2005. december. 22. 11:34 MTI Utolsó frissítés: 2005. december. 22. 11:53 Tech

Jön a Sunfuel, az olcsó alternatív üzemanyag

A szénhidrogén alapú üzemanyagok készleteinek véges volta új energiaforrások felkutatását teszin szükségessé. Az egyik sokat ígérő lehetőség a biomasszából nyert üzemanyag lehet.

Napraforgómező. Szinte bármilyen
szerves anyag mehet a naftába
Az Európai Unió Brüsszelben rendezett II. Kutatási Fórumához kapcsolódó technológiai kiállítás egyik legérdekesebb standja volt a Syncom GmbH és a Volkswagen AG közös bemutatója, amelynek középpontjában a kimeríthetetlen energiaforrás, a biomassza állt. A Renew elnevezésű projekt célja felkutatni, feldolgozni és a különböző adottságú belsőégésű motorok számára optimálisan hasznosíthatóvá tenni a biomasszát.

Mint a Syncom képviselője elmondta, a biomasszából (azaz bármilyen, cellulózt tartalmazó növényi eredetű hulladékból: fából, szalmából, kukoricaszárból, napraforgótből, stb.) nyert gáz további technológiai folyamatokon megy keresztül. Ennek során négy különböző folyékony üzemanyag keletkezik, amelyek a teherautók dízelmotorjától kezdve a repülőgépek turbináiig bármely belsőégésű motor meghajtására alkalmasak.

Az egyes országokban már elterjedt biodízelhez képest, amelynek alapanyagát repceolaj szolgáltatja, a Sunfuel márkanevű hajtóanyagnak jelentős előnyei vannak. A repcének ugyanis kizárólag a magvai használhatók fel biodízel előállítására. A Sunfuel technológiája viszont az adott növény egészét (gyökértől a termésig) képes hasznosítani. Egy hektár repceföldről 1200 liter repceolaj „takarítható" be, ám a Sunfuel esetében a mennyiség ennek csaknem négyszerese, 4700 liter!

Egy tavaly végzett felmérés szerint jelenleg Európában évente 70 millió tonna Sunfuel üzemanyagot lehetne előállítani anélkül, hogy csökkenne az élelmezési célokat szolgáló szántóföldi növények termelése. Ez a mennyiség fedezni tudná a 15 régi EU-tagállamban közlekedő autók és haszonjárművek egy évi teljes üzemanyag-fogyasztásának egyharmadát!

A Sunfuel elterjedése óriási könnyebbséget hozna az emberi környezet, elsősorban a Föld légköre számára is. Széndioxid ciklusa ugyanis – szemben a szénhidrogén alapú üzemanyagokéval, amely nyitott – teljesen zárt. Ez azt jelenti, hogy a biomasszából nyert hajtóanyag elégetése nyomán csupán annyi széndioxid kerül a légkörbe, amennyit a technológia során feldolgozott növények földi életük során a levegőből kivontak. A CO2 egyenleg tehát zérus.

A Sunfuel élővilági eredete megmutatkozik a fogyasztói árban is. Mivel az új üzemanyag nem bányászati (ásványi eredetű) termék, Németországban mentes az ásványolaj-adó alól. Márpedig ez utóbbi német földön is mintegy 60 százalékát teszi ki a benzinkutaknál látható üzemanyagárnak.

A Syncom és a Volkswagen idén végezte az első kísérleteket Sunfuellel hajtott gépjárművekkel, az eredmények biztatóak. A projektbe partnerként bekapcsolódott a DaimlerChrysler, a Volvo és a Renault autógyár, valamint a British Petroleum (BP) németországi cége és a Total France olajcég is. A Sunfuel literjének önköltsége jelenleg mintegy 70 eurócent, azaz árban az új üzemanyag máris versenyképes a német kutaknál 120-150 centbe kerülő hagyományos hajtóanyagokkal. A Syncom illetékesei bíznak benne, hogy a kísérletek 2007. évi lezárásáig az önköltség tovább fog csökkenni.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.