Tech László Ferenc 2016. december. 17. 20:00

220 felett észre sem vettük, és elhagytuk a valóságot: szobai versenypályát teszteltünk

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Az autórajongók közül ki ne szeretne bármikor 270-nel száguldani büntetlenül, akár a nappaliban, és nem ám holmi virtuális világban, hanem a valóságban? Teszten a játékautós Carrera versenypálya.

Ha azt írjuk, hogy vájatvezetéses autóversenypálya, akkor vélhetően kevesen vannak tisztában azzal, hogy pontosan mire is gondolunk. Ha bedobjuk a "slot car" fogalmat, akkor talán már egy kicsit többen tudják, hogy mi jár a fejünkben, azonban a legnagyobb eséllyel akkor találunk célba, ha leírjuk a Carrera szót. Ez utóbbi ugyan csak egy a sok gyártó közül, de mifelénk ez a márkanév lényegében összeforrott magával a termékkategóriával, melynek mi most az egyik legújabb és egyben legokosabb példányát vesszük górcső alá.

Az első vasútmodellek az 1890-es években láttak napvilágot, és 20 évvel később az Egyesült Államokban forgalomba került az első slot car termék is. Egy olyan, elsősorban beltéri használatra szánt autóversenypályáról van szó, melyen általában két vezetősáv található, és amelyeken alacsony feszültségű elektromos motoros autómodellek száguldoznak. Az autók az alsó szekciójukban lévő áramszedő kefék révén jutnak a működésükhöz szükséges energiához, melyet a játékosok a kezükben tartott, jellemzően nyomógombos kontroller révén adagolnak. A kezdő autók 1:43-as méretarányúak, a profibbak 1:32-esek, illetve 1:24-esek, a hozzájuk szánt pályák pedig 1:43-as, illetve 1:24-es kicsinyítésűek. Áramütés-veszély természetesen senkit sem fenyeget, ráadásul az egyszerű kezelhetőség miatt a kisgyermekek is nagy élvezettel játszhatnak. A felnőttekről nem is beszélve.

Digitalizálódás

Az olcsóbb, egyszerűbb szettek analóg kivitelűek és jellemzően 2 játékosra szabottak. Akit egy kicsit komolyabban érdekel a téma, annak érdemes digitális pályát választania. És mivel minket komolyan érdekelt, ezért egy ilyen összeállítást fogtunk tesztre, egész konkrétan egy Digital 132 Racing Spiritet. Az egyik legfontosabb hozzáadott érték, hogy egy ilyen pályán egyszerre akár hat játékos is versenyezhet, és nincs megkötve, hogy kinek melyik sávon kell közlekedni. A gázt a függőleges kar nyomkodásával lehet adagolni, ha pedig az alatta lévő kis gombra nyomunk rá, akkor az autónk a pálya adott szakaszán sávot vált, és ily módon gyorsan összehozható egy izgalmas kifékezéses előzés. Az 1:24-es pálya 8,2 méter hosszú, és mivel körülbelül 300x180 centiméternyi helyet igényel, bizony be kell áldoznunk számára a lakásunk egy komoly területét.

László Ferenc

Vezérlés

Az 1:32-es méretarányú és mintegy 15 centiméter hosszú autókhoz mellékelt színkódos kontrollerek vezeték nélküli (2,4 GHz) kivitelűek, így az olcsóbb pályákról esetleg ismerős kábel összegabalyodástól nem kell tartani. A célvonalon történő áthaladást hangjelzés követi, és bár a pályához akár digitális időmérő kiegészítőket is vásárolhatunk, mi inkább a mostanában minden téren divatos okostelefonos megoldásra voksoltunk. Vagyis egy apró adóvevőt csatlakoztattunk a pályához, amely vezeték nélkül kapcsolaton keresztül kommunikál az Android és iOS rendszerű készülékeinkkel.

László Ferenc

Gyári alkalmazás: ingyenes, de...

A Carrera Race App révén fotót készíthetünk a pályáról, az autókról és a versenyzőkről, melyeket aztán a különböző szabadedzés, időmérő és verseny eseményeken egyszerűen egymáshoz rendelhetünk. Definiálható továbbá, hogy mekkora maximális sebességgel és milyen fékhatás mellett száguldjanak a kocsik, sőt, hogy még inkább életszerű legyen a verseny, a virtuális tank töltöttségi szintjét is megadhatjuk. Ha a pályába beszerelünk egy boxutca-elemet, akkor vészesen fogyó üzemanyag esetén be kell ugrani ide egy gyors tankolásra, merthogy a rendszer az üzemanyagfogyás autóra gyakorolt hatását is képes szimulálni – kevesebb üzemanyaggal könnyebb és gyorsabb a kocsi. A leszorító erő fix, egy a kocsi hátsó szekciójában lévő mágnes szimulálja azt.

László Ferenc

Az ingyenes alkalmazásban megadható, hogy idő- vagy köralapú versenyt szeretnénk futni, majd pedig a startlámpák kialvását követően máris nyomhatjuk a gázt. De semmivel sem korábban, ugyanis a korai rajtot azonnal jelzi és bünteti a rendszer. Verseny közben a készülék kijelzőjén folyamatosan figyelemmel követhető, hogy ki vezeti a versenyt, hogy mely versenyző hány kört tett meg és hogy aktuálisan hogy állnak a legjobb köridők – ezredmásodperces pontossággal. A smart kiegészítés sokat hozzáad a versenyélményhez, azonban kár, hogy maga az alkalmazás elég fapadosra sikeredett: a feliratok sokszor nehezen leolvashatók és hibásak, néha meg-megszakad az adatkapcsolat, és sok kézenfekvő funkciót hiányolunk a Google Play áruházban mindössze 2,8 pontos értékeléssel szerénykedő hivatalos, ingyenes appból.

