A HVG nevével visszaélve terjesztik hazugságaikat álhírgyárosok, akik tízezrekhez jutnak el így. Aki egy kicsit is figyelmes, gyorsan rájöhet, hogy melyik a valódi hvg.hu, valódi hírekkel és melyik a kamuoldal.
Úgy tűnik, sokakhoz elért a Reuters Intézet felmérésének eredménye, mely kimondta: a hazai hírfogyasztók szerint a HVG a legmegbízhatóbb magyarországi hírforrás. Még az álhíroldalak üzemeltetőihez is: az utóbbi időben egyre többször bukkan fel facebookos megosztásokban olyan, első látásra HVG-hez köthető tartalom, melynek valójában semmi köze nincsen szerkesztőségünk újságírói elveken és módszereken alapuló tevékenységéhez.
Az egyik ilyen oldal a böngészőfülön HVG HÍR nevet mutató, hvg-hir.me címen elérhető weboldal, amely az elérhető bejegyzései alapján június 23-án indult.
Kinézetre nem hasonlít a HVG semelyik kiadványára – sem jellegében, sem esztétikai minőségében –, így aki rendszeresen látogatja a hvg.hu-t, annak már első ránézésre feltűnik a különbség, illetve az, hogy a hvg-hir.me oldal nem professzionális dizájnerek és fejlesztők munkája.
A veszélyesebb probléma a tartalommal van, a hvg-hir.me oldalon ugyanis hamis színben feltüntetett valódi információk és komplett hazugságok váltogatják egymást.
Téved, aki azt hiszi, hogy az oldal kinézete vagy tartalmai alapján mindenki egyértelműen meg tudja állapítani, hogy nem valódi. Legalábbis erről árulkodik, hogy a facebookos interakciók (lájkolások és megosztások, illetve hozzászólások) száma több százra rúg – cikkenként. Íme néhány, gyűjtésünk pillanatában mért adat az elmúlt négy napban megjelent bejegyzésekről:
- Reggel elnéztem az időt, ezért lekéstem majdnem a buszt, és elesetem busz előtt. A sofőr kinézett a fülkéből és ezt mondta nekem – 200 lájkolás, megosztás, komment
- Egy 6 éves kisfiú állt a pénztáros előtt, és számolta a kis pénzét..babát akart venni a halott testvérének..Örökre megváltozott az életem ezután..Kérlek olvassátok el minél többen! – 633 facebookos lájkolás, megosztás, komment
- Tegnap délután a 19 hetes ultrahangos vizsgálatról jöttem hazafele, amikor a buszon két roma fiatal Ezt a borzalmat művelte velem! Könyörgöm segítsetek őket elkapni! – 1605 facebookos lájkolás, megosztás, komment
- A 86 éves Eta néni rosszul lett és kórházba került..Amikor a nővér a zsebébe nyúlt ezt találta, még a Főorvos is elsírta magát – 3690 facebookos lájkolás, megosztás, komment
Fontos, hogy ezek a számok nem a cikkek látogatottságát jelentik, hanem az interakciókét, melyek alapján a hvg-hir.me álhíroldal egy-egy cikke több ezer emberhez juthat el csak a Facebookon, a jobban sikerült anyagok pedig, úgy tűnik, több tízezer olvasó elé is kerülhetnek. Egy-egy kamucikket ráadásul igen költséghatékonyan állítanak elő: a hvg-hir.me oldalra kitett szövegek és képek nemcsak ott jelennek meg, hanem egyúttal kamuoldalak tucatjain. (Ha kíváncsi, melyek ezek a weboldalak, melyek rendszeresen átvernek mindenkit, ide kattintva érheti el folyamatosan bővülő listájukat.)
A kamuoldal üzemeltetője tehát a HVG nevét is segítségül hívva jut látogatottsághoz. Az oldalon elhelyezett hirdetések megrendelői fizetnek, amikor reklámjuk egy-egy látogató elé kerül (ehhez elég annyi is, ha valaki csak megnyitja a cikket), és valószínűsíthetően még többet adnak akkor, ha valaki rá is kattint az oldalról a hirdetésre.
Egy-egy figyelmetlen olvasó duplán is rosszul járhat: egyrészt átverik a "cikk" tartalmával, így hazugságot hisz el; másrészt ha az oldalon látható hirdetések valamelyikére kattint, az azok mögött lévő, jelentős részben szintén haszontalan termékeket megrendelve anyagi kár is éri.
Az álhíroldalak egyébként már webcím alapján megkülönböztethetők a valódi hvg.hu-tól. Amikor a hvg.hu-n jár, akkor böngészője címsorában látható cím a hvg.hu formulával indul.
Amikor viszont egy megtévesztő oldalon, például a hvg-hir.me-n, akkor már nem a hvg.hu domainnel kezdődik a kiírt URL.
A webcím ezután folytatódhat – jelen írásunk esetében például úgy, hogy 20200828_hvg_hir_me_megteveszto_oldalak_facebook_hirdetes_atveres –, de ez lényegtelen, legfontosabb a kiírt URL elejét figyelni, a fent bemutatott módon.
Az átverés egy másik, kifejezetten Facebookon terjedő formája, amikor az álhírgyárosok egy facebookos hirdetésben rejtik el a HVG nevét, illetve a hvg.hu címet.
A facebookos hirdetés vonatkozó részébe bárki bármilyen karaktersorozatot beírhat, így annak alapján elsőre nehéz eldönteni, hogy a hirdetésre kattintás után valóban a hvg.hu oldalra érkezik-e az ember, vagy egy álhíroldalra. Ebben az esetben, ahogy a Csányi Sándort ábrázoló példa esetében is, az segít, ha megnézi a tartalmat, és fejben tartja:
az elsőre hihetetlen kiírásokat a legtöbb esetben valóban nem szabad elhinni.
Kattintás után egyébként rögtön kiderül, hogy miről van szó, hiszen amikor már a Facebookon látott hirdetésről továbbjut az oldalra, akkor a fentebb bemutatott módszerrel ellenőrizheti a böngészője címsorában, hogy a hvg.hu-n jár-e.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.