Balogh Csaba
Szerzőnk Balogh Csaba

A Google idei I/O fejlesztői konferenciáján három óra alatt annyi mindent jelentett be, amennyit más cégek egy teljes év alatt nem szoktak. Újdonságok érkeztek az Androidba, a Google+-ba, Google Maps-be, a keresésbe.

Az Android azzal az egyszerű céllal indult, hogy nyílt szabványokat hozzon a mobil iparágba, a Chrome böngésző pedig azzal, hogy jobbá tegye a webet. Mára mindkét termék saját területének legnépszerűbbje - így nyitotta meg a Chrome-ért, Androidért és alkalmazásokért felelős Google-vezető a vállalat idei I/O konferenciáját. Sundar Pichai a mobilos platformmal kapcsolatban rögtön számokat is említett: míg 2011-ben 100 millió androidos készüléket aktiváltunk, tavaly már 400 milliót, mostanra pedig évi 900 milliónál tart ez az érték.

Google

Fókuszban a fejlesztők

Az eseményen az is kiderült, hogy az androidos alkalmazásbolt hamarosan utoléri az 50 milliárd letöltést a napokban átlépő App Store-t: a Google Play áruház 48 milliárdnál tart, melyből 2,5 milliárdot hozott csak az előző hónap. Ez nem csak a Google, hanem az appkiadók számára is jó hír: nekik csak az elmúlt hónapban annyi pénzt fizetett ki a Google, mint tavaly összesen.

A pénzen (és a méregdrága Chromebook Pixel gépen) kívül most mást is kapnak az alkalmazásfejlesztők: a konferencia nyitónapjának fókuszában az új fejlesztői eszközök álltak. Legjelentősebb közülük az Android Studio: az új fejlesztői környezet kényelmesebb, gyorsabb munkát hoz a fejlesztőknek. Ezzel szorosan összefügg az új (a Google Analytics integrálásával működő) analitika, az appok lokalizációját megkönnyítő fordítási központ, és a Google+-hozzáférésekhez rendelhető bétatesztelési lehetőség.

További újdonságot jelent a Google Now és a Google Maps jobb integrációja: a fejlesztők az új API-kon keresztül hozzáférhetnek majd a Google két szolgáltatásához, azok lehetőségeit könnyen beépíthetik saját alkalmazásaikba.

Google
Kevésbé meríti majd a mobilt a GPS

Lehetőség nyílik például a térképszolgáltatás adataiból dolgozó geofencingre, azaz a helyzet alapján történő "virtuális kerítés" felállítására, mellyel például meghatározható egy terület, amelyen belül bizonyos beállítások változtathatók, pl. hazaérve automatikusan néma állapotra vált a mobil.

Szintén a fizikai helyzetünkkel van összefüggésben az alacsony energiafogyasztású helyzetmeghatározás. A Google ígérete szerint a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a GPS funkciót új módon használó alkalmazások óránként kevesebb, mint egy százalékkal merítik majd a telefont.

A harmadik lokációs API a tevékenységfelismerés, az ezt kihasználó appok saját fejlesztés nélkül is tudni fogják, hogy a felhasználó sétál, biciklizik, autózik stb.

Játszani is engedd

Az Android egyik legnagyobb problémás pontját jelentette eddig, hogy nem igazán koncentrált a játékokra, illetve a játékosok közösségére. Harmadik fél által összehozott megoldások persze régóta léteznek, de eddig nem volt egy olyan központi megoldás, mint amilyet az Apple biztosít az iOS-használóknak a Game Centerrel.

Ezen hiányosság pótlására a Google Play Games Services-t szánja a Google. Az alapvetésként elvárható funkcionalitások - játékállás felhőbe mentése, multiplayer az ismerősökkel, ranglisták, teljesíthető küldetések (achievmentek) - mellett a Google megoldása néhány további finomságot is beépített. A felhőbe mentés például azt jelenti, hogy a mobilon elkezdett játékot a mentett helyről folytathatjuk egy táblagépen is. Még ennél is érdekesebb a dolog, ha úgy fogalmazzuk meg, hogy egy androidos telefonon elmentett állásból folytathatunk a játékot egy iPaden is, a Games Services ugyanis a Google saját operációs rendszere mellett iOS alkalmazásokba és webes felületre is beépíthető lesz.

Apró közjáték, hogy ennek bejelentése után, a rendszer demóza közben egy kétperceset csuklott a szolgáltatás, így élő prezentálása abba is maradt. A megfagyott hangulatot egy jó hírrel oldották fel: az eddig említett újdonságok már mától elérhetők.

Google Play Music All Access

A Google bejelentette a régóta pletykált zenei streaming szolgáltatását is. A hazai elérés hiányában számunkra egyelőre érdektelen szolgáltatás hasonlóan működik majd, mint a már egy ideje nálunk is használható Deezer. Az All Access zenei szolgáltatás havidíja 9,99 dollár, ezért cserébe nem csak saját zenéinket hallgathatjuk majd bármilyen androidos eszközön, hanem a Google Playben lévő sok-sok millió felvételek közül is szabadon válogathatunk.

