Még meg sem jelent, máris az első sikeres Android-táblagépnek kiáltották ki az Amazon tabletet. A sok misztikus félinformáció után most összeállt a kép az idén ősszel várható eszközről.
Az Amazon kereskedőház misztikus táblagépéről rengeteg (fél)információ keringett, a TechCrunch azonban tiszta vizet tölt a pohárba. Bár fotót nem készíthetett, a techblog újságírója a napokban kipróbálhatta az Amazon új táblagépét. Az eszköz neve „Amazon Kindle”, de egyik Kindle olvasóhoz sem hasonlít, amit eddig láttunk. A következő generációs Kindle színes, 7 inches érintőképernyője van, Android fut rajta és novemberben érkezik. Bár az Amazon eredetileg úgy tervezte, hogy egy időben két eszközt – a 7 incheset és egy nagyobb és drágább változatot is piacra dob, a 10 inches várhatóan csak 2012-ben kerül forgalomba. Az Amazon Kindle nem csak könyvolvasásra alkalmas: filmeket is lehet rajta nézni. Mivel csupán 6 gigabájt belső memóriája van, a zene és a filmek számára az Amazon felhő tűnik kézenfekvő megoldásnak.
Amint arra a ZDNet is rámutat, az új Kindle (erről a CNET is írt már májusban, amikor is jelentette, hogy az Amazon 7 és 10 inches tabletek gyártásán dolgozik) az Amazon legnyilvánosabb titkos projektje, amiről azonban eddig nem volt több forrásból is hitelesített információ.
Az első sikeres androidos táblagép lesz?
Most azonban legalább egy ember látta, kipróbálhatta az eszközt, ami a CNET szerint a tech-történelem első sikeres Android-táblagépe lesz.
A hangsúly a sikeresen is van. Más is jelen van a piacon androidos táblagéppel, olyannal is, ami androidos és pillanatok alatt elkapkodták, mégsincs egy súlycsoportban az Amazon eszközével. A HP érthetetlen akciójára utalunk: miután a cég bejelentette, hogy kiszáll a tablet- és PC-piacról, leállította a WebOS fejlesztését és 99 dolláros darabáron elkótyavetyélte a TouchPad-készletét (darabonként 200 dollárt veszítve az üzleten - a TouchPad ára a premier idején 499,99 dollár volt, alig egy héttel később 399,99, ezt szállították le 99,99 dollárra a kiárusításkor), kiderült, hogy néhányan előtelepített Androiddal kapták meg a tabletet.
Ez azért fordulhatott elő, mert volt néhány androidos teszt-TouchPad raktáron, és a polcok lesöprésekor a fejvesztett sietségben már nem maradt idő/energia WebOS-t telepíteni. Kérdéses, hogy a HP TouchPad „feltámadása” után - miután eladták a raktárkészletet, bejelentették, hogy mégis folytatják a gyártást várhatóan még októberig, de nem tudni, milyen áron lesz majd ismét kapható az eszköz, hol, mikortól és mennyit dobnak piacra - mivel érkeznek majd a táblagépek. Nem lesz egy súlycsoportban a Samsung Galaxy Tabbel sem az Amazon Kindle - előbbiről Andrew Barrow, a Lenovo egyik vezető termékmenedzsere azt találta mondani a Guardiannak, hogy bár a Samsung az első androidos iPad-riválisnak szánta a 7 inches tabletet, csupán húszezret adtak el belőle.
Ötmillió Amazon Kindle-t adhatnak el három hónap alatt
Az Amazon Kindle/tablet - már ha igaz, amit hallottunk róla - lehet tehát az első, az iPad sikeréhez mérhetően népszerű Android táblagép a piacon.
A Forrester szerint az Amazon mintegy ötmillió táblagépet adhat el a következő negyedévben, és valószínűleg az ismert kutatócég előrejelzése legalább nagyságrendileg helyes. Hogy miért? Ennek legalább öt oka van.
