Pusztán a szemmozgások vezérlik azt az adatszemüveget, amelynek gyártása októberben indul Bécsben. A szemkövetést és kevert valóságot ötvöző eszköz főként a gyártás, a szállítmányozás és logisztika valamint a kereskedelem és a turizmus terén nyithat új perspektívákat, és – tervezői szerint – akár az okostelefonokat is leválthatja.
Bécs új városrészében, Seestadtban készülhetnek Ausztria első adatszemüvegei, ahol a Bécsi Gazdasági Ügynökség nemrég hozta létre technológiai központját. A gyártás októberben indul, az eszköz számos elemét 3D-nyomtatón nyomtatják, az elektronikát pedig kézzel építik be az alapáron 7500 eurós szemüvegekbe.
A bécsi Viewpointsystem évek óta csiszolgatott fejlesztése a szemkövetést ötvözi a kevert valósággal, egy szemmozgást követő szemüvegből, egy erre rápattintható MR-egységből (MR-Click-on) és egy zsebnaptár méretű hardver (smart unit) egységből áll. A szemüveg két eleme együtt mindössze 95 grammot nyom, és modulárisan, az MR-Click-on nélkül is használható. A rendszer csaknem bármilyen fényviszony mellett működik, a kétirányú kommunikáció résztvevőinek száma pedig nincs korlátozva.
A gyakorlatban ez például úgy néz ki, hogy az ember elsétál a Stephansdom előtt, érdeklődve felpillant rá, a látóterében pedig máris megjelennek a különböző tudnivalók a székesegyházról. Ezekből a szemével azokra "kattint rá", amit érdekesnek talál, fényképet vagy videót készít, és ha akarja, ezt mindjárt el is küldi e-mailben – olvasható a bécsi közleményben.
Az adatszemüveg fontos szerepet játszhat például iparvállalatok esetében a hibaelhárítások során is. A helyszínen lévő technikus más helyen – akár más földrészen – tartózkodó szakemberektől kérhet segítséget úgy, hogy azok az adatszemüveg révén pontosan azt látják a képernyőiken, amit a technikus néz. A szóbeli utasítások mellett műszaki rajzokat, vázlatokat, egyéb segédanyagokat küldhetnek neki a smart unitra, amelyeket az azonnal kivetít a látóterébe. Így senkinek sem kell a helyszínre utaznia, amivel rengeteg idő takarítható meg.
A jelenleg ötven embert foglalkoztató Viewpointsystem ügyfelei között olyan nagyvállalatok találhatók, mint a Coca-Cola vagy a Heineken. Az elmúlt három évben 10 millió eurót fektettek a bécsi telephelyük fejlesztésébe. Érdekesség, hogy eredetileg úgy tervezték, áttelepülnek az amerikai Szilícium-völgybe, hogy elindítsák a gyártást, de amikor 2,3 millió eurós támogatást kaptak az Európai Unió Horizon 2020-as programja keretében, inkább maradtak Bécsben. A cég ügyvezetője az ORF-nek adott interjújában azt sem zárta ki, hogy a szemmozgás vezérlésű adatszemüvegek öt éven belül leválthatják az okostelefonokat.
A Deutsche Telekom és a Zeiss két és fél éve jelentették be egy hasonló célokra szánt, 5G-s okosszemüveg fejlesztését. Akkor Tim Höttges, a telekommunikációs vállalat vezérigazgatója úgy fogalmazott: reményei szerint az 5G bevezetése és elterjedése után egy ilyen szemüveg átveheti majd az okostelefonok szerepét.
Ha érdeklik a hasonló fejlesztések, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.