Tech techline.hu 2008. január. 23. 05:45

Régi fotók, negatívok megmentése

Sajnos azonban a filmkockák digitalizálása nem olyan egyszerű, mint amikor egy...

Sajnos azonban a filmkockák digitalizálása nem olyan egyszerű, mint amikor egy papírképet beteszünk a szkennerbe. Léteznek ugyan speciális dia- vagy  filmszkennerek, ezek azonban viszonylag drágák, és meglehetősen sok időbe telik a digitálissá alakítás.

Talán annyira kézenfekvő, hogy sokan nem is gondolnak rá: egyszerűen fényképezzük le a filmkockákat. A digitális fényképezőgépek annyira általánossá és olcsókká váltak, hogy könnyebben találunk egyet környezetünkben, mint szkennert. Persze azért nem annyira egyszerű az átalakítás, mert ha csak a Nap vagy a fény felé tartjuk a diaképet és lefényképezzük, az eredmény komoly csalódást fog okozni. Akkor lesz igazán jó minőségű a digitalizálás, ha elég közelről készítjük a képet, így nagy lesz annak a felbontása, emellett egyenletes, szórt fénnyel világítjuk meg hátulról. Az sem árt, ha a fényképezőgép és a lefényképezni kívánt filmkocka is valamilyen módon rögzítve van, és egyik sem tud elmozdulni. Az eBay-ról könnyen és viszonylag olcsón (magyarországi szállítással együtt 80-100 dollár) beszerezhető Digital Slide Duplicator pontosan ezeket az elvárásokat teljesíti.

A Digital Duplicator egyszerűen rászerelhető a nagyobb digitális fényképezőgépekre

A Duplicator a leggyakoribb digitálisfényképezőgép-típusokhoz használható. A készülék egy nagyméretű makró lencséből, egy csőből és egy képtartóból áll. A szerkezetet a lencsén található csavarmenettel kell a fényképezőgép objektívjére rögzíteni. Minden olyan objektívre fel lehet szerelni, amelynek 52 milliméteres az átmérője. Ezen kívül a csomagban található  egy adapter, amelyik 55 milliméteresre alakítja az átmérőt, így az ekkora méretű objektívekkel is használható.

Az előtét felcsavarozása után már nagyon egyszerű a digitalizálás. Ki kell választani azokat a diákat, amelyeket át szeretnénk alakítani, majd ezek közül kettőt be kell helyezni Digital Duplicator lencsével ellentétes végén található sínbe.

Kerettel együtt tehetjük bele képeinket a diatartó sínbe

Fény felé fordulva már kattinthatunk, és készen is vagyunk. Annak ellenére, hogy az egyenletes szórt fény elérése érdekében a diatartó sín hátoldalán egy matt fehér műanyag lap található, érdemes nappali égbolt vagy nem túl közeli lámpa felé fordítani az eszközt. Egy állvány is sokat segíthet, mert a fényképezőgép elmozdulása megváltoztathatja  a fényviszonyokat, és ez homályossá teheti a képet.

 Ha igazán jó eredményt szeretnénk elérni, egy kis előkészítő munkára azért szükség lesz. A több évtizedes diaképeket a digitalizálás előtt nem árt egy kicsit „rendbe hozni”. Ha üveg nélküli keretben vannak, akkor egy finom ecsettel poroljuk le a filmet, de arra vigyázzunk, nehogy statikusan feltöltődjön, mert akkor a porolás után több porszem lesz a képen, mint eredetileg volt. Aki gondosan, üveges keretbe tárolja a diaképeit, annak nem a porra kell figyelnie. Gyakran előfordul, hogy az üveglapok és film közé lecsapódó nedvesség foltossá teszi a képet. Ezt a diakeret szétszedésével és az üveglapok megtörlésével tudjuk megszüntetni.

Csak a ruházat árulkodik arról, hogy ez egy ötven éve készült felvétel digitális másolata

A dia fényképezésénél érdemes megfogadni néhány jó tanácsot. Mindig jó fényviszonyok között, lehetőleg nappali világításnál készítsük a felvételt. A digitális kamera érzékenységét (ISO) állítsuk a legalacsonyabb értékre (80-100), így lesz a  másolat a legkevésbé zajos. Mivel a másoló szerkezetet az objektívhez rögzítjük, ezért a diakép mindig pontosan ugyanolyan távolságban lesz. Ezért érdemes az automatikus élességállítást kikapcsolni, és egyszer kézzel pontosan beállítani a képélességet. Annál élesebb lesz a másolat, minél kisebb blende nyílást (11-16) alkalmazunk.

A Duplicator legfontosabb része a tízszeres nagyítású lencse

Az elkészült képet tovább szerkeszthetjük számítógépes programokkal. A régi képek esetleg megfakult színeit új életre kelthetjük, vagy a színhőmérsékletet az adott felvételhez igazíthatjuk. A szerkesztő programok automatikus fényerő, kontraszt, szín beállításai is csodát tehetnek régi képeinkkel. Ezen kívül persze olyan átalakításokat is elvégezhetünk, amelyekről az eredeti dia készítésekor még nem is álmodtunk: kiválasztatjuk a legjobb képkivágást, kiegyenesíthetjük a ferdére sikerült felvételeket és eltüntethetjük azokat a kis karcolásokat, amelyek a hagyományos film használatakor gyakoriak voltak.
    
Az elsődleges felhasználás, a diaképek és negatív filmkockák fényképezésén kívül még egy nagyszerű felhasználási területe van ennek a kiegészítőnek. Ha lecsavarjuk a képtartó részt, akkor egy olyan makró lencsét kapunk, amellyel 10-szeres nagyítású képeket tudunk készíteni.

A ráadás: a makró lencsével közeli képeket is készíthetünk

A nagymértékű nagyítás miatt az ilyen képek készítésénél érdemes minden esetben állványt használni, mert még az egyes kamerákba épített képstabilizátor is kevés az apró elmozdulások kivédésére.


Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.