Minden eddiginél fejlettebb motortechnológiát ígér idén tavasszal piacra dobott, vezeték nélküli porszívókhoz fejlesztett újdonságával a Dyson. A cég a vezetékes porszívók szívóerejét ígéri a vezeték nélküli kategóriában, és ezt olyan komolyan gondolják, hogy hagyományos porszívót többé már nem is dobnak piacra.
A hagyományos szénkefés motorok sokszor nagyok, nehezek, a sebességük korlátozott; súlyuk jellemzően 800 gramm körüli, és 41 000 percenkénti fordulatnál nem tudnak többet. A Dyson V10-es motor ehhez képest csak 125 g-ot nyom. A gyártó adatai szerint a V10 másodpercenkénti 2000-es fordulaton pörög, ami a vállalat valaha gyártott leggyorsabb motorjává teszi. Az első generációs motorjához, a V2-es digitális motorhoz képest a V10-esnél a teljesítmény súlyhoz mért aránya több mint háromszoros lett.
A Dyson V10-es digitális motor intelligens, és folyamatos korrekcióval biztosítja a maximális teljesítményt: tisztában van a magassággal, a légnyomással, a hőmérséklettel, és még az időjárást is ki tudná számítani. Nyomásérzékelői segítségével meg tudja állapítani, hogy az emeleten vagyunk-e vagy a földszinten. A cég szerint a motor annyira érzékeny, hogy észleli a magasságkülönbséget az asztal és a padló között is. Mindezeknek az információknak a segítségével a gép apró módosításokat tesz, hogy különböző légnyomás-értékeknél is ugyanazt a teljesítményt hozza. Így ugyanazt a nagy teljesítményt képes nyújtani egy olyan magasan fekvő városban, mint Mexikóváros vagy egy olyan alacsonyan fekvőben, mint Amszterdam.
A motor a Dyson Cyclone V10 vezeték nélküli porszívóban debütált. Az új motor lehetővé tette a mérnökök számára, hogy a porleválasztókat és a portartályt tartalmazó egységet 90 fokkal, egyenes vonalba forgassák. Így egyenes vonalú légáramlat jön létre – ami a laboratórumi mérések szerint 20%-kal javította a szívóteljesítményt. Ezzel ráadásul lehetővé teszi a tartály rendkívül egyszerű ürítését is. Az akár 40%-kal nagyobb tartálykapacitás pedig azt jelenti, hogy kevesebb ürítéssel nagyobb területet tisztíthatunk meg otthonunkban, akár az autóban is.
A hagyományos ciklon rendszerű porszívók gyakran kevéssé hatékonyak, mert nem tudják a port, piszkot hatékonyan szétválasztani a levegőből, így az a szűrőn megtapad, ahol lefojtja a légáramot a motor elől a szívóerő csökkenését eredményezve. A Dyson Cyclone V10 porszívó a gyártó szerint az összes többi használatban lévő vezeték nélküli porszívónál nagyobb szívóerővel rendelkezik. A gép középső tengelye körül 14 ciklont helyeztek el, ami lehetővé teszi, hogy mindegy egyes ciklon belsejében akár 190 km/óra sebességű légáram alakuljon ki, amivel több mint 79 000 G-t generál, és még a mikroszkopikus részecskéket is hatékonyan leválasztja a levegőből.
A fejlesztés nem állt meg magánál a készüléknél, a tisztítófejeket és a kiegészítőket is továbbfejlesztették. A tisztítófejnél a kefehengerben egy erőteljes motor található. Ez fúrja bele a merev műanyag sörtéket a szőnyegbe, amik eltávolítják a mélyen lerakódott port és állatszőrt, míg a fejen található puha, antisztatikus szénszálas kefesorok a kemény padlókról szedik fel a finom port. A puha henger tisztítófej a kemény padlókról egyszerre távolítja el a nagyobb szennyeződéseket és a finom port. Egy nagyobb, puha plüss nejlon anyagú henger a nagyobb szennyeződéseket távolítja el, míg antisztatikus szénszálas kefesorok a finom port szedik fel. A henger belsejében egy ún. direct-drive motor található, amely lehetővé teszi, hogy a henger teljes szélességében tisztítson.
James Dyson az új porszívó márciusi bejelentésekor azt is elmondta: a Cyclone V10 porszívót ő már annyira jónak ítéli, hogy abba is hagyta a vezetékes porszívók fejlesztését.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.