Plágium és netes forráshasználat viszonya
Legyen szó a legrövidebb házi feladatról, melyhez anyagot kell gyűjteni, vagy a diploma megírásáról, mára a legtermészetesebb dologgá vált az internetes forráshasználat. De ki ír ezek után kútfőből? Tanulás és információ viszonya a 21. században.
Az oktatók nagy többsége szerint a plagizálás növekvő gondot okoz az iskolákban, egyetemeken. Az elektronikus gyakorlat ezt megkönnyíti, s ma már a számítógép a másolás terhétől is megkíméli a diákot. Az új gyakorlat figyelmet kap, főként mert a diákok nem látnak kivetnivalót a szövegek eltulajdonításában.
© sxc.hu |
A nebulók által adott tipikus válaszok arra a kérdésre miért tulajdonítanak el forrásmegjelölés nélkül szövegeket: „Nem vagyok elég jó ehhez a sulihoz, hamarosan úgyis kivágnak”, „Nem volt elég időm hogy rendesen elvégezzem a feladatot, mert annyi más dolgom volt közben”, „mit várnak, ha olyan hülyék, hogy egy leadási határidőre három dolgozat elkészítését követelik meg”, vagy csak egyszerűen „annyira egyszerű a nettel”.
Sally Brown professzor, a leedsi Metropolitan Egyetem tanulási és oktatási intézetének vezetője a hvg.hu kérdésére válaszolva arról beszélt, hogy leginkább a diákok fejében lévő tudatlanság miatt hódít ennyire a másolás-beillesztés módszere az iskolai dolgozatok elkészítésénél. A plágium témájában több művet publikáló Brown szerint: „a fiatalok nem tudják, mennyit használhatnak fel más szövegeiből, mi az hogy idézni, mit is takar pontosan a forrásmegjelölés, mi változott mióta elkezdtek iskolába járni, de van aki azt kérdezi: egy mondatot szó szerint még átvehetek? ”.
Mindez arra enged következetni, hogy a digitális világban tudatukra eszmélt fiatalok és fiatal felnőttek a zenék és filmek letölthetőségének és szabad megosztásának analógiájára, nagyon hasonlóan bánnak az írásos tartalmakkal és az azokhoz fűződő szerzői jogokkal – írja egy a témával foglalkozó tanulmányában a Harward Law School Berkman Center for Internet and Society intézete.
A brit fiatalok leginkább egymás tudtával vagy tudtán kívül iskolai dolgozatokat „hasznosítanak újra”, saját anyagaikat adják be többször, tankönyvekből és könyvekből másolnak - bár ennek jelentőssége csökken, mert be kell hozzá gépelni a szöveget -, webes adatbázisokban és kutatói oldalakról másolnak, vagy egyszerűen csak reklámanyagokat használnak fel – vázolja a helyzetet Brown.
Egyszer volt tartós termék |
A közgazdaságtant oktató Majoros, példaként hozza, hogy ha egy idei szakdolgozatban 2003-as GDP adatok vannak, rögtön felmerül, hogy a dolgozatot író nebuló plagizált, s arra is lusta volt, hogy a legalapvetőbb módosításokat megtegye, a lebukást elkerülendő.
Nem sokat forgatják © sxc.hu |
A plágiumra utaló jelekről kérdezve Majoros a hvg.hu-nak elmondta, a fent említett dátumok, az időhatározók nem tudatos változása, vagy éppen a sok szenvedő szerkezet - mely egyértelműen az angolból szó szerint átvett szövegrészletekre utal – mind erősíthetik a gyanút. Elárulhatják a diákot, ha például nem tudja, hogy a dolgozatában sokszor használt rövidítések mit takarnak, de a gyakran változó stílus – például ha hirtelen az előzőeknél jóval tudományosabb, egzaktabb fogalmazások bukkannak fel – is elárulhatja az igazságot. Végül a személyes névmások nem tudatos használata, vagyis a kinek ír, hogyan ír, esetén is felmerülhet forrásmegjelölés nélküli másolás.
Majoros a plágiummal élők kiszűrésére leginkább a diplomamunka védésekor felteendő kérdés megfelelő megfogalmazását tartja alkalmasnak, de árulkodó lehet, ha valaki egyszer sem konzultál a kijelölt belső konzulenssel, csak a kész bekötött dolgozatot adja le határidőre.
Google Books |
A Google sokat vitatott Books projektje, melynek révén máris sok tízezer könyv teljes tartalma érhető el a neten, arra is használható, hogy megnézzük, hol használják a szerzők által írtakat. Tovább |
Szigorú ellenőrzést, világos szabályokat, előre közzétett büntetéseket, profin kialakított vizsgáztató eszközök alkalmazását (melyek nagyon megnehezítik a csalást), és a megfelelő bizalmas iskolai légkört tartja szükségesnek és járhatónak Sally Brown a helyzet javítására.
„Meg kell értetni a tanulóval, mik a játékszabályok, s közzé kell tenni a lebukott eseteket, de sokat javíthat a helyzeten ha a diákok figyelnek egymásra is” - teszi hozzá.