Tech techline.hu 2010. július. 19. 05:00

Hiába bújsz - mit tehetünk a reklámok ellen?

Ha valaki nem genetikailag reklámzabáló, akkor kevéssé örül annak, hogy egyre jobban és egyre több helyről áradnak a...

Ha valaki nem genetikailag reklámzabáló, akkor kevéssé örül annak, hogy egyre jobban és egyre több helyről áradnak a kéretlen reklámok, reklámprogramok. Nem egyszerű áttekinteni a szövevényes összefüggéseket, amelynek mindenképpen első fele az a cikk, amely azt boncolgatja, hogy lassan egy főállású ügyvéd is a víruslaborok tartozéka lesz. Hogy miért is?
Leginkább azért, mert sajnos ma már nemigen létezik az olyan ódivatú hozzáállás, miszerint ha valaki hibázik, akkor azt beismerné: tényleg nem volt szép, amit tettem, elnézést, bocsánat, vagy ha nagy bajt okoztam, főbe lövöm magam itt a múlt századelőn. Ezek már rég kimentek a divatból. Inkább megjelennek másnap a reggeli műsorokban, és a kérdésre, hogy szabályos vagy etikus-e amit tettek, a sztenderd hangsúlyozott válasz: „mi az hogy". Ja igen, és pert is indítanak az antivírus cégek ellen, hogy azok szűrni merészelik kéretlen reklámjukat, becsületes üzleti trójai programjaikat. Azért szerencsére néha pert is vesztenek, még ha évek is kellenek ehhez.

Ez a „kérjük x napon belül szüntessék meg termékünk kártevőként való szűrését, különben kénytelenek leszünk jogi lépéseket tenni" formula annyira gyakori lett, hogy exponenciálisan nőtt az ilyen adminisztrációs munkák száma a víruslaborokban. Ennek lett azután az is a következménye, hogy az antivírus telepítésnél nincs perelhető alapértelmezett állapot, hanem a felhasználóknak kötelezően dönteniük kell a „Kéretlen alkalmazások keresése",  a "Veszélyes alkalmazások keresése" és a "Reklámprogramok, kémprogramok és biztonsági kockázatot jelentő programok keresése" opciók ki- vagy bekapcsolt sorsáról.

Ha a tévében sugárzott és a műsort agyonvágó reklámokat nézzük, egy mozifilmet, vagy akár csak egy rövid NCIS epizódot sem lehet kettő-három-négy 8-10 perces reklámblokk nélkül megúszni, és mire harmadszor jön a levehető ajtós turmixgép, meg tizedszer promózzák be a Hazudj ha tudsz következő évadát, az ember szinte el is felejti, ki volt a gyilkos, mi történt eddig, és ki is tette a nyomravezető lószőrt a bárszekrénybe.
De cserében elküldhetjük a kecsege szót SMS-ben az 06-90-1234 számra, és ezzel jó eséllyel nyerünk egy erdei fazsetont, amiből már csak ötven darabot kell összegyűjteni ahhoz, hogy indulhassunk az automata kávéfőzőért folyó sorsoláson. Azután meg nagy a csodálkozás, hogy emberek helyett miért torrenteznek, miért töltögetnek le vadul filmeket televíziózás helyett!
Van emellett egy olyan szegmens is, ami teljesen kívül esik a hatáskörünkön: profitorientált üzletemberek kapnak egy kedvező ajánlatot, és nagy ívben tesznek az olyan ódivatú dolgokra, mint becsület, etika, szerződés, törvényesség. Eladják közvetlenül a reklámcégeknek a felhasználók személyes adatait, bár korábban erről nem volt szó, engedélyezésről szintén nem. Az örökmozgó és mindig változó felhasználói szerződés korunkban egy valódi súlyos dilemma, és korántsem csak a Facebookot érinti.

Legutóbb például az Apple új iOS-a kapcsán jött elő, nevezetesen az új szoftververzióhoz új szerződés tartozik, amit el kell fogadni annak telepítéséhez, frissítéséhez. Ez pedig azt tartalmazza, hogy beleegyezünk, hogy gyűjtsék a felhasználók pontos tartózkodási helyét. Állítólag anonim módon, és ugyancsak állítólag a hirdetési rendszerük fejlesztésével függ össze mindez.

Mit tehetünk?
Mit lehet hát tenni? Vonuljunk el remetének? Fülünkbe forró ólmot öntsenek? Vegyük elő a padlásról a porosodó Nokia 1610-et, ami igazi áldásként semmi mást nem csinál, kizárólag telefonálni képes? A netes böngészés közben mindenesetre lehet a Noscript és AdBlock plus áldásos hatásait élvezni, a tévéfilmeket fel lehet venni, be lehet digizni és a reklámokat ki lehet vágni, ami persze munkás. E nélkül marad a netes műsorforrások nézése, DVD-vásárlás vagy a letöltögetés.
Az e-maileknél pedig vagy az internet biztonsági csomagunk spamszűrője, vagy a szolgáltatónk – esetleg a kettő együtt kezeli a szemétlevelek kérdését, különben a levelezésünk normális menete gyakorlatilag megbénulna.

Ám hogy mindez ne legyen elég, a jövőben át kell értékelnünk a multifunkciós nyomtatókról és azt ezt forgalmazó cégekről is a korábbi elképzeléseinket. Ez pedig annak a hírnek a kapcsán merül fel, miszerint a HP teszteli, hogy miként tudnának célzott hirdetéseket elhelyezni a webeléréssel rendelkező nyomtatóikkal. Szép, nem? Hogy pink frappáns kommentjét idézzük: "fizeted a tintát, hogy kéretlen reklámot kapj, csodás elme".

Forrás: Antivírus blog
A szerző vírusszakértő, az antivirus.blog.hu szerkesztője.

Hirdetés