2010. január. 07. 13:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. január. 07. 13:07 Tech

Megmentették a Sea Shepherd hajóját, Új-Zéland vizsgálódik

Új-Zéland vizsgálatot indított az Ady Gil ausztrál környezetvédő hajó és a Sonan Maru japán bálnavadászhajó szerdai összeütközése miatt - jelentették be csütörtökön Wellingtonban.


Murray McCully új-zélandi külügyminiszter felszólította mind a Sea Shepherd (Tengeri Pásztor) környezetvédő szervezetet - amelyé az Ady Gil volt -, mind a japán bálnavadászokat, hogy ne veszélyeztessék emberek életét a déli félteke tengerein.

A karbon-kevlár szövetből készült és az amerikai Stealth (Lopakodó) bombázóra hasonlító, óránként 93 kilométeres sebességet is elérni tudó trimaránt japán bálnavadász hajók felderítésére használta a Sea Shepherd az Antarktisz vizein. Az Új-Zélandon bejegyzett futurisztikus hajó a Sonan Maruval ütközve erősen megrongálódott a Commonwealth-öbölben. A korábbi információkkal ellentétben nem süllyedt el, a környezetvédők megmentették ettől. Hatfős legénységét sértetlenül kimentették.

Mentik a hajón lévőket a környezetvédők
© MTI/EPA

"Az új-zélandi kormány a leghatározottabban ellenzi, hogy Japán bálnavadászatot folytasson az Antarktisz vizein, de azt is, hogy bárki emberek halálát okozza ott. Új-Zélandra hárul a vizsgálat, de Ausztrália is segít benne" - mondta a miniszter.

Közben a környezetvédők helikopterrel akarják folytatni a japán hajóval a tengeri csetepatét. Paul Watson, a Sea Shepherd alapítója és a szervezet fő hajójának kapitánya közölte, hogy a helikoptert a hajóról indították el.

Tudományos kutatás örve alatt Japán folyamatosan megsérti az 1986 óta érvényben lévő bálnavadászati moratóriumot, feldühítve ezzel egyebek közt Ausztráliát és Új-Zélandot.

Az elmúlt években gyakoriak voltak a környezetvédők és halászok közötti összetűzések, többször előfordult, hogy hajóik összeütköztek. A szerdai ütközés volt évek óta a legsúlyosabb incidens.


 

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.