Évek óta hallani hallgatói és oktatói véleményeket az oktatási kormányzat által évek óta erőből tolt Neptun elektronikus tanulmányi rendszerről. A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) digitális kultúrával is foglalkozó oktatója most egy meglehetősen velős kritikát írt az egyébként ránézésre is idejétmúlt rendszerről.
A kormány évek óta meglehetősen nagy erőkkel és százmilliókkal támogatja a Neptun nevű elektronikus tanulmányi rendszert és annak fejlesztőit. Néhány hónapa az állami felsőoktatási intézmények közül utolsóként az SZTE-nek is át kellett állnia a hosszú évek óta használt ETR-ről a Neptun használatára. Tavasz óta abban adminisztrálnak mindent a hallgatók, oktatók és a tanulmányi osztályok. Aki korábban már belelátott mindkét rendszerbe, az sejtette, hogy sok jó nem következik. Aztán jött a szegedi váltás, ami önmagában meglepően zökkenőmentes procedúra volt. Ahogy aztán az elmúlt hónapokban épült fel az új tanév, és kellett belefolyniuk az oktatóknak a rendszerbe, egyre csak jöttek ki a furcsaságok.
A Szegedi Tudományegyetem Angol-Amerikai Intézetében kortárs vizuális és digitális kultúra témakörében is oktató Dragon Zoltán szerint a Neptun nem egy jól sikerült rendszer.
Lehet, hogy valahol, valamire, valamikor jó volt, vagy jó lehet, de az semmiképpen nem az, amire, ahol és amikor használjuk. Merthogy nem lehet rendesen használni.
Az egyetemen működő Digitális Kultúra és Elméletek Kutatócsoport vezetője sorra veszi a problémákat: avíttas külalak, ingyenes stock fotók, problémás felület, szörnyű menürendszer, problémás funkcionalitás.
Hogy mindez mit eredményez? Őszülő Neptun-varázslók tévelyegnek a folyosókon, dupla adminisztrációs idővel sokkolt oktatók és hallgatók sorakoznak a gyógyszertárak előterében, és mindenki beleáll a gyűlöljük-de-nincs-más mantrába, mert ugye mit tudunk tenni.
Dragon Zoltán teljes Neptun-kritikáját itt olvashatja el, érdemes.