2009. december. 30. 16:47 techline.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 24. 17:09 Tech

Akár kedvező is lehet a válság az IT számára

A Deloitte IT-Business Balance felmérésének harmadik kiadása a korábbi évekhez hasonlóan azokat a kulcsfontosságú...

A Deloitte IT-Business Balance felmérésének harmadik kiadása a korábbi évekhez hasonlóan azokat a kulcsfontosságú témákat vizsgálja, amelyek megváltoztathatják az IT és az üzleti oldal kapcsolatát. A felmérés során a Deloitte 28 ország – köztük Magyarország – IT-vezetőit és gazdasági szakembereit kérdezte az érintettek között lévő együttműködésről és a változó szerepekről.
Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési szolgáltatások üzletágának igazgatója szerint a 2009-es kiadás fő következtetése, hogy az IT-részlegekre óriási nyomás hárul abban a tekintetben, hogy üzleti értéket teremtsenek. Jóllehet az informatikai oldal még nem megfelelően képviselteti magát igazgatósági szinten, az IT-vezetők és az üzleti vezetők egyaránt úgy nyilatkoztak, hogy a válság hatására gyümölcsöző párbeszéd alakult ki a két oldal között.
A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók csak óvatosan adták hozzájárulásukat az IT-kiszervezéshez, amelyet egyre gyakrabban alkalmaz közös megegyezéssel az IT és az üzleti oldal. Az is kiderült, hogy sajnos egyelőre általános tudatlanság tapasztalható az IT-biztonság hiányából adódó veszélyek terén, ami nehezíti a megelőzésre fordítandó összegek elfogadtatását.
A jelenlegi gazdasági helyzet mindenesetre valódi vezetőkké léptette elő a cégek első számú informatikai vezetőit, azaz a CIO-kat, akik most intenzívebb párbeszédet folytatnak az üzleti oldallal. Épp ezért a válság nagyszerű alkalom arra, hogy a CIO-k jobban bebiztosítsák helyüket tanácsadóként és stratégiai szereplőként. A felmérés szerint már tapasztalható némi előrelépés ebben az irányban, azonban hosszú még az út, amíg létrejön az IT és az üzleti oldal valós integrációja. A legtöbb cég még mindig a krízis hatásaival küzd. Azonban a napjainkra jellemző kapkodás és bizonytalanság ellenére időszerű hogy a cégek felülvizsgálják, hogyan tudna az IT és az üzleti oldal együttműködve értéket teremteni.

A 2009-es IT-Business Balance felmérés főbb megállapításai:

Fejlődés és tendenciák
Az IT több üzleti értéket fog teremteni, ha a cégek eltekintenek a hagyományos „fokozott gépesítés alacsony költségek mellett” szemlélettől. Nagyobb hangsúlyt fog kapni a közvetlen üzleti hatással bíró dimenziók számára nyújtott érték; a vevőelégedettség, a jobb termékek, a forgalom és a profit növelése.
IT-irányítás
Az IT újrapozícionálását nehezíti, hogy kevés szó esik róla a felső vezetés körében. A megkérdezett vállalatok körülbelül fele ritkán vagy soha nem beszél meg IT-ügyeket döntéshozói szinten. A válaszadók ötöde szerint az IT-stratégia csak ritkán, illetve soha nem kerül összehangolásra a vállalati stratégiával. A legtöbb cég számára az IT továbbra is csak egy állandó rubrika az éves költségvetési tervben.
IT-vezetés
Bár még nem kapta meg az őt megillető rangot, az IT-nak egyre nagyobb a szerepe az üzleti döntéshozatalban. A válaszadók 41,5 százaléka tekint az IT-ra mint az üzleti döntéshozatal hajtóerejére. A válságnak köszönhetően a hirtelen új prioritást élvező IT-befektetési portfóliók hatására felerősödött a párbeszéd az IT és az üzleti oldal között. Ezt a párbeszédet kellene a CIO-knak intézményesíteniük a krízis utáni időszakban is, hogy elérjék az üzleti oldal és az IT szintre hozását.
IT-kiszervezés
A jelen gazdasági helyzetben az IT szolgáltatások kiszervezését mind az IT, mind pedig az üzleti oldal megvalósíthatónak találja, azonban a válaszadók 60 százaléka csak óvatosan nyúlna ehhez a lehetőséghez. A legjellemzőbb továbbra is a helyszínen végzett kiszervezett munka, a régiók között jól érzékelhető különbségekkel. A legtöbb válaszadó szerint az IT kiszervezésre vonatkozó döntés közös elhatározás eredménye.
IT-biztonság, adatvédelem és csalás
A felmérésből kiderül, hogy még mindig nem irányul elég figyelem az IT biztonságra. Az üzleti oldal többet szeretne biztonságra és adatvédelemre költeni, mint az IT. Mindkét csoport több mint fele gondolja, hogy az IT elkötelezetten harcol a belső csalások ellen. A valóban bekövetkező ilyen események száma és súlyossága azonban nem kelt elég figyelmet, ami nehézkessé teszi, hogy valóban értékeljék a biztonságot és adatvédelmet, és ennek folytán igazoltnak lássák a szükséges befektetéseket.
A következő évek során valószínűleg új viszonyrendszerek kialakulásának lehetünk majd tanúi, melyekben az IT és üzleti oldal feladatkörei között nagyobb lesz az összhang és együttműködés.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.