Morális problémák a virtuális világok körül
A gyerekek hamis képet kapnak a valódi életről és rossz üzeneteket az alapvető emberi értékekről - hívta fel a figyelmet az ifjúságnak szánt virtuális világok számának gyarapodásával felszínre kerülő morális problémákra egy október végén a témáról megrendezett londoni konferencia több előadója. A fejlesztők szerint azonban változnak az idők, és a gyerekek teljesen természetesen mozognak ezekben a világokban.
A világ 23 országából érkezett, több mint 400 résztvevő olyan, elsősorban gyerekjátékokra épülő virtuális világokról cserélte ki gondolatait, mint a Webkinz, a Funkeys, BarbieGirls vagy a TyGirlz. "Teljesen biztosak vagyunk abban, hogy ez a legjobb, amit a fiataloknak ajánlhatunk? Tényleg azt akarjuk, hogy csupán fogyasztóként gondoljanak magukra?" - adott hangot félelmének Sir David Puttnam, a politikai szerepet vállalt filmrendező a négynapos Virtual Worlds Forumon.
Az Oscar-díjas filmszakember úgy vélte, a játékközpontú digitális világok hamis értékeket sugallnak, és károsan befolyásolják a legifjabb nemzedék társadalmi beilleszkedését. Szerinte a virtuális világoknak kulturális értékeket is kellene közvetíteniük, és nem csak afféle online bevásárlóközpontként kellene funkcionálniuk - idézte a felszólalást a BBC internetes hírszolgálata.
A virtuális világok forgalmazóinak képviselői azonban úgy érveltek, hogy azért célozták meg a digitális univerzumokkal a gyerekeket, mert számukra azok sokkal természetesebbek, mint szüleiknek. Szerintük ideje belátni, hogy ez már a mindennapok része, "csupán a felnőttek generációja hívja ezt virtuális világnak és veszi körül misztikummal". Mark Hansen, a Lego Universum üzleti igazgatója Lord Puttnamnak adott válaszában egyenesen azt állította, hogy a gyerekek igenis eléggé talpraesettek ahhoz, hogy átlássák egy virtuális világ etikai elveit.