Évről évre egyre több olyan hirdetést tud kiszűrni a Google, ami sérti, vagy megpróbálja kijátszani a cég közösségi irányelveit.
Az elmlúlt egy évben többször is felmerült problémaként, hogy a Google különböző szolgáltatásai – például a YouTube – olyan helyeken is megjeleníti a hirdetők reklámjait, ahol azok nagyon nem szeretnék viszontlátni saját hirdetésüket. A videós platformot például elkezdték otthagyni a legnagyobb cégek. De ez csak a probléma egyik része.
A másik, a cég számára szintén komoly fejfájást okozó probléma, hogy a rendszerbe rengeteg olyan reklám – vagy magát reklámozó weboldal hirdetése – is bekerül, ami a legkevésbé sem felel meg a keresőóriás által létrehozott hirdetési szabályzatnak. Éppen ezért a Google tűzzel-vassal igyekszik kigyomlálni ezeket, a 2017-es évről szóló jelentését pedig most tette közzé a cég.
A Google által közölt eredmények alapján a cég 2017-ben mintegy 3,2 milliárd (!) olyan hirdetést távolított el a rendszeréből, ami sértette a meghatározott irányelveket. Ez a szám 2016-ban még "csak" 1,7 milliárd volt, 2015-ben pedig 700 millió, vagyis a növekvő tendencia egyre jobban látszik. Ez egyébként másodpercenként 100 rossz hirdetés eltávolítását jelentette. Átlagosan.
De nem ez volt az egyetlen tétel, amiben több dolga akadt a Google-nek. A cég 2017-ben mintegy 12 ezer olyan weboldalt blokkolt, amin máshonnan átmásolt, vagy duplikált tartalom jelent meg – ez 2 ezerrel több mint 2016-ban volt.
Emellett mintegy 7000 olyan AdWords-fiókot is függesztettek fel, amely tulajdonosa álcázott hirdetéseket jelenített meg. Ezek általában valamilyen híroldalnak mutatták magukat, amelyek az aktualitásokkal foglalkoznak (például egy választás), ám amikor az illető rákattint a hirdetésre, egy teljesen más – például fogyókúrás termékeket árusító – weboldalon találja magát.
További fontos mérőszám, hogy a cég mintegy 130 millió olyan rosszindulatú hirdetést távolított el 2017-ben a rendszeréből, amely megpróbálta kijátszani a szabályok betartására létrehozott szűrőket. Emellett 79 millió olyan hirdetést töröltek, ami rosszindulatú kódot (vírust) tartalmazó oldalra irányította át a felhasználót kattintás után – 400 ezer oldalt pedig el is távolítottak a keresőből.
A Google számai alapján továbbra is virágzik az a fajta átverés, amikor a csalók egy olyan üzenetet jelenítenek meg, amelyre kattintva a felhasználó gépére tudtán kívül telepítenek kártékony programot. Ilyen hirdetésből tavaly 66 milliót blokkoltak, és további 48 millió olyat, ami megpróbálta rávenni a felhasználót a szoftver telepítésére. 2016-ban összesen 112 millió ilyen hirdetést kellett blokkolni.
A keresőóriás beszámolója szerint emellett nemcsak a hirdetések tartalmára figyelt oda, hanem arra is, hogy azok hol jelennek meg. Sokszor ugyanis olyan oldalra is kiteszek a Google hirdetéseit, amelyek tartalma nem felel meg a közösségi irányelveknek – ugyanakkor az oldalak üzemeltetői a megjelenített hirdetések után komoly bevételhez jutnak. A cég tájékoztatása szerint 2017-ben mintegy 320 ezer ilyen tartalom-előállító oldalt tettek ki a rendszerből, 90 ezer weboldalt és közel 700 ezer mobilos alkalmazást blokkoltak. Emellett egy új technológiának köszönhetően havonta mintegy 2 millió oldal hivatkozásából törölték a Google-hirdetéseket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.