Tech hvg.hu 2017. március. 20. 15:01

Rengeteg helyet spórolhat: 35 százalékkal csökkentik a JPEG-képek fájlméretét

A Google új képtömörítési technológiát dolgozott ki, amely a többi módszerhez képest 35 százalékkal csökkenti a sokak által használt, JPEG formátumú képek fájlméretét, miközben a kép minősége nem romlik. Elterjedése több szabad helyet jelenthet a számítógépeken, és érezhetően több (és gyorsabb) mobilnetezést az eddigi havi kerettel.

Bárhol is böngészik az interneten, a képek fájlmérete alaposan befolyásolja, hogy egy oldal milyen gyorsan töltődik be, így egyáltalán nem mindegy, hogy a webre feltöltött sokmilliárd kép mennyi helyet foglal. A népszerű JPEG-formátum esetében pedig pláne, ezért a Google most kidolgozott egy új képtömörítései eljárást, amely a többi ilyen módszerhez képest 35 százalékkal csökkenti a JPEG-képek fájlméretet, miközben a fotók minősége nem romlik – adták hírül hivatalos blogjukban a fejlesztők.

A módszer neve Guetzli, a legfontosabb újítása pedig a pszichovizuális modell. Ennek lényege a következő: úgy tömörít, hogy az emberi szemnek kedvezzen, vagyis a vizuálisan fontos elemek (pl.: arc, a kép központjában lévő tárgy stb.) ugyanolyanok maradnak, és inkább a felesleges részeken tömörít (pl.: háttér, a kép sarkai stb.), ott viszont a színek nem mosódnak el annyira.

Google
Google Research Blog

Ilyen a fenti példa is, amelyen a szem sokkal fontosabb, mint a körülötte lévő részek. Balra az eredeti kép, középen a libjpeg tömörítésű, jobbra pedig a Guetzlivel tömörített változat részlete látható. A szem mindhárom esetben szinte ugyanolyan éles, viszont a Guetzli révén a szem körüli részt jobban lehet tömöríteni, miközben a fehér árnyalatok “egybefolynak”, így nem is tűnik annyira pixelesnek, mint a középen látható tömörítéssel.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kult Köves Gábor 2025. január. 22. 20:00

Magasabbra a tetőt, Lazlo! - kritika A brutalista című filmről

Remekműnek lett kikiáltva, és már temérdek díjat besöpört az Amerikába szakadt fiktív magyar építész, a holokauszt-túlélő Tóth László története. De vajon fellelhetők-e a remekműre utaló jelek abban a 215 percben, amit a szépen szenvedő Adrien Brodyval töltünk?