Egy állítólag félreértett kijelentésből meglehetősen nagy felháborodás támadt, miután úgy tűnt, értékesítenék a robotporszívók által rögzített adatokat.
A massachusettsi székhelyű iRobot cég robotporszívói, a Roombák már 15 éve segítik a háziasszonyok munkáját, számos változatuk látott már napvilágot. Korábban infravörös vagy lézeres érzékelőt használtak az akadályok elkerülésére, de 2015-től már jóval fejlettebb, wifis Roomba-modelleket is lehet kapni, amelyek nemcsak az akadályokat kerülik ki, hanem akár fel is térképezik azt a szobát, ahol dolgoznak.
És ebben akár óriási üzleti lehetőség is lehet, legalábbis ez derült ki abból az interjúból, amelyet az iRobot vezérigazgatója adott a Reutersnek, s amely valahogy úgy interpretálódott, hogy a porszívó által rögzített adatokat – persze a felhasználó beleegyezésével – meg lehet osztani (értékesíteni lehet) olyan nagy cégek felé, mint az Apple, az Amazon vagy a Google. Az ilyesfajta adatok ugyanis segíthetnek más okos otthonos eszközök hatékonyabb működésében, illetve hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az említett cégek ezen adatoknak megfelelően fejlesszék tovább a kapcsolódó eszközeiket.
Ez idáig nem is hangzik rosszul, azonban óhatatlanul is előtérbe kerülnek az adatvédelmi aggályok, különösen azért, mert az iRobot adatvédelmi szabályzatában egyértelműen benne van, hogy megoszthatják felhasználóik adatait. Ez és a Reuters-interjú meglehetősen nagy felháborodást váltott ki, olyannyira, hogy a ZDNet megkereste a vezérigazgatót, aki a következőket válaszolta.
Cége sosem fogja eladni az ügyfelei adatait. Az a céljuk, hogy segítsék tisztán tartani az otthonokat, és minél intelligensebbé tegyék azokat a bennük lévő okos eszközökhöz kapcsolódva. Az információk megosztásáról egyedül a felhasználó dönthet, kizárólag ő irányíthatja a megosztást. Viszont ha valaki azt szeretné, hogy a robot együttműködjön a lakás internetre kötött eszközeivel, annak engedélyeznie kell az adatok megosztását, és az iRobot gondoskodik a biztonságos kommunikációról az eszközök között.
A ZDNet további kérdéseket is feltett a vezérigazgatónak, és a válaszokból kiderült, hogy a Reuters riportere félreértett valamit, az iRobot ugyanis sosem tervezte, hogy eladná a felhasználói adatait, sosem folytatott erről tárgyalásokat más cégekkel. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy a térképezési és navigációs információk a robotban maradnak. A wifis robotban a takarításhoz szükséges adatokat el lehet küldeni felhőbe, hogy azután azok megjelenhessenek a felhasználó okostelefonján, de azt a vezérigazgató külön is hangsúlyozta, hogy a navigációhoz készült képek nem kerülnek a felhőbe.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.