Ez azt jelenti, hogy a repüléshez szükséges tolóerőt az autó hátsó részénél lévő rotor biztosítja. Emiatt bár képes lebegni, de nem tud függőlegesen fel- és leszállni. Előbbihez egy legalább 180, utóbbihoz pedig egy legalább 30 méteres futópálya szükséges.

Mindezt azért is fontos tudni, mert bár a járműtől azt remélik, a benne utazónak nem kell majd a dugóban araszolnia, ha valóban dugóba kerül az autós, nem fog tudni onnan kirepülni.

A PAL-V szerint az utakon 160, a levegőben pedig 180 km/h lesz a szerkezet végsebessége. Egy átlagos helikopterrel nagyjából 260 km-t lehet megtenni egy óra leforgása alatt.

A Liberty egyelőre csak közúti teszteléshez kapott engedélyt. Ha ott meg is felel az elvárásoknak, még mindig lesz jó néhány kérdés, amit meg kell válaszolni, például, hogy milyen magasan repülhet majd a szerkezet, milyen engedélyek szükségesek a használatához. A PAL-V fejlesztése egyébként a tervek szerint maximum 3500 méteres magasságban tudna közlekedni.

PAL-V

A cég 2015-ben már elindította az engedélyeztetési folyamatot az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél, ez várhatóan 2022-re zárulhat le. Ha mindent rendben találnak, piacra lehet majd dobni a szerkezetet, amiért 599 ezer dollárt, vagyis nagyjából 188 millió forintot kérhetnek majd el a vásárlóktól. Később lesz egy valamivel olcsóbb verzió is, ami 399 ezer dollárba, vagyis körülbelül 122 millió forintba kerül majd.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

További cikkeink Trump elnöki beiktatásáról
Világ HVG 2025. január. 20. 17:36

Donald Trump visszatért a Fehér Házba: letette az esküt a 47. amerikai elnök

Letette esküjét Donald Trump megválasztott amerikai elnök. A hideg idő miatt – szakítva a szokásokkal – nem a Capitolium előtt, hanem az épület kupolatermében tartották az ünnepséget – Orbán Viktor nélkül, Giorgia Meloni olasz kormányfő és több techvezér társaságában. Trump aranykort és békét ígért, de nem beszélt sem az ukrajnai háborúról, sem a TikTokról. Percről percre tudósításunk a washingtoni eseményekről.