Befejezte a vitatott 737 MAX típusú repülőgépek szoftverjének frissítését a Boeing.
A chicagói székhelyű repülőgépgyár közölte azt is, hogy a szövetségi légügyi hatóság (FAA) további részletes információkat kért az új szoftverről. A Boeing eleget tesz a kérésnek, és már a végleges dokumentációk benyújtására és a próbarepülésekre készül, valamint megkezdte a pilóták kiképzését is. Dan Elwell, a szövetségi légügyi hatóság vezetője jelezte: május 23-án a texasi Fort Worthben nemzetközi szakértőkből álló csapat tekinti át mind a szoftverfrissítéseket, mind a pilóták kiképzési tervét.
A Boeing MAX típusú gépeket márciusban kivonták a forgalomból a világ sok országában, beleértve az Egyesült Államokat. A két legnagyobb amerikai légitársaság – az American Airlines és a Southwest Airlines – augusztus eleje előtt semmiképpen nem akarja ezeket ismét forgalomba állítani.
A géptípusok kivonására azt követően került sor, hogy március 10-én a felszállás után szinte azonnal lezuhant az etióp légitársaság Boeing-gépe alig öt hónappal azután, hogy balesetet szenvedett az indonéziai Lion Air szintén Boeing 737 MAX gépe. A két katasztrófában 346 ember vesztette életét. Később kiderült, hogy ezeken a géptípusokon komoly szoftverhibák voltak, amelyeket ráadásul a pilóták korábban már többször is jeleztek a Boeing vezetőinek.
A vizsgálatok során kiderült, hogy a tragédiát az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer okozta, amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől, emiatt pedig megdöntötte a gépet, ami végül lezuhant. Ahogy haladt előre a nyomozás, úgy derültek ki egyre súlyosabb dolgok a katasztrófáról: például az, hogy négyszer próbálták meg visszahozni a Boeing-gépet az etióp pilóták, de a rendszer felülírta őket. És ha mindez nem lett volna elég: napvilágot látott egy olyan információ is, miszerint extra felárért árulta a biztonsági funkciókat a Boeing a lezuhant géptípusokhoz.
A vizsgálatok során felmerült az FAA felelőssége is, hiszen a légügyi hatóság engedélyezte e gépek repülését.
A baleset után Kanada és az Egyesült Államok azonnal kitiltotta légteréből a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9 géptípusokat, nem sokkal később pedig maga a Boeing javasolta, hogy világszerte függesszék fel ezen gépek használatát.
"Elkötelezettek vagyunk, hogy most minden rendben menjen" – nyilatkozta csütörtökön Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.