Tech techline.hu 2008. május. 08. 05:30

Újabb érv a szoftverkalózoknak: az EA játékok hazatelefonálnak

A kalózkodás létezik, és mindig létezni fog – sajnos ezt a...

A kalózkodás létezik, és mindig létezni fog – sajnos ezt a szoftver-kiadó cégek még mindig nem ismerték fel, és tovább büntetik a legális vásárlókat, az egyre inkább Big Brother-i magasságokban szárnyaló elképzeléseikkel. A legismertebb melléfogások egyike a Sony másolásvédelme volt, amely egy ártalmas rootkit-et tartalmazott, de sok történetet hallani az isteni Securom védelemről is, amely sok DVD lejátszót a szó szoros értelmében tönkretett. Ezek a dolgok persze csak azokat érintik, akik jó szándékúan megveszik a boltban a szoftvereket – a tört verziókat használók csak nevetgélnek rajtunk, látván mennyi macera és probléma merül fel, ha valaki legális szoftvert akar használni.

Hogy lehet a letöltött demó illegális?

Minden eddigi próbálkozást felülmúl azonban az Electronic Arts (a világ legnagyobb játékkiadó cége, olyan címekkel, mint a Spore, Fifa, Mass Effect vagy a Sims) legújabb bejelentése, melyet a PC-re nemsokára megjelenő szuper-játék, a Mass Effect, valamint a hasonlóan „hype” játék, a Spore kapcsán közöltek a nyilvánossággal (a hivatalos közleményből az is kiderül, hogy a jövőben, minden EA játék ezt a SecuROM védelmet fogja használni).

Röviden és tömören: installálás után, minden tizedik napon, a szoftver adatokat küld gépünkről és a telepített játékról az EA főhadiszállásra, ahol ellenőrzik, hogy nem szivárgott-e ki a szériaszám, illetve, hogy még mindig ugyanazon a PC-n van-e telepítve a játék. Ha a vizsgán átmegyünk, további tíz napig játszhatunk. Ha közben hardvert (videókártyát, hangkártyát, alaplapot) cseréltünk, vagy ellopták a szériaszámunkat – nos, az pech. Ebben az esetben az EA ügyfélszolgálatával kell felvennünk a kapcsolatot (ez Magyarországról igen mókás lesz), és újabb aktiválási kódot kell kérnünk. Amit vagy kapunk, vagy nem. És a nagy cégek ügyfélszolgálatait ismerve ki tudja mennyi idő múlva. Ráadásul, ha valamilyen okból „lecsúszunk” a 10 napos határidők egyikéről, akkor a játék letilt – azaz nem tudjuk használni a szoftvert, amelyet amúgy legálisan birtokolunk.

Ez több érdekes kérdést is felvet. Mi van, ha nincs internetem? Vagy olyan gépen akarok játszani, melyen nincs net? (Miért ne tehetném? Ha megvettem a játékot, jogos elvárásom, hogy ott és akkor játsszak vele, ahol akarok…) Az EA hivatalos válasza (ez nem vicc!) erre a kérdésre: „You cant.” Azaz: nem tudok. Vagy állandó internet kapcsolatom van, és akkor játszhatok, vagy nincs, és akkor menjek a fenébe. De mi van, ha az internet-szolgáltatóm esetleg leáll pár napra, és én pont kicsúszok a 10 napos ellenőrzésből? Nos, akkor letilt… És egyáltalán: az egész dolog kísértetiesen emlékeztet a feltételesen szabadlábon levő bűnözők tartótisztjére – ott ugyan hetente kell bejelentkezni, nem tíz naponta… de az eljárás ugyanaz.

Te tudtad, hogy minket 10 naponta ellenőriznek? (Mass Effect, PC)

Az EA tehát kitalálta a „virtuális tartótisztet”, csak éppen van egy óriási különbség: a játékot hivatalosan megvásárló vevő bizony nem bűnöző, még csak nem is szoftverkalóz, hanem vevő. És a vevőről feltételezni, hogy „hátha warezolni fog” nem szép dolog. És nem szép dolog rákényszeríteni, hogy tíznaponként bizonyítsa ártatlanságát a cég felé. (Halló! Megint én vagyok… újabb tíz nap tel el, és még mindig nem törtem fel a legális játékomat… játszhatok újabb tíz napot kedves EA?) Hová tűnt az ártatlanság vélelme?

