Tech hvg.hu 2019. november. 26. 10:33

Trükközhet a Google a keresési eredmények mutatásánál

Az elmúlt években többbször felmerült már, hogy a Google manipulálhatja a keresési eredményeket, hogy ezzel formálja a felhasználók véleményét. Most egy újabb vizsgálat jutott hasonló eredményre.

Mivel a Google a keresője mellett számtalan szolgáltatást kínál a felhasználóknak, ezeken keresztül hihetetlen mennyiségű adattal rendelkezik róluk. Emiatt többekben felmerülhet a gyanú, hogy a keresések eredményeket akár torzíthatja is a Google, ilyen módon befolyásolván a felhasználókat.

Egy nemrég lezárult vizsgálat eredménye szerint valóban ez a helyzet.

Az amerikai ügyészek a vizsgálat során több mint 100 esetet elemeztek ki – írja a The Wall Street Journal. Ezek alapján úgy tűnik, a Google találati oldalára hathat a politika, bizonyos cégeket pedig "lejjebb" rangsorolja az algoritmus, mint például az Amazont vagy az eBayt.

Pixabay / Simon

Bár a Google az elmúlt években a hasonló megállapításokat rendre cáfolta, a lap azt sugallja, a cég igenis befolyásolja a felhasználókat. Mindezt ráadásul a világ különböző kormányainak, vállalatainak és érdekcsoportjainak hatására teszi.

A vizsgálat eredménye szerint:

  • A Google a keresőszavak beírásakor megjelenő lehetőségekkel terelgetheti a felhasználókat egy bizonyos irányba.
  • A cég mérnökei időnként módosítják a kereséssel kapcsolatos információkat.

Emellett további érdekesség, hogy a 2000-es évek elején a Google társalapítói, Larry Page és Sergey Brin összekülönböztek, hogy a cégnek miként kellene kezelnie a spameket és a gyűlöletbeszédet. Page "felügyelni" akarta ezeket (a találatok között), míg Brin nem akarta, hogy a kereső egyáltalán indexelje ezeket az oldalakat. Egy idő után már úgy érezte, ezeket az oldalakat is meg kell mutatni a találatok között, Page viszont úgy érvelt a vezetőségnek, hogy Brin ezzel a megközelítéssel tönkreteszi a céget.

Pixabay / 422737

A Google szerint a lap cikke csupán néhány régi anekdotát elevenít fel, ami nemcsak egy korábbi állapotot tükröz, de tévesen mutatja be azt is, miként igyekeznek javítani a keresőmotort.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.