Meddig bővül az iTunes? Mivé alakul az iPod? Esetleg az iWatch lesz a cég következő nagy dobása? Fejleszt-e az Apple mikroblogot a Pingből? Bár a cég rengeteg új területen nyit, hogy az elkövetkező tíz évben is kulcsfontosságú marad az iTunes és az iPod.
Az Apple három kategóriában is tízéves évfordulót is ünnepelt 2011-ben, így idén a Mac OS X fejlesztés, együtt az iPod és az iTunes, valamint a kiskereskedelmi tevékenység a második évtizedébe lép. Bár a cég rengeteg új területen nyit - mint az iCloud vagy a Siri -, biztos, hogy az elkövetkező tíz évben is kulcsfontosságú marad az iTunes és az iPod.
Az Apple 2001 októberében dobta piacra az iPodot, majdnem egy évvel az új iTunes januári debütálása után. Mindkét szolgáltatást „killer app”-nak szánták a Mac támogatására az iMovie videószerkesztő és -rendszerező mellett az AppleInsider összefoglalója szerint. Az Apple iPod a kis fehér, mechanikus görgős műanyag dobozkából elegáns érintőképernyős multimédiás eszközzé fejlődött, és az iTunes-ra sem nagyon lehetne már ráismerni.
A 2003 óta eltelt időben az Apple multimédiás csomaggal - tévéműsorokkal, zenei videókkal, filmekkel és egyéb extra tartalmakkal - bővítette a kínálatát, alternatívát kínálva a piacról egyre inkább kiszoruló CD-nek és DVD-nek. A zenéket, fotókat és videókat, azaz az iPod touch készüléken tárolt összes tartalmat vezeték nélküli kapcsolaton keresztül HDTV-n és hangfalakon is le lehet játszani. Ezt az AirPlay nevű funkció teszi lehetővé.
Nemcsak a tartalmat bővítette a cég, de egy sor új iTunes-funkciót is kínál. Az egyszerű lejátszási listák mellett az automatizált Genius "DJ" lejátszást, Genius playlist létrehozását és Genius vásárlási javaslatokat is beépítették, mondván, segítenek eligazodni az egyre bonyolultabb tartalmak piacán.
Élete első évtizedében az iTunes a Mac OS alkalmazások gyűjtőhelyéből komplex felhő alapú szolgáltatássá nőtte ki magát. Mára főképp a digitális zene- és videófájlok rendszerezésére és lejátszására szolgál, de egyben áruház is.
2011 végén több országban megjelent az iTunes Match is. Itthon még nem elerhető a szolgáltatás, de - mint az Appleblog írja - az Egyesült Államok mellett már Ausztrália, Belgium, Kanada, Ciprus, Csehország, Franciaország, Németország, Írország, Luxemburg, Málta, Mexikó, Új-Zéland, Szlovákia, Spnyolország, Svájc és az Egyesült Királyság lakói is megkapták a lehetőséget, hogy a saját zenéiket évi 25 euróért kicseréljék az iTunes Store-ból származó tartalmakra - ezáltal ezeket a dalokat is felhőben osszák meg az eszközök között.
Az iOS 5 felhasználóknak ráadásul már nem is kell PC-n futó iTunes létrehozni, az AirPlay vezeték nélküli technológiával a zene közvetlenül hangszórókra, videovevőkre és iPod-tartozékokra továbbítható
Nem kérdéses, hogy az iTunest továbbra is fejleszteni fogja az Apple, és az iPhone és iPod modellek is egyre nagyobb kapacitásúak lesznek, egyre több funkcióval.
Az Apple-hez is beszivárgott a Skype üzleti modellje - a FaceTime és az iMessage formájában kínálnak videóchatet, illetve sms-t, ingyenes szolgáltatássá téve, amit korábban a mobilszolgáltatók súlyos összegekért kínáltak. Sőt, ezek a funkciók már kezdenek átszivárogni az asztali gépekre is - a FaceTime már elérhető, az iMessage is várhatóan hamarosan megjelenik.
Az Apple nyilván tovább bővíti a termékskáláját is, logikus lenne, hogy az iPod nano karórás változatát például olyan óra megjelenése követi, amelyben a Siri is szerepet kap. Az iWatch lehet az Apple következő nagy dobása - a The Tech Journal szerint az óra képes lesz kommunikálni a többi iOS-eszközzel, az iPhone-nal, az iPaddel és az iPoddal, illetve az órának adott hangutasításokkal lehet majd ez utóbbi eszközöket elérni, miközben valamennyiük adatait az iCloud tárolja.