A fórumok és közösségi oldalak szerverei olvadoznak a negatív hozzászólásoktól,  egyes szakértők a dolog jogi oldaláról közelítve is illegálisnak minősítik ezt a védelmet, több okból is:

1. Milyen jogon gyűjt és küld tíz naponta információkat a gépemről saját magának az Electronic Arts? És mire használja ezeket az információkat? Hol tárolja?

2. Nem lehet tudni, hogy pontosan milyen információkat fognak küldeni a szoftverek. A vásárlónak erről semmilyen adata nincs – elvileg csak a hardver konfiguráció részletes adatait fogja „hazatelefonálni” a szoftver, ezzel ellenőrizendő, hogy nem másik gépen fut-e a szoftver. Elvileg…

3. Milyen jogon kötelez internet kapcsolat használatára az EA egy-egy játék kapcsán, holott magához a játékhoz nem lenne szükség internet kapcsolatra?

4. Milyen jogon „alakít át” az EA egy legálisan megvásárolt terméket (aminek használatához a vásárlás után jogunk lenne) egy bérelt-szoftverré? Hiszen ha minden tíz napban bizonyítanunk kell az eredetiséget, akkor kvázi csak „béreljük” a megvásárolt szoftvert, tíz napos bérlet-periódusokkal. Mi lesz, ha öt év múlva elővesszük a szoftvert és használni akarjuk? Akkor is működni fog az ellenőrző szerver, vagy már rég a múlté lesz?

5. Az eredetiség vizsgálat az EA szerverein keresztül történik. Mi lesz abban az esetben, ha ezek az azonosító-szerverek ilyen-olyan okból elérhetetlenek, és vásárlók százezrei (milliói) önhibájukon kívül kicsúsznak a tíz napos határidők egyikéből?

És a megválaszolatlan, valamint jogilag homályos kérdések a végtelenségig folytatódnak a fórumokon.

Spore (PC) - pedig biztos sokat eladtak volna belőle...

Az Electronic Arts ezzel a lépésével megnyitotta az utat a szoftverkalózkodás számára: szinte biztos ugyanis, hogy aki eddig megvásárolta a szoftvereket, tudomást szerezvén a tíz naponta-bejelentkezős procedúráról, inkább warezolni fog, hiszen rá lesz kényszerítve. Nem is beszélve arról a tényről, miszerint, ha a gyári, legális produktummal több baj és probléma van, mint egy kalóz verzióval – akkor bizony a feje tetejére állt a világ. És ebben az esetben pontosan erről van szó: akinek feltört, kalóz verziójú játékai vannak, az boldogan játszik, bárhol, és bármikor, miközben lenézően nevetgélve figyeli a legális vásárlókat, akik tíz naponta aktiválnak, hardvercsere után könyörögnek az EA-nak új aktivációs kódokért, valamint csak akkor használhatják drága pénzért megvett szoftvereiket ha van hozzá internet kapcsolatuk is.  A hivatalos fórumokat és az Amazon-t böngészve jól látható, hogy a felhasználók tömegesen mondják vissza az EA játékokra leadott előrendeléseiket.

A helyzetet a legjobban az a pár mondat világítja meg, ahogy az egyik játékrajongó fogalmazott a Bioware fórumokon:

„Egész életemben boltban vásároltam a játékokat – ellene vagyok a szoftver kalózkodásnak. Be kell írnom egy 40 számból álló szériaszámot telepítéskor? Oké. Első telepítés után aktiválnom kell a szoftvert, bizonyítandó, hogy legális? Oké, boldogan. A DVD meghajtómban kell, hogy legyen a gyári lemez ha játszani akarok? Nem probléma, ez természetes. Tíz naponta bizonyítanom kell, hogy még mindig becsületes vagyok? És  külön figyelnem és izgulnom kell, hogy ki ne csússzak a határidőből? Miközben a kalóz verziókkal rendelkezők nevetgélve játszanak minden probléma nélkül? Hát nem. Kell, hogy legyen egy határ – ez a határ itt van. Üdvözlettel: egy volt vásárló.”

Ha valaki kedvet érez, hogy tiltakozzon, az online petíció itt található.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 06. 19:30

„Nem tudtam, mi a baj velem” – sok nő számára jött el a megváltás azzal, hogy kiderült, az ADHD nem válogat a nemek között

Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek, ha ADHD-ról van szó. Ennek rengeteg oka van, az egyik az, hogy esetükben a tünetek radar alatt maradnak, ők pedig csendben szenvednek, és igyekeznek megküzdeni az elvárásokkal, amelyek az iskolában, majd a munkahelyen, illetve családban nehezednek rájuk.