Tech hvg.hu 2019. július. 16. 12:03

–10 százalék: újfajta szárnyak kerülhetnek az Airbus gépeire

A Bombardier csapata nyerte azt a pályázatot, melyen a hatékonyabb repülőgépszárnyra keresett megoldást a brit tudományos akadémia. Az új fejlesztéssel tizedével könnyebb szárnyakat szerelhetnek a gépre.

A brit Royal Academy of Engineering MacRobert-díját egy kompzit anyagból megtervezett fejlett repülőgépszárny terve kapta meg. A BBC beszámolója szerint a szárny csökkenti a gép környezeti hatását: egyfelől csökkenti a súlyt és így az üzemanyag-fogyasztást is, emellett kevesebb hulladék keletkezik a gyártás során. A hagyományos szárnyakhoz képest a Bombardier szén-kompozit megoldása 10 százalékkal könnyebb.

Az új fejlesztést az Airbus A220-as gépein vethetik be elsőként a Bombardier mérnökei. (A korábban Bombardier CSeries neven futó gépsorozatban még 2017-ben szerzett többségi részesedést az Airbus.)

[Valóban szégyen repülni?]

Az első helyezés 50 ezer fontot (vagyis nagyjából 18 millió forintot) ért, ami ebben az iparágban nem számít valami soknak, így a díj inkább szakmai elismerést jelent. Abból viszont nem kicsit: az elismerést először 50 évvel ezelőtt osztották ki, akkor többek között a Rolls Royce motorjának kifejlesztéséért kapták meg a díjat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.