És akkor jött a Chrome

A multiplatformos zeneszolgáltatás bemutatása amolyan átmenetként is szolgált a Google eseményén, átmenetként konferencia elején, az Android mellett említett másik sikeres termék, a Chrome böngésző felé. A Chrome-nak tavaly nyáron 450 millió aktív használója volt, azóta pedig 300 millióval 750 milliósra növekedett a bázis. A növekedést a Google adatai szerint jelentős mértékben a mobilokra és táblagépekre fejlesztett Chrome alkalmazás hozta, a cég pedig szeretné a mobilos felhasználóknak is ugyanazt kínálni, mint a Chrome asztali használóinak.

Google

Ennek fontos összetevője a sebesség javítása: a mobilos Chrome-ban lévő JavaScript-feldolgozó motor például az elmúlt egy évben 57 százalékkal gyorsult. A gyorsítás fontos elemeként szóba került a nemrég a Google által kitalált, a Facebook által is bevezetett WebP képformátum is, ez 30 százalékkal kisebb fotókat eredményez a JPEG képeknél, így egy sok képet tartalmazó oldal is gyorsabban töltődik be.

Böngésző után itt a böngészendő: megújul a Google+

A böngésző persze csak annyira tud jó lenni, mint a benne lévő tartalom, ennek jegyében a Google bejelentette saját közösségi szolgáltatása megújítását. Az üzenőfal, a Hangouts és a képnéző is új formát kap, minden felületen. A legszembetűnőbb újítást az asztali felületeken látható több oszlop jelenti, az üzenőfal tartalma mellett a fényképek is két-három oszlopban jelennek majd meg asztali környezetben.

Az új dizájn mellé kis funkcionális fejlesztés is társul: a Google a Facebookot megelőzve bevezette a Twitterről is ismerhető hashtageket, a Google+ a megosztásunk tartalma alapján próbál majd olyan hashtageket rendelni a posztunk mellé, amellyel további tartalmak közt böngészhetünk az adott témában. Ha például egy ismerősünk kiposztol egy fényképet az Eiffel-toronyról, akkor a Google képkeresője segítségével beazonosítja a témát, és a párizsi toronnyal kapcsolatos cikkeket, képeket szed össze nekünk a webről.

A videós beszélgetéseket is lehetővé tévő Hangouts mobilon önálló alkalmazást kap, ez lényegében a Facebook Messenger, a Viber és más ingyenes kommunikációt lehetővé tévő mobilos alkalmazások területén erősít a Google.

A Google+ képnézőjének felturbózása látványos változásokat jelent, például egy gombnyomásra történő automatikus képfeljavítást, effekteket, illetve állóképekből történő GIF-csináló funkciót.

A keresésnek az eddig ismert formában vége

A Google szerint most éljük a korszakváltást a keresőben. Egy keresőszolgáltatásnak ugyanis már nem csak arra kell tudni válaszolni, amit kérdezünk tőle, sokkal jobb, ha az aktuális élethelyzetünket is megpróbálja felmérni, és azt is figyelembe veszi, hogy mi volt az előző kérdésünk.

A Knowledge Graph névre hallgató okoskeresős megoldásnak nagy hátránya, hogy magyar nyelven egyelőre nem elérhető. Pedig érdekes lenne, hiszen a hangfelismerés és beszédértelmezés területén is sokat javított keresés már a teljesen érintésmentes keresésre is képes. Egyáltalán nem kell ugyanis megérinteni a készüléket - ami nem csak egy mobil lehet, hanem egy Chrome böngészőt futtató asztali gép is -, csak úgy kezdeni egy mondatot, hogy “okay Google”, a beszédünkre folyamatosan figyelő (azaz mindent halló) Google kereső pedig innentől tudni fogja, hogy tőle szeretnénk valamit, ráadásul a kérdésünkre választ jelentő keresési találatokat nem csak szövegesen mutatja meg, hanem fel is olvassa nekünk.

A szolgáltatás bemutatásán például először  "oké Google, mutasd meg nekem, hogy mit lehet csinálni Santa Cruzban" mondat (angol megfelelője) hangzott el, a Google kereső pedig rögtön előhuzakodott pár ötlettel. Az érdekesség pedig itt kezdődött: az előadó ezután a város sétánya iránt érdeklődött, majd csak annyit mondott a keresőnek, hogy "oké Google, milyen messze van innen?", és mivel az előző kérdések alapján a szolgáltatás a konkrét megnevezés nélkül is felmérte, hogy emberünk mire is kíváncsi, rögtön válaszolt a távolság és az útvonal megadásával.

Megújul a Google Maps

A korábban kiszivárgott információknak megfelelően megújul a Google Maps. A térképszolgáltatás megjelenése is alaposan változik - átszínezett, egyszerűsített, a térképre nagyobb hangsúlyt helyező felület -, és néhány új funkció is belekerül. Utóbbi csoportba sorolható például az, hogy a navigáció figyelembe veszi majd a valós időben beérkező - például torlódásról szóló - híreket, és automatikusan újratervezi az útvonalunkat, ha szükséges. Ha pedig az odajutás előtt meg szeretnénk nézni mondjuk egy nevezetességet, a Google Maps a felhasználók által készített fotókból - ha vannak ilyenek, de a legfontosabb nevezetességekről nyilvánvalóan vannak - egy “3D-s fotós körbevezetést” mutat majd a böngészőnkben.

Az új Google Maps nyárra készül el, előzetes verzióként azonban már holnaptól elérhető lesz. Aki szeretné kipróbálni, az ezen az oldalon igényelhet hozzáférést.

hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?