A kalózkodás létezik, és mindig létezni fog – sajnos ezt a...
A kalózkodás létezik, és mindig létezni fog – sajnos ezt a szoftver-kiadó cégek még mindig nem ismerték fel, és tovább büntetik a legális vásárlókat, az egyre inkább Big Brother-i magasságokban szárnyaló elképzeléseikkel. A legismertebb melléfogások egyike a Sony másolásvédelme volt, amely egy ártalmas rootkit-et tartalmazott, de sok történetet hallani az isteni Securom védelemről is, amely sok DVD lejátszót a szó szoros értelmében tönkretett. Ezek a dolgok persze csak azokat érintik, akik jó szándékúan megveszik a boltban a szoftvereket – a tört verziókat használók csak nevetgélnek rajtunk, látván mennyi macera és probléma merül fel, ha valaki legális szoftvert akar használni.
Minden eddigi próbálkozást felülmúl azonban az Electronic Arts (a világ legnagyobb játékkiadó cége, olyan címekkel, mint a Spore, Fifa, Mass Effect vagy a Sims) legújabb bejelentése, melyet a PC-re nemsokára megjelenő szuper-játék, a Mass Effect, valamint a hasonlóan „hype” játék, a Spore kapcsán közöltek a nyilvánossággal (a hivatalos közleményből az is kiderül, hogy a jövőben, minden EA játék ezt a SecuROM védelmet fogja használni).
Röviden és tömören: installálás után, minden tizedik napon, a szoftver adatokat küld gépünkről és a telepített játékról az EA főhadiszállásra, ahol ellenőrzik, hogy nem szivárgott-e ki a szériaszám, illetve, hogy még mindig ugyanazon a PC-n van-e telepítve a játék. Ha a vizsgán átmegyünk, további tíz napig játszhatunk. Ha közben hardvert (videókártyát, hangkártyát, alaplapot) cseréltünk, vagy ellopták a szériaszámunkat – nos, az pech. Ebben az esetben az EA ügyfélszolgálatával kell felvennünk a kapcsolatot (ez Magyarországról igen mókás lesz), és újabb aktiválási kódot kell kérnünk. Amit vagy kapunk, vagy nem. És a nagy cégek ügyfélszolgálatait ismerve ki tudja mennyi idő múlva. Ráadásul, ha valamilyen okból „lecsúszunk” a 10 napos határidők egyikéről, akkor a játék letilt – azaz nem tudjuk használni a szoftvert, amelyet amúgy legálisan birtokolunk.
Ez több érdekes kérdést is felvet. Mi van, ha nincs internetem? Vagy olyan gépen akarok játszani, melyen nincs net? (Miért ne tehetném? Ha megvettem a játékot, jogos elvárásom, hogy ott és akkor játsszak vele, ahol akarok…) Az EA hivatalos válasza (ez nem vicc!) erre a kérdésre: „You cant.” Azaz: nem tudok. Vagy állandó internet kapcsolatom van, és akkor játszhatok, vagy nincs, és akkor menjek a fenébe. De mi van, ha az internet-szolgáltatóm esetleg leáll pár napra, és én pont kicsúszok a 10 napos ellenőrzésből? Nos, akkor letilt… És egyáltalán: az egész dolog kísértetiesen emlékeztet a feltételesen szabadlábon levő bűnözők tartótisztjére – ott ugyan hetente kell bejelentkezni, nem tíz naponta… de az eljárás ugyanaz.
Az EA tehát kitalálta a „virtuális tartótisztet”, csak éppen van egy óriási különbség: a játékot hivatalosan megvásárló vevő bizony nem bűnöző, még csak nem is szoftverkalóz, hanem vevő. És a vevőről feltételezni, hogy „hátha warezolni fog” nem szép dolog. És nem szép dolog rákényszeríteni, hogy tíznaponként bizonyítsa ártatlanságát a cég felé. (Halló! Megint én vagyok… újabb tíz nap tel el, és még mindig nem törtem fel a legális játékomat… játszhatok újabb tíz napot kedves EA?) Hová tűnt az ártatlanság vélelme?
