A Bloomberg szerint több alkalmazás – köztük például a Spotify – is képes arra, hogy jelentse a fejlesztőknek, ha egy felhasználó törölte a mobiljáról az alkalmazást. Ezek után pedig jönnek személyre szabott reklámok formájában jöhet a győzködés.
Több oka is lehet annak, ha valaki egy alkalmazást töröl a telefonjáról: túl kevés a tárhely, nem megfelelő az alkalmazás vagy épp nincs már rá szükség. A léneg minden esetben ugyanaz: nem akarjuk, hogy a mobilon legyen az applikáció. Ehhez képest egy igen furcsa jelenséget vett észre a Bloomberg, ami igen félelmetes.
A beszámoló szerint az elmúlt hetekben egyre több alkalmazás esetében tűnt fel egy furcsaság: ha a felhasználó törölte azt a mobiljáról, az app – legyen szó androidos készülékekre, vagy épp iPhonera vagy iPadre kiadottról – hirtelen mindenhol elkezdett felbukkani. Mindez nem a véletlen műve, a fejlesztők ugyanis rájöttek, hogyan tudják monitorozni, ki törölte az appot a mobiljáról, majd célzott hirdetésekkel presszionálni, hogy telepítse újra.
A Bloomberg szerint többek között az AppsFlyer, a MoEngage, a Localytics és a CleverTap nevű cég is lehetőséget ad rá, hogy a fejlesztők olyan kódot építsenek be az appba, amely képes követni, mely felhasználó törölte az alkalmazást az eszközéről. Az ügyfeleik között olyan cégek is felbukkannak, mint az amerikai T-Mobile, a Spotify vagy a Yelp.
Néhány szolgáltató szerint a fejlesztőknek kínált eszköz a felhasználói reakciókat (például a frissítések telepítését) hivatott nyomon követni, Jude McColgan, a Localytics vezetője pedeig még nem hallott olyan esetről, hogy a cégek arra használnák azt, hogy célzott hirdetést mutassanak a (volt) felhasználóknak.
Ehren Maedge, a MoEngage vezetője szerint az alkalmazások készítőinek elemi érdeke, hogy ne folyamodjanak ilyen módszerekhez, hiszen azzal elveszíthetik a felhasználók bizalmát. (Mivel azonban eleve már elvesztett felhasználókról van szó, így valódi veszítenivalójuk aligha van ebben a konkrét esetben.) Az AppsFlyer, a CleverTap, a T-Mobile, a Spotify és a Yelp képviselői nem kívánták kommentálni a felvetést.
A módszer az úgynevezett "csendes push értesítések" módszerén alapszik. A fejlesztők rendszeres időközönként küldenek egy utasítást az alkalmazásnak, amely nem ad értesítést a felhasználó számára – például frissíti az applikáció a beérkező postafiókot. Ez egy visszajelzést is ad a fejlesztőknek arról, hogy a művelet sikeres volt-e. Ugyanakkor azt is megmutatja, ha a felhasználó törölte az applikációt. Ennél a visszajelzésnél a rendszer csatolja a készülék azonosítóját egy egyedi hirdetéshez, így már mehet is a targetált reklám.
Mindez sérti az Apple és a Google felhasználói feltételeit is, így könnyen lehet, hogy a megoldás szankciókat von maga után. A két cég azonban egyelőre nem reagált az értesülésre.
Ugyanakkor nem ez az egyetlen dolog, ami miatt aggódnunk kell(ene). A legnagyobb brit fogyasztóvédelmi szervezet, a Which? friss jelentése szerint egyes alkalmazások előszeretettel lépik át a magánélet határait, némelyik pedig okos taktikát alkalmaz, hogy titokban minél több dolgot tudjon meg használójáról.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.