Az iTunes és az iPod / iOS eszközökkel kapcsolatban az NFC-rendszer is központi szerephez jut a közeljövőben. Bankkártyát, BKV-jegyet is kiválthat a Near Field Communication, azaz közeli/érintésen alapuló rádiófrekvenciás kommunikációra képes okostelefon. A Google tavaly már próbálkozott az NFC-vel, de még nem terjedt el a módszer, ráadásul nem is titkosít megfelelően a Google pénztárca.
A térkép- és a helymeghatározó szolgáltatásokkal, az új iCloud szolgáltatásokkal és web alkalmazásokkal párhuzamosan fejlesztik az új Siri hangfunkciókat, illetve a az Apple A5 processzort majd váltó megoldást.
Az iTunes továbbra is az új üzleti modellek az irányba tereli a tartalomgyártókat, a profitorientált, zárt rendszerű Apple-től első hallásra meglepő és paradox módon a liberalizálás felé. Az Apple érdeke ugyanis, hogy a nagy filmstúdiók alkotásai és a professzionálisan legyártott képanyagok letölthetőek legyenek, hogy minél több tartalmat - filmeket, tévéműsorokat, sorozatokat - kínálhasson rugalmasabb feltételekkel, mint a kábelszolgáltatók.
Az iTunesban 2010 őszén jelent meg a Ping menü, amivel a kedvenc számokat lehet azonnal megosztani a Ping hírfolyamunkra feliratkozott emberekkel, illetve az ismerősökkel. Ezt a szolgáltatást nyilván fejleszteni fogja az Apple - nemcsak a megosztás módja változhat, hanem lehetséges a tartalmak ajánlása, lejátszási listák megosztása is. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy az Apple érdeklődne a közösségi oldalakban rejlő üzleti lehetőségek iránt, a Ping mégis magában rejti egy mikroblog kifejlesztésének a lehetőségét. Gondolatok megosztása, fotók pingelése az iCloud PhotoStreamből, utalás az iMovie vagy a GarageBand (itt a saját szerzeményeket lehet rögzíteni) tartalmaira - máris egy tumblr-szerű szolgáltatásnál tartanánk.
Az Apple 2001 októberében dobta piacra az iPodot, majdnem egy évvel az új iTunes januári debütálása után. Mindkét szolgáltatást „killer app”-nak szánták a Mac támogatására az iMovie videószerkesztő és -rendszerező mellett az AppleInsider összefoglalója szerint. Az Apple iPod a kis fehér, mechanikus görgős műanyag dobozkából elegáns érintőképernyős multimédiás eszközzé fejlődött, és az iTunes-ra sem nagyon lehetne már ráismerni.
Miután az iTunes 2003-ban az iTunes Music Store-ral bővült, mára több mint tízmilliárd zeneszámot adtak el vele. A konzervatív lemezkiadók először ellenálltak, később lassan elfogadták az új üzleti modellt, miszerint már nem albumokat vásárolunk, hanem egyes számokat. A másolásvédelem kora is lejárt, ha valaki egyszer fizetett egy számért, tárolhatja az iTuneshoz kapcsolódó felhőszolgáltatásban, és bármikor hozzáférhet.
A 2003 óta eltelt időben az Apple multimédiás csomaggal - tévéműsorokkal, zenei videókkal, filmekkel és egyéb extra tartalmakkal - bővítette a kínálatát, alternatívát kínálva a piacról egyre inkább kiszoruló CD-nek és DVD-nek. A zenéket, fotókat és videókat, azaz az iPod touch készüléken tárolt összes tartalmat vezeték nélküli kapcsolaton keresztül HDTV-n és hangfalakon is le lehet játszani. Ezt az AirPlay nevű funkció teszi lehetővé.
Az extra tartalmak között ingyenes podcastok is vannak - a hatalmas multimédiás könyvtárból rengeteg oktatási segédanyag is letölthető: 123 ország több mint ezer szervezetének 600 millió fájlja érhető el bárki számára ingyenesen. Az Apple nemrég az elektronikus könyvek és magazinok előfizetését is lehetővé tette (iBooks and Newsstand), nemsokára érkeznek az e-tankönyvek is.
Nemcsak a tartalmat bővítette a cég, de egy sor új iTunes-funkciót is kínál. Az egyszerű lejátszási listák mellett az automatizált Genius "DJ" lejátszást, Genius playlist létrehozását és Genius vásárlási javaslatokat is beépítették, mondván, segítenek eligazodni az egyre bonyolultabb tartalmak piacán.
Élete első évtizedében az iTunes a Mac OS alkalmazások gyűjtőhelyéből komplex felhő alapú szolgáltatássá nőtte ki magát. Mára főképp a digitális zene- és videófájlok rendszerezésére és lejátszására szolgál, de egyben áruház is.
