Tech techline.hu 2008. január. 23. 05:45

Régi fotók, negatívok megmentése

Sajnos azonban a filmkockák digitalizálása nem olyan egyszerű, mint amikor egy...

Sajnos azonban a filmkockák digitalizálása nem olyan egyszerű, mint amikor egy papírképet beteszünk a szkennerbe. Léteznek ugyan speciális dia- vagy  filmszkennerek, ezek azonban viszonylag drágák, és meglehetősen sok időbe telik a digitálissá alakítás.

Talán annyira kézenfekvő, hogy sokan nem is gondolnak rá: egyszerűen fényképezzük le a filmkockákat. A digitális fényképezőgépek annyira általánossá és olcsókká váltak, hogy könnyebben találunk egyet környezetünkben, mint szkennert. Persze azért nem annyira egyszerű az átalakítás, mert ha csak a Nap vagy a fény felé tartjuk a diaképet és lefényképezzük, az eredmény komoly csalódást fog okozni. Akkor lesz igazán jó minőségű a digitalizálás, ha elég közelről készítjük a képet, így nagy lesz annak a felbontása, emellett egyenletes, szórt fénnyel világítjuk meg hátulról. Az sem árt, ha a fényképezőgép és a lefényképezni kívánt filmkocka is valamilyen módon rögzítve van, és egyik sem tud elmozdulni. Az eBay-ról könnyen és viszonylag olcsón (magyarországi szállítással együtt 80-100 dollár) beszerezhető Digital Slide Duplicator pontosan ezeket az elvárásokat teljesíti.

A Digital Duplicator egyszerűen rászerelhető a nagyobb digitális fényképezőgépekre

A Duplicator a leggyakoribb digitálisfényképezőgép-típusokhoz használható. A készülék egy nagyméretű makró lencséből, egy csőből és egy képtartóból áll. A szerkezetet a lencsén található csavarmenettel kell a fényképezőgép objektívjére rögzíteni. Minden olyan objektívre fel lehet szerelni, amelynek 52 milliméteres az átmérője. Ezen kívül a csomagban található  egy adapter, amelyik 55 milliméteresre alakítja az átmérőt, így az ekkora méretű objektívekkel is használható.

Az előtét felcsavarozása után már nagyon egyszerű a digitalizálás. Ki kell választani azokat a diákat, amelyeket át szeretnénk alakítani, majd ezek közül kettőt be kell helyezni Digital Duplicator lencsével ellentétes végén található sínbe.

Kerettel együtt tehetjük bele képeinket a diatartó sínbe

Fény felé fordulva már kattinthatunk, és készen is vagyunk. Annak ellenére, hogy az egyenletes szórt fény elérése érdekében a diatartó sín hátoldalán egy matt fehér műanyag lap található, érdemes nappali égbolt vagy nem túl közeli lámpa felé fordítani az eszközt. Egy állvány is sokat segíthet, mert a fényképezőgép elmozdulása megváltoztathatja  a fényviszonyokat, és ez homályossá teheti a képet.

 Ha igazán jó eredményt szeretnénk elérni, egy kis előkészítő munkára azért szükség lesz. A több évtizedes diaképeket a digitalizálás előtt nem árt egy kicsit „rendbe hozni”. Ha üveg nélküli keretben vannak, akkor egy finom ecsettel poroljuk le a filmet, de arra vigyázzunk, nehogy statikusan feltöltődjön, mert akkor a porolás után több porszem lesz a képen, mint eredetileg volt. Aki gondosan, üveges keretbe tárolja a diaképeit, annak nem a porra kell figyelnie. Gyakran előfordul, hogy az üveglapok és film közé lecsapódó nedvesség foltossá teszi a képet. Ezt a diakeret szétszedésével és az üveglapok megtörlésével tudjuk megszüntetni.

Csak a ruházat árulkodik arról, hogy ez egy ötven éve készült felvétel digitális másolata

A dia fényképezésénél érdemes megfogadni néhány jó tanácsot. Mindig jó fényviszonyok között, lehetőleg nappali világításnál készítsük a felvételt. A digitális kamera érzékenységét (ISO) állítsuk a legalacsonyabb értékre (80-100), így lesz a  másolat a legkevésbé zajos. Mivel a másoló szerkezetet az objektívhez rögzítjük, ezért a diakép mindig pontosan ugyanolyan távolságban lesz. Ezért érdemes az automatikus élességállítást kikapcsolni, és egyszer kézzel pontosan beállítani a képélességet. Annál élesebb lesz a másolat, minél kisebb blende nyílást (11-16) alkalmazunk.

A Duplicator legfontosabb része a tízszeres nagyítású lencse

Az elkészült képet tovább szerkeszthetjük számítógépes programokkal. A régi képek esetleg megfakult színeit új életre kelthetjük, vagy a színhőmérsékletet az adott felvételhez igazíthatjuk. A szerkesztő programok automatikus fényerő, kontraszt, szín beállításai is csodát tehetnek régi képeinkkel. Ezen kívül persze olyan átalakításokat is elvégezhetünk, amelyekről az eredeti dia készítésekor még nem is álmodtunk: kiválasztatjuk a legjobb képkivágást, kiegyenesíthetjük a ferdére sikerült felvételeket és eltüntethetjük azokat a kis karcolásokat, amelyek a hagyományos film használatakor gyakoriak voltak.
    
Az elsődleges felhasználás, a diaképek és negatív filmkockák fényképezésén kívül még egy nagyszerű felhasználási területe van ennek a kiegészítőnek. Ha lecsavarjuk a képtartó részt, akkor egy olyan makró lencsét kapunk, amellyel 10-szeres nagyítású képeket tudunk készíteni.

A ráadás: a makró lencsével közeli képeket is készíthetünk

A nagymértékű nagyítás miatt az ilyen képek készítésénél érdemes minden esetben állványt használni, mert még az egyes kamerákba épített képstabilizátor is kevés az apró elmozdulások kivédésére.


mesterséges intelligencia
Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2025. április. 24. 20:00

Századfordulós bűnügyek – A postarablás, ami miatt 10 éven át röhögött mindenki a rendőrségen

1884 első napjaiban a pesti főposta épületének udvaráról eltűnt egy nagy értékű pénzesláda. Minden jel arra mutatott, hogy belső munkáról volt szó, a rendőrség mégis tehetetlen volt sokáig az ügyben, ami részben azért volt, mert a testület addigra használhatatlanná korrumpálódott, illetve azért, mert a bűnügy felderítéséhez szükséges szakértelemnek is híján volt. A népgúny hozzájárult viszont ahhoz, hogy a fővárosi rendőrség berkein belül komoly változás vette kezdetét, és létrejött egy európai összehasonlításban is az élvonalba pozicionálható testület. És menet közben a rablás tetteseit is kézre kerítette egy szemfüles detektív.