2006. február. 02. 10:01 MTI Utolsó frissítés: 2006. február. 02. 11:27 Tech

A Visegrádi Négyek közt utolsók vagyunk nethasználatban

Magyarországon a 15 éven felüli népesség - azaz 8,5 millió állampolgár - 33,2 százaléka fér hozzá a világhálóhoz. Az ország a 29. helyet foglalja el Európában az internet-hozzáférési rangsorban - közölte a GfK Hungária.

Az internet-használók aránya a felnőtt
társadalmon belül 2005-ben
© Fessel-GfK, Ausztria
A közlemény szerint a magyaroknak mindössze 23,8 százaléka tekinthető tényleges internet-felhasználónak, azaz csatlakozik havonta legalább egyszer a hálóra.
   
Az osztrák Fessel-GfK felméréséből kiderül, hogy Európán belül a fejlett skandináv országokban használják legtöbben az internetet, míg a sereghajtó Albánia.
   
A 37 országot felölelő kutatás szerint az internet elterjedtségében erős észak-déli, illetve nyugat-keleti megosztottság figyelhető meg: a 15 évnél idősebb lakosság körében a skandináv országokban 70 százalék feletti azok aránya, akik rendszeresen használják a világhálót. Albániában a lakosság alig 1 százaléka használja az internetet.
   
Az internet magyarországi elterjedtsége és kihasználtsága messze elmarad az európai átlagtól, a vizsgált országokban ugyanis összességében 41,8 százalék az internet-használók aránya, míg az USA-ban mintegy 70 százalék.
   
A magyar adatok gyakorlatilag megegyeznek a csupán három százalékkal lemaradó Romániáéval. A Visegrádi Négyek mindegyike megelőzi Magyarországot.
   
A GfK Hungária legfrissebb magyar kutatási adatai szerint Magyarországon a legalább havi rendszerességgel internetezők 14 százaléka használja az internetet vásárlásra, 53 százalékuk pedig információt keres a világhálón.
   
Az információt keresők többsége, 79 százaléka kulcsszavas keresőoldalakon kutat termékek után. A felhasználók 62 százaléka közvetlenül ellátogat a termék, vagy a gyártó honlapjára, míg 49 százalékuk szakoldalakat és teszteket hív segítségül a vásárlás hatékonyabbá tételéhez.
   
Az online információszerzés szempontjából a műszaki cikkek a legnépszerűbbek, 68 százalékos aránnyal. Sokan kutatnak könyvek, zenei kiadványok, utazási szolgáltatások vagy számítógépes hardvereszközök után.
   
A közlemény szerint az online vásárlók alacsony, 14 százalékos aránya valószínűleg nem indul növekedésnek a közeljövőben sem, ugyanis a havi rendszerességgel internetezők mindössze egynegyede mutat hajlandóságot a netes vásárlásra.
   
Az online vásárlás iránti távolságtartást mutatja Magyarországon az is, hogy a vásárlók elsősorban megrendelni szeretik a kívánt terméket, illetve szolgáltatást, fizetni jellemzően nem az interneten keresztül szoktak.