Tech hvg.hu 2012. április. 26. 13:51

Heki kutyától Steve Jobsig – a jó prezentáció titkai

Minden prezentáció értékesítés, saját magunké, az ötleteinké vagy a termékeinké. Nem egyszerűen fontos, hanem életbe vágó, hogy tudjunk jól prezentálni – vallja Baranyai Attila, a közelgő HVG szeminárium előadója.

Miről ismerszik meg a jó prezentáció? Elsajátítható fogásai vannak, vagy születni kell rá? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk a Develor nemzetközi központjának egyik vezetőjével, miközben az is kiderült, hogy szerinte a prezentáció hazai nagyágyúi Hofi Géza és Öveges József professzor voltak.

hvg.hu: Mit nevezünk prezentációnak? Pusztán egy felkapott szakkifejezés? Valóban több egyszerű előadásnál?

Baranyai Attila: Tágabb értelemben én minden nyilvános beszédet prezentációnak vennék, az üzleti életben ennél azért szűkebben értelmezik. Eszerint a vetítéssel kombinált üzleti célú előadást nevezzük prezentációnak, Steve Jobs könyve is ebben az értelemben használja a kifejezést. Számomra a csúcs – akármilyen meglepő – Öveges József és Hofi Géza, meg persze Steve Jobs, akiknek a bemutatói élményszámba mentek. A közös bennük, hogy mindannyian tiszta üzeneteket kommunikáltak, szenvedéllyel adtak elő, és humorral szőtték át fellépéseiket. Ezek egy kiváló prezentáció jellemzői.

hvg.hu: Van-e meghatározott vagy ajánlott felépítése, hossza, esetleg vannak-e kötelező elemei egy prezentációnak?

B. A.: Legyen hatásos a kezdés és maradandó a befejezés. Ez az alap. Ha ez megvan, akkor már csak a kettő közötti időszakot kell valahogy túlélni. Az emberi figyelem nagyjából tíz percig képes fennmaradni, ezért ha a prezentációnk hosszabb ennél, akkor ezen időközönként szükséges beiktatni valamit. Ilyenkor kap szerepet a humor, ilyenkor kell elmesélni egy történetet, amely érzelmi kapcsolatot teremt a hallgatósággal.

hvg.hu: Kinek van szüksége arra a képességre, hogy jól tudjon prezentálni? Mennyire fontos képesség ez ma az üzleti életben?

B. A.: Valamennyi prezentáció a változtatás szándékával készül, amelyik mégsem, az egy rossz prezentáció. Sajnos sok ilyet látunk. A prezentációk kilencven százaléka nem egyszerűen rossz, hanem szörnyű, unalmas és nem üzen semmit. Számtalanszor végzik fantasztikus ötletek a kukában, csupán azért, mert nem tudták őket jól előadni. Diákként a vizsgáztatót kell lenyűgözni, később a HR-est, aztán az ügyfeleket, a főnököt... Minden prezentáció értékesítés, saját magunké, az ötleteinké vagy a termékeinké. Minél magasabb beosztásban vagyunk egy vállalatnál, annál nagyobb része a munkánknak a kommunikáció, annál életbe vágóbb, hogy tudjunk jól prezentálni.

hvg.hu: Vannak ösztönös tehetségek?

B. A.: Természetesen vannak olyan emberek, akik ösztönösen jól prezentálnak, van mondanivalójuk, ügyesen használják a beszédet. Ugyanakkor ez a legnagyobb csapda, amikor az ember elhiszi magáról, hogy jól tud beszélni, meg tudja győzni a hallgatóságát és ezért nem készül. Ezt soha nem bocsátja meg a hallgatóság. Sokat kell gyakorolni. Steve Jobs titka is ez volt, a gyakorlás és a szenvedély.

Hofi úgy mesélt el egy történetet, hogy azt láttuk magunk előtt. Ez egy előadó legerősebb képessége. Hofi kipróbálta a poénjait a büfében és előadás közben is. Figyelte, melyik elemnek milyen a hatása és aszerint építette be a következő fellépésébe, fejlesztette tovább, vagy éppen cserélte. Folyamatosan dolgozott az előadásain.

Öveges professzor Heki kutyájára mindenki emlékszik, aki egyszer is látta, akár évtizedekkel később is. A professzor nem csak zseniális előadó volt, általa megértettük a fizikát, és ez a másik dolog, ami jellemzi a jó prezentációt, hogy az előadó érthetővé tudja tenni azt az üzenetet, amit át kíván adni.

Ken Robinson, a TED egyik legnépszerűbb előadója pedig hihetetlenül bravúrosan használja a humort, nagyon jól megérzi, hogy a közönségnek mire van szüksége. De amikor fontos gondolatokat mond, akkor hatalmas csönd van a teremben. Ő - Steve Jobshoz hasonlóan - a történetmesélésben nagyon jó és ez azért fontos, mert az adatokra senki sem emlékszik, a történetekre viszont annál inkább. Egy üzleti prezentáció során előnyt szerezhet az, aki az adatokat sztoriba ágyazza.

hvg.hu: Egy előadó mikor érezheti, hogy őrülten hatásos a prezentációja?

B. A.: Ha a közönségnek csillog a szeme, ha lélegzetvisszafojtva figyelnek, ha jegyzetelnek, ha leköti őket a mondanivaló, és ha továbbgondolják az elhangzottakat. Olyan ez, mint amikor a gyermekeinknek mesélünk és látjuk a szemükben a csillogást, akkor egy picit a mi szemünk is elkezd csillogni. Egy jó prezentációt tartani hasonló élmény, amikor ilyet tapasztalok, úgy érzem, ezt meg kell ismételni. Jó prezentációt tartani picit olyan, mint egy narkotikum, rá lehet szokni.