2008. április. 11. 13:56 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. április. 11. 13:30 Tech

Már illatokat és szagokat is küldhetünk e-mailben, mobilról

Egy japán cég a zene és a mozgóképek továbbítása után a felhasználók szaglószervét veszi célba új rendszerével, amellyel különböző illatokat továbbíthatunk ismerőseinknek.

Jöhet a rózsaillatú sms
© Andersen Dávid
A New York Times értesülései szerint az NTT Communications még áprilisban megkezdi a teszteket. A rendszer úgy működik, hogy a felhasználó telefonján kiválasztja a kívánt illatot, amelyet aztán egy „asztali egységnek” továbbít. Mindegyik ilyen gépben 16 patron található, különféle alap-illatokkal, amelyek keverésével – a tintasugaras nyomtatók mintájára – alakulnak ki a további aromák, szagok.

Az illat kiválasztása után a telefon kapcsolatba lép az eszközzel és infravörös kapcsolaton, vagy e-mailen keresztül leadja neki a „receptet”, amelyet a gép kikever, majd kibocsát a szoba levegőjébe. A megfelelő beállításokkal megoldható az illatok kibocsátásának időzítése is, így üde rózsaillat fogadhatja a munkából hazaérő illatbarátot.

A patronok használatával lehetséges saját illatok létrehozása is, amelyek receptjét a felhasználók az interneten keresztül megoszthatják egymással.

A technológiával nem csak egy digitális illatosítóhoz jutunk, az NTT ugyanis a multimédiás tartalmak bővítését is szeretné elérni. Egy virágot ábrázoló elektronikus képeslap mellé például elküldhetjük annak illatát is.

Az NTT reményei szerint az első „illatgépek” körülbelül 20 000 japán jenbe (31 000 forint) kerülnek majd, ha megkezdődik kereskedelmi forgalmazásuk. Egy patron utántöltésért 1600 jent (2500 forint) kell majd fizetni.

A fejlesztő cég szerint a telekommunikáció új mérföldkövét jelenthetik a továbbítható illatok. A vállalat által készített online felmérés szerint a válaszadók 56 százaléka gondolja azt, hogy az aromaterápiának pozitív hatásai vannak, illetve használja is azt.

„Az aromaterápia csökkenti a stresszt, segíti az ellazulást, emellett pedig, ha valaki képes a szaglásunkat kontrollálni, az valamilyen szinten az érzelmeinkre is hatással van” – nyilatkozta a New York Times-nak Akira Sakaino a cég üzleti részlegének munkatársa.

Az NTT 2004 óta fejlesztette a technológiát, amelyet több területen – szállodai aromakabinok, illatos hirdetések, illetve audiovizuális tartalmat támogató illatok – is sikerrel teszteltek.

Az „aroma-kommunikációs” mobilszolgáltatás tesztje április 10-20. között zajlik majd, húsz önkéntes segítségével, akik vállalták, hogy visszajelzést adnak majd tapasztalataikról.