Tech techline.hu 2007. szeptember. 03. 06:02

Házi zenestúdió

A legtöbb hangfelvétel úgy készül, hogy mondjuk a dobos hétfőn eljátssza...

A legtöbb hangfelvétel úgy készül, hogy mondjuk a dobos hétfőn eljátssza a szólamát, a gitáros kedden elpengeti a kíséretet, az énekesnő pedig pénteken elénekli a dalt. Persze nem mindig van ez így, de a mai „slágergyáros” világban meglehetősen sokszor élnek ezzel a módszerrel. A külön-külön felvett hangsávokat később a hangmérnökök varázsolják egyetlen számmá, illetve újabban már bizonyos programok, a harddisk-recorderek is képesek erre.
Ezúttal mi is egy ilyen szoftvert, a Kristal Audio Engine-t tettük nagyító alá. Az igazsághoz azonban hozzá tartozik, hogy ez a szoftver nem kínálja ugyanazt, mint az igazán profi programok (például a Cubase, a CoolEdit vagy a Soundforge), viszont egyszerű kezelhető, és ami a lényeg: nem kell érte fizetni! A Kristal alapvető feladata ugyanaz, mint profi társaié: az előzőleg rögzített wav fájlokat különböző csatornákra tehetjük, majd kedvünkre keverhetjük őket, ráadásul még némi effektezést (visszhang, reverb, kórus stb.) is tehetünk a sávokra. Ha mindennel megvagyunk, csak elindítjuk a művet, és máris kész a zene. Leírva mindez egyszerűen hangzik, a gyakorlatban azonban kissé bonyolultabb az eljárás, már csak azért is, mivel a Kristal Engine nem szekvencer-program, azaz nem tudunk vele zenét kreálni.

Kezelőfelület - a „nagyoktól” átemelve

A program a komoly szoftverekből (egészen konkrétan a Cubase SX-ből) kölcsönözte a kezelőfelületét, ami persze nem baj, hiszen ami tökéletes, azt nem kell babrálni. Ebből adódóan a zene keverésével pillanatok alatt végezhetünk, valamennyi funkció egyszerű és kézre álló. Apropó, funkciók! Ezekből bizony nincs túl sok, cserébe viszont a szoftver egy fillérbe sem kerül. Az alapvető lehetőségek: WAV, AIFF és OGG fájlokat tudunk a hangsávokra importálni, illetve az elkészült zenét is ezekbe a formátumokba exportálhatjuk (MP3-támogatás nincsen, de ezt egy konverterrel a későbbiekben könnyen pótolhatjuk). A hangsávokra importálás után minden sávot elnevezhetünk, illetve a grafikusan megjelenített hullámformákat manipulálhatjuk, így kreálva például ismétléseket. Ha minden sávunk a helyén van, akkor egy viszonylag nagy méretű, grafikailag amúgy katasztrofális megjelenésű „keverőpulton” a végső állapotába hozhatjuk a zeneszámot. Valamennyi sávhoz effektusokat rendelhetünk, a beépített FX-ek elég jók, és bár első indításkor a Kristal megpróbálta beolvasni a gépen található egyéb VST plugineket, később mégsem boldogult velük. (Utóbbiakat a beállítások menüben később is importálhatjuk a programba, egy kis kísérletezést megér...)

A hullámformák összerakása gyerekjáték

A sávokon rögzíthetünk is: ilyenkor akár akusztikus hangszerekkel is dolgozhatunk, de ha úgynevezett full-duplex hangkártyánk van, akkor bármit rögzíthetünk. Akkor sincs gond, ha szintetizátorról vagy egy másik (zenekészítő) szoftverből akarunk felvenni egy számot, ezt is egyszerűen beállíthatjuk.




Hirdetés