Tech SNM 2011. augusztus. 17. 12:55

A jövő nem menő, de kényelmes

A Szigeten tesztelt odaérintős okostelefonos fizetés lehet 2012 trendje. Nemzetközi szinten nagyjából idén kezdett el igazán erőre kapni az NFC-s (Near Field Communications, közeltéri kommunikáció) technológiák fejlesztése, ehhez képest a magyar telekommunikációs szektor ezirányú fejlesztései gyorsnak számítanak.

Akárhányszor lobogtattuk meg a telefont a fekete leolvasóberendezés előtt, a sör árát csak nem akarta levenni a szerkezet - hiába esküdözött a csapos, hogy nála már igenis fizettek okostelefonnal. A Sziget Fesztivál lassan szokásos együttműködő partnere, a Vodafone odaérintős mobiltelefonos fizetési rendszerét tesztelve igazából ez az egyetlen sikertelen momentum sem adott okot csalódásra, hiszen előre tudtuk, egyedül a fehér színnel jelzett leolvasóknál lehet használni az átalakított Samsung telefonokat. Az erre a célra kijelölt terminálokon pedig minden különösebb probléma nélkül tudtuk kiegyenlíteni a számlánkat.

A Szigetről idén száműzték a klasszikus készpénzt, és helyette NFC-alapú (Near Field Communications, vagyis közeltéri kommunikáció) megoldásokkal felszerelt technikát helyeztek a vásárlók kezébe. A látogatók többségénél ez a Metapay rendszerét használó plasztikkártyát jelentett, amire a felhasználó által biztosított pénzösszeget a fesztivál szorgos munkatársai helyezték el amolyan bankbódészerű építményekben. 250 látogató - jellemzően a Vodafone munkatársai, partnerei, és újságírók - azonban NFC-s okostelefont használt.

Sör, lángos, jetpack

A technológiát a maga pőre valójában alig néhány itthon forgalomban lévő okostelefon képes kezelni, a Vodafone pedig nem is ezek közül választott: a Samsung Galaxy S Plus modelljét buherálta meg a beépített fesztiválkártyával és egy csippel. A végeredmény flottul működik. Cirka négy gombnyomásba került az egyenleget feltölteni, és ha az első bekezdésben említett malőr helyett pár pillanatra egy valóban erre a célra szolgáló terminál elé néhány centiméterrel tartottuk a mobilt, máris vihettük a sört-lángost.

Ha a Szigeten tapasztalt hiba és kiesés nélküli infrastruktúrát sikerül a területen elkötelezett cégeknek országos szinten is kiépíteniük és elhozzák a magyar fogyasztóknak a mobiltelefonba épített pénztárcát, azzal a high-tech valódi huszonegyedik századi valósággá válhat. Ez vélhetően kevés vigasz a hétköznapi használatú jetpackekre évtizedek óta hiába váró kütyümegszállottaknak, de a mobilos fizetés az amúgy tényleg menő hátirakétákkal szemben tömegeknek teheti kényelmesebbé a mindennapjait.

Elektronikus sörvásárlás
Bánkuti András

Egy friss nemzetközi felmérés szerint a tavalyihoz képest 38,2 százalékkal növekedett az NFC-s mobilfizetést használók száma száma világszerte, és továbbra is dinamikus növekedés várható. Az idei 240 milliárd dolláros forgalmával szemben 2015-re 670 milliárdot prognosztizálnak, a szolgáltatás népszerűségének folyamatos emelkedése közben. Egy másik vélemény szerint pedig már 2014-re 1130 milliárd dollárt fognak elkölteni a közeltéri kommunikációra alkalmas okostelefonokon keresztül.

Az NFC egyik előnye a relatív biztonsága, a másik az egyszerűsége. Az egyes tranzakciókat a telefonon mindig jóvá kell hagyni a felhasználó saját kódjával, az üzenetek pedig titkosított csatornán át futnak. A szolgáltatáshoz tartozó számla és a SIM-kártya is letiltható, a bankszámlához pedig a telefon elvesztésekor sem férhetnek hozá idegenek. Emellett pár méterről másoknak fel sem tűnik, hogy a telefon tulajdonosa éppen mit csinál. Felhasználói szemmel a feladat nagyjából annyi, hogy okostelefonunkat pár centiméterre tartsuk egy leolvasótól, ami ráadásul nem csak fizetési terminál lehet: a technológia alkalmassá tehető például a biztonsági kapuk előtti becsekkolás elvégzésére is.

  

A Vodafone szerint

  Nemzetközi szinten nagyjából idén kezdett el igazán erőre kapni az NFC-s technológiák fejlesztése, ehhez képest a magyar telekommunikációs szektor ezirányú fejlesztései gyorsnak számítanak (bár ez a történelmi előzmények tekintetében annyira nem meglepő; a gazdasági rendszerváltás után a piaci igényekhez képest szűkösnek tűnő “vonalas” telefonok infrastruktúrájának fejlesztése helyett a magyar távközlési szereplők egyből inkább a jövő útjának tűnő mobilra koncentráltak).

Idén júliusban a Vodafone és a másik két konkurens mobilszolgáltató bejelentette, hogy az OTP Bankkal, a MasterCarddal és a SuperShoppal együtt létrehozzák a Magyar Mobiltárca Egyesületet. Az akkor kibocsátott sajtóközleményben ismertetett tervek szerint 2011-ben elindított kísérleti alkalmazások, majd 2012-ben induló kereskedelmi szolgáltatások fogják megtölteni a fokozatosan kiépített infrastrutúrát. Az okostelefonos fizetés mellett a hűségkártyák, kuponok, közlekedési- és belépőjegyek elektronikus kezelése várható NFC-s alapon. Az új technológia ezzel Európában az elsők között jelenhet meg Magyarországon.

Hirdetés