A jobb megoldás

Még szerencse, hogy akad alternatíva: a 4,8-as népszerűségű SmartRace alkalmazás nemcsak barátibb kezelőfelülettel rendelkezik, hanem számos extra funkcióval is bír – amit persze el is várhatunk egy 2200 forintos szoftvertől. A fentebb már ismertetett alapszolgáltatásokon kívül lehetőség nyílik például arra, hogy a legjobb köridőket visszamenőlegesen megtekintsük autóra, versenyzőre, pályára lebontva. Verseny közben méretes karakterek jelzik a legfontosabb információkat (körszám, köridő, tank telítettsége, boxkiállások száma), és ha valaki egyéni- vagy pályacsúcsot fut, azt vizuális- és hangjelzés is követi. A szoftver figyelmeztet arra, hogy például megkezdtük az időmérő utolsó percét, sőt enyhén tört angolsággal még a versenyzők nevét is képes kimondani. Beállítható, hogy a verseny végén automatikusan leálljon az összes autó, az eredményeket pedig elmenthetjük és meg is oszthatjuk ismerőseinkkel.

László Ferenc

Járgányok

A hivatalos gyártói licenccel rendelkező autók a legapróbb részletekig alaposan ki vannak dolgozva, és a versenyek hevében természetesen gyorsan képesek megszabadulni az apró visszapillantó tükreiktől. Meglepően sokat számít, hogy egy autóra normál utcai-, vagy esetleg slick gumis kerekek vannak szerelve, és persze mint minden versenyjátéknál, itt is nagyon sok múlik a gyakorláson. Az autók élvezetesen vezethetők, az idő teltével egyre korábban merünk gázt adni, ami adott esetben köridő-faragással, de akár látványos farolással, vagy borulással is járhat. A 8,2 méteres pályán nekünk 3,5 másodperc körüli legjobb köridőt sikerült produkálni, ami méretarányosan mintegy 270 km/h-s valós sebességnek felel meg.

László Ferenc

Első- és hátsó világítással rendelkező utcai autók mellett modern és oldtimer versenyautók, F1 torpedók, rally kocsik és fantáziaautók (Verdák, Star Wars, Mario) is elérhetők a gyártó kínálatában. A realizmust fokozandó, felvezető autót is programozhatunk a pályára, mely az előre meghatározott sebességgel önvezető módon "húzza" maga után a mezőnyt a kívánt időtartamban.

Pályák

A könnyen összeszerelhető pályarendszer teljesen moduláris felépítésű, így ha eszünkbe jut, hogy a már meglévő pályánkba bele kellene még toldani egy hosszú egyenest és egy kanyargós szakaszt, akkor ennek csak a pénztárcánk és a rendelkezésre álló szabad felület mérete szabhat gátat. A kanyarok külső részére mindenképpen érdemes felszerelni az alapáron járó védőkorlátokat, mert ily módon nem sérülnek annyira az autók, és nem is repülnek el hosszú méretekre. Merthogy ugyebár a balesetes járműveket minden esetben nekünk magunknak kell ám begyűjteni és visszahelyezni a megfelelő vájatba. A verseny izgalmát fokozhatják a döntött kanyarok, a kereszteződések és a szűkítők, sőt az 1:43-as pályákhoz hurok-, ugrató- és rally elemek is kaphatóak.

László Ferenc

Verdikt

+: nagybetűs játékélmény egyszerre akár 6 főnek, egyszerű összeszerelés, vezeték nélküli kontroller, hasznos digitális és smart funkciók, rengeteg pályaelem és autó, sok kiegészítő.

: gyenge gyári szoftver, az alternatív app fizetős, nagy helyigény, magas ár.

Tesztelésünk során úgy éreztük, hogy egy ilyen játék versenypálya mind a gyerekeknek, mind a felnőttek kiváló kikapcsolódást jelent, főleg a mostaniakhoz hasonló hosszú téli estéken. A digitális technológia és a smart funkcionalitás ez esetben valós hozzáadott értéket képvisel, és sokkal több egyszerű marketinges vakításnál: az akár féltucatnyi játékos támogatása, az előzési lehetőség és az ezredmásodperc pontosságú időmérés számos előnnyel jár.

Az árcédula viszont már kevésbé kellemes: a játékélménynek persze alaposan megkérik az árát. Az általunk kipróbált, két autóval ellátott Digital 132 alapszett 100 ezer forintba kerül, a Bluetooth kiegészítő 10 ezer forintos áron kapható, és egy-egy kiegészítő autóért 20 ezer forintot kell fizetnünk. Szerencsére az 1:43-as analóg kezdőpályák ennél jelentősen olcsóbban, akár 12-15 ezer forint ellenében hazavihetők, és szerintünk kezdésnek, illetve főleg kisebb gyerekeknek azok is jó választást jelenthetnek.

A többi tesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.