Az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (FAA) módosításokat írt elő a Boeingnek az Etiópiában balesetet szenvedett repülőgép típusával kapcsolatban, de nem parancsolja földre a gépeket.
A módosítások a Boeing 737 MAX 8 és a 737 MAX 9 típusú repülőgépeket érintik. Az FAA-határozat értelmében e repülőgépek ellenőrző rendszerén kell módosításokat végrehajtani legkésőbb áprilisig. A Boeingnek frissítenie kell az ilyen típusú repülőgépeket vezető pilótái jelenleg forgalomban lévő kiképző könyveit is.
Etiópiában vasárnap szenvedett a felszállás utáni pillanatokban végzetes balesetet az Ethiopian Airlines egyik Boeing 737 MAX 8-as típusú gépe, fedélzetén 149 utassal és nyolcfős személyzettel. Ugyanez a modell zuhant a tengerbe tavaly októberben Indonézia partjainál is, szintén nem sokkal a felszállás után. A Lion Air indonéz légitársaság katasztrófájának 189 halálos áldozata volt.
Repülési szakemberek szerint igen ritka, hogy egy új repülőgép-modell rövid időn belül kétszer is kudarcot valljon. Indonézia és Kína átmenetileg kivonta a forgalomból a Boeing e két új modelljét, és a Cayman Airways karibi légitársaság is bejelentette, hogy e típusokból egyelőre egyetlen gép sem szállhat fel.
A típusok legnagyobb megrendelői között található az Egyesült Államok két nagy légitársasága, az American számára 22 gépet szállított már le a gyártó, a Southwestnek 31 darab 737 MAX gépe van, de néhány közülük a MAX 7 variánshoz tartozik. Rajtuk kívül az Air Canada (20 darab), valamint az európai Norwegian (18 gép) flottájában található sok az érintett repülők közül.
Hétfőn egyébként a New York-i tőzsdén 13 százalékos eséssel nyitottak a Boeing részvényei. Elemzők szerint utoljára a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után volt ilyen alacsony a Boeing-részvények árfolyama.
Ha érdeklik a fejlemények, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.