A fórumok és közösségi oldalak szerverei olvadoznak a negatív hozzászólásoktól, egyes szakértők a dolog jogi oldaláról közelítve is illegálisnak minősítik ezt a védelmet, több okból is:
1. Milyen jogon gyűjt és küld tíz naponta információkat a gépemről saját magának az Electronic Arts? És mire használja ezeket az információkat? Hol tárolja?
2. Nem lehet tudni, hogy pontosan milyen információkat fognak küldeni a szoftverek. A vásárlónak erről semmilyen adata nincs – elvileg csak a hardver konfiguráció részletes adatait fogja „hazatelefonálni” a szoftver, ezzel ellenőrizendő, hogy nem másik gépen fut-e a szoftver. Elvileg…
3. Milyen jogon kötelez internet kapcsolat használatára az EA egy-egy játék kapcsán, holott magához a játékhoz nem lenne szükség internet kapcsolatra?
4. Milyen jogon „alakít át” az EA egy legálisan megvásárolt terméket (aminek használatához a vásárlás után jogunk lenne) egy bérelt-szoftverré? Hiszen ha minden tíz napban bizonyítanunk kell az eredetiséget, akkor kvázi csak „béreljük” a megvásárolt szoftvert, tíz napos bérlet-periódusokkal. Mi lesz, ha öt év múlva elővesszük a szoftvert és használni akarjuk? Akkor is működni fog az ellenőrző szerver, vagy már rég a múlté lesz?
5. Az eredetiség vizsgálat az EA szerverein keresztül történik. Mi lesz abban az esetben, ha ezek az azonosító-szerverek ilyen-olyan okból elérhetetlenek, és vásárlók százezrei (milliói) önhibájukon kívül kicsúsznak a tíz napos határidők egyikéből?
És a megválaszolatlan, valamint jogilag homályos kérdések a végtelenségig folytatódnak a fórumokon.
Az Electronic Arts ezzel a lépésével megnyitotta az utat a szoftverkalózkodás számára: szinte biztos ugyanis, hogy aki eddig megvásárolta a szoftvereket, tudomást szerezvén a tíz naponta-bejelentkezős procedúráról, inkább warezolni fog, hiszen rá lesz kényszerítve. Nem is beszélve arról a tényről, miszerint, ha a gyári, legális produktummal több baj és probléma van, mint egy kalóz verzióval – akkor bizony a feje tetejére állt a világ. És ebben az esetben pontosan erről van szó: akinek feltört, kalóz verziójú játékai vannak, az boldogan játszik, bárhol, és bármikor, miközben lenézően nevetgélve figyeli a legális vásárlókat, akik tíz naponta aktiválnak, hardvercsere után könyörögnek az EA-nak új aktivációs kódokért, valamint csak akkor használhatják drága pénzért megvett szoftvereiket ha van hozzá internet kapcsolatuk is. A hivatalos fórumokat és az Amazon-t böngészve jól látható, hogy a felhasználók tömegesen mondják vissza az EA játékokra leadott előrendeléseiket.
A helyzetet a legjobban az a pár mondat világítja meg, ahogy az egyik játékrajongó fogalmazott a Bioware fórumokon:
„Egész életemben boltban vásároltam a játékokat – ellene vagyok a szoftver kalózkodásnak. Be kell írnom egy 40 számból álló szériaszámot telepítéskor? Oké. Első telepítés után aktiválnom kell a szoftvert, bizonyítandó, hogy legális? Oké, boldogan. A DVD meghajtómban kell, hogy legyen a gyári lemez ha játszani akarok? Nem probléma, ez természetes. Tíz naponta bizonyítanom kell, hogy még mindig becsületes vagyok? És külön figyelnem és izgulnom kell, hogy ki ne csússzak a határidőből? Miközben a kalóz verziókkal rendelkezők nevetgélve játszanak minden probléma nélkül? Hát nem. Kell, hogy legyen egy határ – ez a határ itt van. Üdvözlettel: egy volt vásárló.”
Ha valaki kedvet érez, hogy tiltakozzon, az online petíció itt található.