1. Az ár
Nyár eleje óta, amikor is az első konkrét hírek megjelentek arról, hogy őszre érkezik az Amazon táblagépe, ahogy az idő telt, a gép ára egyre alacsonyabb lett. (Ebben közrejátszhatott a HP garázs-sale akciója is.) Lehet, hogy csak a vágyálmaikat vetítették ki az újságírók, de a The Tablet Insider cikkében említett 249 dolláros ár még reálisnak is tűnhet. Sőt, ha játszunk a statisztikákkal, az is ide tartozik, hogy John Walkenbach 2009 őszén arra lett figyelmes, a Kindle ára olyan következetesen csökken, hogy egy ponton - ezt előbb 2011 nyarára, utóbb 2011 második felére datálta - az eszköznek ingyenesnek kellene lennie.
Akár olcsó lesz a gép, akár valamilyen ingyenes konstrukcióval állnak elő, jelentős fejtörést okoznak majd a többi androidos táblagép gyártójának és az Apple-nek (az iPad 599 dollár az USA-ban).
És ez a lehetőség nem csak elméleti, hiszen az egykor méregdrága mobiltelefonokat is meg lehet már venni a legkülönfélébb hűségakciók keretében. De az Amazon Prime szolgáltatás is efelé mutat: évi 79 dolláros előfizetési díjért egy sor korlátlan szolgáltatást kapnak az előfizetők az Egyesült Államokban, beleértve filmeket és sorozatokat is az Amazon videótárban – reklámok nélkül.
2. Whispernet
Az Amazon táblagéphez havidíj nélküli, ingyenes 3G internet hozzáférés is jár több mint száz országban (Magyarországon is), amivel nem csak az Amazon könyváruházához lehet ingyen csatlakozni. A szolgáltatást a Whispersync online könyvjelző technológiához is lehet használni: aki egyszer megvett egy könyvet az Amazontól, több eszközön is olvashatja, a program pedig szinkronizál, ezért mindegyik készüléken az éppen aktuális oldalnál folytatódhat az olvasás.
3. A trend
Az Amazonnak ráadásul nem kell szembemennie az Apple-lel, megteszik ezt helyette sokan mások. Minden alkalommal, ha valaki mélyen a zsebébe nyúl, hogy megvegyen egy iMacet vagy egy Macbook Airt, sokan mások boldogan vesznek hasonló tudású gépet a HP-től, a Lenovótól, az Acertől vagy más gyártótól feleannyiért.
Az okostelefon-piac is hasonló irányba tart, nincs okunk feltételezni, hogy a tabletekkel más lenne a trend, mint az Apple korábbi termékeinek versenytársai esetében.
A dizájn és a hájp helyett az ár-érték arányban gondolkodó vásárlók alig várják, hogy megjelenjen a piacon az új táblagép. Az Amazon pedig képes nekik szállítani.
4. Az e-tinta ereje
Sok e-könyv olvasóval az a baj, hogy olyan érzés használni őket, mintha olvasáskor egy zseblámpa világítana az ember szemébe. A Kindle-olvasók azonban nem fárasztják annyira a szemet, mivel nem használnak háttérvilágítást. A napfény sem zavaró olvasáskor, oldalról is tisztán lehet látni, emellett sokkal kevesebb áramot is igényel. Az e-tinta jelenleg csak szürkeárnyalatos változatban létezik (a szürke 16 árnyalatát képes megjeleníteni), ezért látszik fekete-fehérnek a Kindle is. Ám ahogy a TechCrunch a friss cikkben és korábban is utalt rá, az új Kindle-modellek egyike színes lesz, de át lehet váltani a szemet kímélő módra is.
5. A brand
Nem egy olcsó androidos táblagép van már a piacon, de mivel nem befutott márkák, nem tudnak a nagy nevekkel versenyezni. De az Amazon és a Kindle brand bevonzhat új ügyfeleket, ugyanúgy, ahogy anno az Amazon tette naggyá a Kindle márkát.
Ha végre piacra dobják az Amazon táblagépet, az nem jelenti az iPad-korszak végét. Az Apple terméke előtt még hosszú, sikeres karrier áll - tech szempontból legalábbis. Majdnem biztos, hogy a kereskedőház táblagépe nem lesz olyan kecses, mint az iPad, de garantáltan olcsóbb - és az online óriás ugyanolyan elegánsan összekötheti a gépet, a szoftvert és a tartalmat, mint az Apple teszi.