2011 végén több országban megjelent az iTunes Match is. Itthon még nem elerhető a szolgáltatás, de - mint az Appleblog írja - az Egyesült Államok mellett már Ausztrália, Belgium, Kanada, Ciprus, Csehország, Franciaország, Németország, Írország, Luxemburg, Málta, Mexikó, Új-Zéland, Szlovákia, Spnyolország, Svájc és az Egyesült Királyság lakói is megkapták a lehetőséget, hogy a saját zenéiket évi 25 euróért kicseréljék az iTunes Store-ból származó tartalmakra - ezáltal ezeket a dalokat is felhőben osszák meg az eszközök között.
Az iOS 5 felhasználóknak ráadásul már nem is kell PC-n futó iTunes létrehozni, az AirPlay vezeték nélküli technológiával a zene közvetlenül hangszórókra, videovevőkre és iPod-tartozékokra továbbítható
Nem kérdéses, hogy az iTunest továbbra is fejleszteni fogja az Apple, és az iPhone és iPod modellek is egyre nagyobb kapacitásúak lesznek, egyre több funkcióval.
Az Apple-hez is beszivárgott a Skype üzleti modellje - a FaceTime és az iMessage formájában kínálnak videóchatet, illetve sms-t, ingyenes szolgáltatássá téve, amit korábban a mobilszolgáltatók súlyos összegekért kínáltak. Sőt, ezek a funkciók már kezdenek átszivárogni az asztali gépekre is - a FaceTime már elérhető, az iMessage is várhatóan hamarosan megjelenik.
Az Apple nyilván tovább bővíti a termékskáláját is, logikus lenne, hogy az iPod nano karórás változatát például olyan óra megjelenése követi, amelyben a Siri is szerepet kap. Az iWatch lehet az Apple következő nagy dobása - a The Tech Journal szerint az óra képes lesz kommunikálni a többi iOS-eszközzel, az iPhone-nal, az iPaddel és az iPoddal, illetve az órának adott hangutasításokkal lehet majd ez utóbbi eszközöket elérni, miközben valamennyiük adatait az iCloud tárolja.
Az iTunes és az iPod / iOS eszközökkel kapcsolatban az NFC-rendszer is központi szerephez jut a közeljövőben. Bankkártyát, BKV-jegyet is kiválthat a Near Field Communication, azaz közeli/érintésen alapuló rádiófrekvenciás kommunikációra képes okostelefon. A Google tavaly már próbálkozott az NFC-vel, de még nem terjedt el a módszer, ráadásul nem is titkosít megfelelően a Google pénztárca.
A térkép- és a helymeghatározó szolgáltatásokkal, az új iCloud szolgáltatásokkal és web alkalmazásokkal párhuzamosan fejlesztik az új Siri hangfunkciókat, illetve a az Apple A5 processzort majd váltó megoldást.
A már meglévő, hagyományos termékek mellett új irány lehet, ha az iPod touchból például nagyobb kijelzős mini táblagépet fejlesztenek, ami a Kindle Fire és a kézi játékkonzolok konkurenciája lehet. Ezek túl kicsik az iPad játékaihoz, de kiválóan alkalmasak okostelefonos játékok megjelenítésére. Ez utóbbi esetében pedig az Apple már most is jelentős szeletet mondhat a magáénak a piaci tortából - egyrészt az egységes támogatásnak köszönhetően (a kaotikus Androiddal ellentétben), másrészt a 3D játékok és az App Store, valamint a Game Center alkalmazás ereje miatt, mellyel a közösségi játékostársak hálózatát lehet könnyedén bővíteni.
Az iTunes továbbra is az új üzleti modellek az irányba tereli a tartalomgyártókat, a profitorientált, zárt rendszerű Apple-től első hallásra meglepő és paradox módon a liberalizálás felé. Az Apple érdeke ugyanis, hogy a nagy filmstúdiók alkotásai és a professzionálisan legyártott képanyagok letölthetőek legyenek, hogy minél több tartalmat - filmeket, tévéműsorokat, sorozatokat - kínálhasson rugalmasabb feltételekkel, mint a kábelszolgáltatók.
Az iTunesban 2010 őszén jelent meg a Ping menü, amivel a kedvenc számokat lehet azonnal megosztani a Ping hírfolyamunkra feliratkozott emberekkel, illetve az ismerősökkel. Ezt a szolgáltatást nyilván fejleszteni fogja az Apple - nemcsak a megosztás módja változhat, hanem lehetséges a tartalmak ajánlása, lejátszási listák megosztása is. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy az Apple érdeklődne a közösségi oldalakban rejlő üzleti lehetőségek iránt, a Ping mégis magában rejti egy mikroblog kifejlesztésének a lehetőségét. Gondolatok megosztása, fotók pingelése az iCloud PhotoStreamből, utalás az iMovie vagy a GarageBand (itt a saját szerzeményeket lehet rögzíteni) tartalmaira - máris egy tumblr-szerű szolgáltatásnál tartanánk.