A hiperszonikus repülés kísérleti programja még "gyerekcipőben jár", így a Falcon HTV-2 nevű, pilóta nélküli siklórepülő csütörtöki kudarca nem meglepő - vélekedett John Pike védelmi elemző, a Globalsecurity.org portál vezetője.
A hiperszonikus géppel, amelyet az amerikai légierő kaliforniai Vanderbilt támaszpontjáról indítottak útnak, röviddel felbocsátása után megszakadt a kapcsolat - közölte csütörtökön az amerikai védelmi kutatásokat felügyelő DARPA ügynökség. Pike szerint a mérnökök így is szerezhetnek hasznos információkat a tekintetben, mi működött és mi nem, még ha a repülőút igen hamar véget ért is. A kulcskérdés annak elemzése, mi történt a kapcsolatvesztés előtti utolsó öt másodpercben - tette hozzá.
A DARPA közleménye szerint a probléma az aerodinamikus repülésre való átmenet kritikus pontján történt. "Több mint kilenc percnyi adatot gyűjtöttünk össze, mígnem egy anomália miatt elvesztettük a jelet. Az első jelzések szerint a gép a tervezett útvonal mentén a Csendes-óceánba csapódott."
A közlemény idézi Chris Schulzot, a légierő őrnagyát, a HTV-2 program vezetőjét arról, milyen kihívást jelent a repülés egy "gyakorlatilag felderítetlen területen". "Tudjuk, hogyan juttassunk el egy repülőgépet az űr közelébe - mondta. - Tudjuk, hogyan állítsuk át atmoszférikus hiperszonikus repülésre. Azt azonban még nem tudjuk, hogyan érhetjük el a kívánt vezérlést a repülés aerodinamikus szakaszában. Ez bosszantó, de bízom abban, hogy van megoldás. Meg kell találnunk."
