Tech techline.hu 2007. december. 04. 05:45

Talán már jövőre: gondolkodó mobiltelefon

Ha pozitívan fogadják az újdonságot, akkor a világ számos országa...

Ha pozitívan fogadják az újdonságot, akkor a világ számos országa megismerkedhet majd azzal a mobillal, amely szinte kitalálja a tulajdonosa gondolatait.
A mobiltelefon, különféle kiegészítőinek, beépített szoftvereinek köszönhetően régóta jóval több annál, mint amire a kezdetben használták; rég túlnőtte egyszerű távbeszélési funkcióit. Egy korszerű mobil ma már zsebnaptár, határidőnapló, ébresztőóra, fényképezőgép, webböngésző, multimédia-lejátszó és még lehetne folytatni a sort. Most viszont valami olyasmire készülnek a Palo Alto-i kutatóközpontban (PARC = Palo Alto Research Center), amit feltehetően nagy meglepetést fog okozni: gondolkodó személyi asszisztenssé kívánják fejleszteni kedvenc hordozható eszközünket. 

A jövő mobilja javaslatokkal fog bombázni bennünket

A különös metamorfózis hátterében a Magitti nevű szoftver áll – ez a program dolgozna a jövő mobiltelefonjaiban. A Magitti számos információ birtokában (dátum, aktuális idő, használója pillanatnyi helye, korábbi döntései, küldött és kapott SMS-ei) próbálja meg kikövetkeztetni, mire is vágyik a mobil tulajdonosa. Ennek megfelelően a különböző szituációkban különféle találatokat jelenít meg: éttermek, közeli konditermek listáját, mozikat, színházi előadásokat ajánl.

[[ Oldaltörés: Második oldal ]]

Ismerkedjünk össze!
Ha valaki egy vadonatúj, Magitti szoftverrel ellátott mobiltelefont vásárol, akkor nemcsak neki kell megismerkednie a mobiljával, hanem a készüléknek is ővele. Ez persze nem jelenti azt, hogy a telefon már az első pillanatban ne mutatná meg különleges mivoltát: azonnal közzétesz egy javaslati listát. Ez persze egyelőre még nem felhasználó-specifikus, csupán általános ajánlatok találhatók rajta: délben például éttermek, este pedig mozik, illetve szórakozóhelyek listája. Ahogy múlik az idő, a Magitti egyre jobban megismeri gazdáját, tudni fogja, milyen programokat kedvel, milyen ételeket preferál. A szoftver mindehhez olyan mesterséges intelligenciát használ, amelyet kifejezetten a személyre szabott javaslatok készítéséhez vetnek be.

 „Megpróbáltuk tudatosan mérlegelni a szóba jöhető tevékenységeket” – magyarázta a projekt egyik kutatója, hozzátéve, hogy úgy próbálják fejleszteni a mesterséges intelligenciát, hogy az – persze csak valamikor a jövőben – rájöjjön, éppen milyen hangulatban van a felhasználó.
A PARC egyébként egy japán cég megrendelésére fejleszti a Magitti szoftvert, annak az egyre jobban terjedő törekvésnek a jegyében, amely mesterséges intelligenciával ruházná fel a kézi készülékeket.
A Magitti működési elvét egyébként – amúgy érthetően — hétpecsétes titokként őrzik a fejlesztői. Annyit azért elárulnak, hogy a szoftver modelleket épít fel azokból az adatokból, amelyekhez hozzáfér, s e modellek alapján jósolja meg, hogy nagy valószínűséggel mit fog csinálni a felhasználó. A Magitti a GPS adatokat éppen úgy kinyeri – az erre alkalmas – a telefonból, mint a szöveges üzeneteket, illetve a telefon naptárába lementett információkat. A kutatók egy példával világítják meg,  miről is van szó: ha valaki egy Magittivel felruházott telefont használva éttermet keres, és nemrég kapott SMS-t az egyik barátjától, amelyben szerepel a sushi szó, akkor azonnal felvillantja képernyőjén a közelben lévő japán vendéglők listáját.

A kényelem ára
Minthogy a szoftver egy szerverre küldi a mobilból kinyert adatokat, érthetően felvetődik a kérdés: és mi van a személyiségi jogokkal? A szoftver fejlesztői rögtön készek a válasszal, a legfontosabb érvük az, hogy az adatok (és itt elsősorban a mobilról származó szöveges üzenetekre gondolnak) csak rövid ideig tárolódnak a szerveren.
Azt is szívesen emlegetik, hogy a gondolkodó mobil nyújtotta kényelemnek bizony ára van, s úgy gondolják, hogy a felhasználók – megismerve a „csodatelefon” kínálta lehetőségeket – hamar elfelejtik ilyen jellegű aggályaikat.
A Magitti szoftver persze még nem tökéletes, ami elsősorban azzal a gonddal magyarázható, amivel gyakran szembesülnek a mesterséges intelligencián alapuló alkalmazások: az emberek által használt kifejezések nem igazán egzaktak. Vásárolni megyek – mondjuk, ha a hétvégi nagybevásárlást tervezzük, de akkor is ezt a kifejezést használjuk, ha csak körbenéznénk valamelyik plázában. Ugyanígy, a „vacsorázzunk együtt” jelenthet egy gyertyafényes esti programot egy előkelő étteremben, de azt is, hogy meccsnézés közben kapjunk be egy pizzát.
Ennek ellenére az eddigi kísérletek bíztatónak mondhatók, s ha a tesztelésre kiválasztott tokiói fiatalok is megkedvelik a gondolkodó mobiltelefont, akkor könnyen elképzelhető, hogy hamarosan már az első vonatkozó reklámok is megjelennek a kereskedelmi televíziókban.

Hirdetés