Mobiltelefonnal akadálymentesítették a Kossuth teret
Elsőként a budapesti Kossuth téren tesztelték azt az egyedülálló magyar fejlesztést, amely a siketeknek és nagyothallóknak segít a tájékozódásban.
Az Artklikk fejlesztőcég a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és más civil szervezetek közreműködésével október elején indította el a siketek és nagyothallók számára kialakított mobiltelefonos alkalmazás tesztelését. A háromhetes tesztidőszak pénteken fejeződött be, és a felhasználók az eddigi tapasztalatok alapján a rendszer bővítését támogatják.
A fejlesztés lényege, hogy a Kossuth téren található látnivalókról, közintézményekről és érdekességekről internetes adatbázisból elérhető mobiltelefonra tölthető jelnyelvi közléseket készítenek. Ezek megjelenítését pedig egy speciális szoftver segíti, amely a megfelelő tartalmat a felhasználó helyzetéhez igazítva jeleníti meg. Az alkalmazás letöltéséhez csupán egy QR-kód (kétdimenziós vonalkód) olvasó szoftverre és internetelérésre alkalmas okostelefonra van szükség.
A jelnyelvi tartalmak elérését QR-kóddal ellátott információs táblákkal jelölik. Az egyszeri telepítés után mindig a felhasználóhoz legközelebb eső nevezetesség képe jelenik meg menüelemként, ennek kiválasztásával pedig azonnal megtekinthető az adott ponthoz tartozó magyar jelnyelvi videó.
Az egészségesek számára bonyolultnak tűnő megoldásra azért van szükség, mert a siketen született, vagy a beszédképesség kialakulása előtt megsüketült gyermek nem képes a teljes értékű beszéd megtanulására, ezért a hagyományos, feliratos videók olvasása is nehézséget okoz. A jelnyelvi magyarázat viszont gyorsabb, miközben a szöveggel nehezen körülírható fogalmakat, érzéseket és hanghatásokat is meg lehet jeleníteni.
A magyar fejlesztés célja, hogy a tapasztalatok alapján ezzel a módszerrel a turisztikai célpontok mellett a közintézményeket, például a múzeumokat, önkormányzatokat, kórházakat és orvosi rendelőket is akadálymentesíteni lehessen.
"A szoftver további előnye, hogy egyszeri, telefonra történő telepítést követően, a jövőben bármikor alkalmazható" - magyarázta Kövécs András, az Artklikk stratégiai vezetője.